دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا ممکن است زنی پریود نشود و باردار هم نباشد؟

اگر زنی در طول سه ماه متوالی پریود نشود این وضعیت زیر عنوان آمنوره شناخته میشود. وضعیت مزبور دچار 3 تا 4 درصد زنان است.

بسیاری از زنان که یکی از پریودهایشان صورت نمیگیرد تست بارداری انجام میدهند. اگر نتیجه تست بارداری منفی باشد، طیفی از اختلالات و عوامل را میتوان مسئول عدم وقوع پریود قلمداد کرد.

آیا ممکن است که زنی پریود نشود و باردار هم نباشد؟

تخمدانها در فرآیندی که تـــقریباً هر 28 روز یک بار اتفاق میافتد و تخمکگذاری نام دارد یک تخمک آزاد میکنند. اگر هیچ اسپرمی تخمک را در این فاصله بارور نکند، پریود زن به طور معمول در حدود 14 روز بعد شروع میشود.

اگرچه عدم بروز پریود یکی از نخستین نشانههای باردار بودن است، طیفی از دلایل دیگر میتوانند باعث بروز آن شوند.

اگر زنی در طول سه ماه متوالی پریود نشود این وضعیت زیر عنوان آمنوره شناخته میشود. وضعیت مزبود دچار 3 تا 4 درصد زنان است.

علل

آمنوره معمولاً هنگامی بروز میکند که تخمدانها به قدر کافی هورمون زنانه استروژن تولید نمیکنند. طیفی از عوامل شامل موارد فهرست زیر میتوانند سبب ایجاد کمبود استروژن شوند.

 .1تغییرات وزن

کاهش وزن سریع یا افزایش وزن سریع به میزان قابل توجه میتواند به عدم تعادل هورمونی منجر شود. این عدم تعادل هورمونی میتواند باعث قطع پریود زنان شود اما این وضعیتی است که گرایشی به برطرف شدن به مرور زمان در آن به چشم میخورد.

 .2استرس

استرس شدید یا درازمدت قادر است بر بخشی از مغز که کنترل بازتولید هورمونها را بر عهده دارد تأثیر منفی بگذارد. این وضعیت میتواند به توقف تخمکگذاری و پریود منجر شود.

وقتی علت بروز استرس از بین میرود یا فرد راه مقابله با آن و مدیریت وضعیت را پیدا میکند، چرخه عادت ماهانه به روال منظم خود برمیگردد.

 .3ورزش بیش از حد

ورزش سنگین به ویژه در زنان دچار کمبود وزن یا چربی بسیار کم میتواند به قطع پریود منجر شود. قطع پریود به علت ورزش بیش از حد آمنوره مرتبط به ورزش نامیده میشود.

 .4تولید پرولاکتین بیش از حد

پرولاکتین، هورمونی است که بدن به طور معمول در هنگام شیردهی از پستان آن را تولید میکند. این هورمون میتواند باعث توقف عادت ماهانه شود و این دلیل آن است که چرا اغلب زنان شیرده دچار قطع پریود میشوند.

در زنان غیر شیرده وجود یک ترشح شیری از نوک پستان میتواند نشانۀ آن باشد که بدن در حال تولید مقادیر غیر نرمال پرولاکتین است. پزشکان میتوانند تولید بیش از حد پرولاکتین را با دارو درمان کنند.

 .5مشکلات تیروئید

تیروئید غدهای است که برخی هورمونها را برای کنترل متابولیسم بدن تولید میکند.

هیپوتیروئیدیسم یا کم‌کاری تیروئید اختلالی است که در آن غده تیروئید مقدار کافی هورمون مزبور را تولید نمیکند. هیپوتیروئیدیسم، یا پرکاری تیروئید باعث افزایش زیاد مقادیر هورمونهای تیروئید در بدن میشود.

هر دو اختلال مزبور میتوانند بر فواصل زمانی بروز پریود تأثیر بگذارند. دیگر نشانههایی که باید متوجه آنها بود عبارتند از:

خستگی مفرط یا کسالت جسمانی در درازمدت

ریزش مو

افزایش وزن یا کاهش وزن غیر قابل توجیه

احساس گرما یا سرما در تمام مدت

پزشکان به طور معمول میتوانند مشکلات تیروئید را با یک تست خون ساده تشخیص دهند.

 .6سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)

مردم مبتلا به PCOS دچار نوعی عدم تعادل هورمونی هستند که به سلامت عمومی و نمای ظاهری فرد در عین ایجاد کیست تخمدان تأثیر میگذارد.

در حدود 10 درصد زنان در سنین باروری دچار PCOS هستند و ممکن است تخمدانهای آنها بر اثر تودههای کیستهای کوچک خوشخیم بزرگ شود.

نشانه‌های PCOS عبارتند از:

بی‌نظمی پریود یا قطع آن

خونریزی بسیار سبک یا بسیار سنگین یا غیر قابل پیشبینی در طول پریود

مشکلات پوستی مثل آکنه، لکههای تیره رنگ یا لکهای پوستی

افزایش وزن یا چاقی

کم‌پشت شدن مو

آپنه خواب

دشواری در باردار شدن

افزایش مو در ناحیه صورت، پشت یا کشاله ران

 .7اختلالات خوردن

اختلالات خوردن مشخصاً آنورکسیا میتوانند باعث توقف پریودها شوند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که چربی بدن زنان برای بروز تخمکگذاری بیش از حد پایین است.

 .8پیش‌یائسگی

زنان زمانی وارد دوره یائسگی میشوند که به مدت 12 ماه متوالی پریود برای آنان رخ نمیدهد. سن متوسط زنان برای ورود به دوره پیش‌یائسگی در ایالات متحد آمریکا 52 سال است. به هر حال، انتقال به دوره یائسگی که زیر عنوان پیشیائسگی شناخته میشود میتواند سبب بروز علایمی شود که در سنین کمتر آغاز میشوند.

علایم پیش‌یائسگی شامل موارد زیر است:

بینظم شدن پریودها

پریودهای سنگینتر یا سبکتر از موارد معمول

گرگرفتگی

مشکلات خواب

نوسانات خلقی یا تحریکپذیری

خشکی واژن

کاهش علاقه به رابطه جنسی

تستهای بارداری چقدر دقیق هستند؟

تستهای خانگی بارداری گاهی از اوقات ممکن است نتایج مثبت کاذب یا نتایج منفی کاذب ارائه دهند که نشان دهندۀ آن است که زن خلاف نتایج تست باردار نیست.

دقت تست بارداری خانگی بسته به چگونگی استفاده و زمان استفاده از این تستها متفاوت است. برخی از دلایلی که ممکن است به ایجاد نتیجه منفی کاذب در تست منجر شود عبارتند از:

استفاده از تست در زمان نامناسب. تستهای خانگی بارداری میزان گونادوتروپین جفتی انسان (hCG) را در ادرار جستجو میکنند. اگرچه برخی از تستها میتوانند hCG را از نخستین روز قطع پریود کشف کنند میزان دقت آنها با گذشت زمان افزایش مییابد.

کمبود هورمونها. تستهای مورد بحث به طور معمول هنگامی دقیق‌تر هستند که به عنوان نخستین کار در هنگام صبح از آنها استفاده شود زیرا در این زمان از روز ادرار کمتر رقیق است. این موضوع باعث میشود تا کشف hCG در ادرار راحتتر صورت گیرد.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم

زنانی که بیش از 3 پریود به طور متوالی در آنان انجام نمیشود و در تست بارداری نتیجه منفی است باید به پزشک مراجعه کنند.

زنان به دلایل مختلف شامل ابتلاء به برخی اختلالات خاص پزشکی ممکن است با قطع پریود مواجه شوند، بنابراین برخورداری از تشخیص دقیق علت امری حیاتی است.

برای اطمینان از دقت تست خانگی بارداری زنان باید دستورالعمل مربوط به انجام تست را به طور کامل مطالعه و مراعات کنند و برای انجام تست حداقل به مدت یک هفته از زمان قطع پریود صبر نمایند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا