دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

نسخه و ویزیت آنلاین پزشکی چیست؟

نسخه و ویزیت آنلاین پزشکی

تا چند سال پیش اگر به شما می‌گفتند که می‌توانید در خانه بمانید و درحالی که روی مبل محبوبتان نشسته‌اید و یک فنجان قهوه هم توی دستتان است، توسط پزشک ویزیت شوید، احتمالا آن را دور از ذهن و نشدنی تصور می‌کردید. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترده شدن خدمات اینترنتی، تصور انجام هرگونه خدماتی به صورت آنلاین و در منزل دور از انتظار نیست. این مسئله یعنی خدمات اینترنتی در منزل به ویژه با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان افزایش چشمگیری یافته است. در متن پیش رو قصد داریم شما را با نسخه و ویزیت آنلاین پزشکی  آشنا کنیم.

کافی است نام پزشک موردنظر خودتان را در صفحه گوگل سرچ کنید؛ پزشک زنان و زایمان ،غدد، اطفال، متخصص پوست، روانپزشک و … . فرقی نمی‌کند. گوگل سیلی از عناوین پزشکان مختلف با مشخصات هر یک درکسری از ثانیه برایتان نمایش خواهد داد.

برخی سیستم نوبت‌دهی آنلاین دارند؛ یعنی شما می‌توانید ساعت دلخواه خود را برای حضور در مطب به صورت آنلاین انتخاب کنید.

اغلب این سایت‌ها علاوه بر نوبت‌دهی آنلاین، ویزیت آنلاین هم انجام می‌دهند.

 

ویزیت آنلاین پزشکی چیست؟

در ویزیت آنلاین پزشکی شما بدون حضور در مطب، بیمارستان یا کلینیک می‌توانید توسط پزشک خود ویزیت شوید. خدمات پزشکی در این حالت کاملا آنلاین هستند و هیچ نیازی به حضور فیزیکی شما نیست.

در یک جلسه ویزیت آنلاین پزشکی، همان کارهایی که در ملاقات حضوری انجام می‌شود به صورت آنلاین پیگیری می‌شود.

 

ویزیت آنلاین پزشکی چه مزایایی دارد؟

ممکن است این سوال برایتان مطرح شود که ویزیت آنلاین پزشکی چه مزایایی دارد که ممکن است بخواهید آن را به ویزیت حضوری پزشک ترجیح بدهید؛ در زیر به برخی از مزایای ویزیت آنلاین پزشکی اشاره خواهیم کرد:

·در وقتتان صرفه‌جویی خواهد شد

در ویزیت آنلاین خبری از معطلی و این پا و آن پا کردن در مطب پزشک نیست؛ نیازی نیست مدت‌ها به ساعت خیره شوید، تا بالاخره نوبتتان شود که وارد اتاق پزشک شوید.

در ویزیت آنلاین نوبتتان با پزشک را تعیین می‌کنید و درصورت تاخیر در ملاقات هم خیالتان راحت است که این اتلاف وقت لااقل در مطب رخ نخواهد داد.

لازم نیست زمانی را صرف رفت و آمد و رسیدن به مطب یا بیمارستان بکنید. شما می‌توانید در خانه و یا هر جایی که دوست دارید پزشکتان را به صورت آنلاین ملاقات کنید!

·در هزینه‌های جانبی صرفه‌جویی خواهد شد

درویزیت آنلاین همه هزینه‌هایی که صرف رفت و آمد به مطب خواهید کرد، حذف خواهد شد.

·در انتخاب پزشک خود حق انتخاب بیشتری خواهید داشت

در ملاقات حضوری محدودیت‌های زیادی خواهید داشت؛ ممکن است وقت حضور پزشک شما در مطب یا بیمارستان محدود باشد و آن زمانی هم که حضور دارد، برای شما مقدور نباشد. ممکن است فاصله فیزیکی زیاد با پزشک باعث شود که قید ملاقات با پزشک موردنظر خود را بزنید.

اما در ویزیت آنلاین از این خبرها نیست؛ شما به راحتی می‌توانید پزشکی در آن سوی کشور را بدون صرف هزینه برای رفت و آمد ملاقات کنید.

·عدم ارتباط چهره به چهره ممکن است حرف زدن با پزشک را برایتان راحت‌تر کند

اگر از آن دسته افراد هستید که ارتباط چهره به چهره و ارتباط چشمی با پزشک برایتان دشوار و یا حتی ترسناک است، ویزیت آنلاین می‌تواند یک راه نجات مناسب برای شما باشد. شما می‌توانید در یک موقعیت دلخواه و در شرایطی که برایتان راحت‌تر است، با پزشک خود به گفت و گو بنشینید.

·نیازی به حضور فیزیکی در محیط‌های درمانی مثل بیمارستان یا مطب نخواهید داشت

این مسئله به ویژه با گسترش شیوع کرونا در جهان اهمیت خاصی پیدا کرد؛ شما با انجام ویزیت آنلاین دیگر نیازی به حضور در بیمارستان و محیط‌های درمانی نخواهید داشت و بدین ترتیب می‌توانید ارتباط و تماس خود را با دیگران کمتر کرده و از رفت و آمد اضافی جلوگیری کنید.

·در فضایی آرام و بدون هیاهو با پزشک خود ارتباط خواهید داشت

گرچه ضروری است که ملاقات پزشک در فضایی آرام و خصوصی صورت بگیرد؛ با این حال این مسئله همیشه هم در ملاقات حضوری رخ نمی‌دهد و ممکن است شما همراه با چند مریض دیگر در یک اتاق توسط پزشک ویزیت شوید.

·در ویزیت آنلاین دیگر از این خبرها نیست و شما می‌توانید در محیطی کاملا آرام و خصوصی پزشک خود را ملاقات کنید.

ویزیت آنلاین پزشکی چه محدودیت‌هایی دارد؟

اما ویزیت آنلاین پزشکی یک وضعیت ایده‌آل نیست؛ این مسئله هم مثل بسیاری دیگر از خدمات اینترنتی محدودیت‌هایی دارد که ممکن است کارآمدی آن را نسبت به ویزیت حضوری کمتر کند: از جمله محدودیت‌های قابل ذکر ویزیت آنلاین پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·امکان انجام معاینه فیزیکی در ویزیت آنلاین پزشکی وجود ندارد

بخش مهمی از فرآیند تشخیص با انجام معاینه فیزیکی صورت می‌گیرد؛ معاینه فیزیکی بخشی جدانشدنی در طبابت است؛ معاینه فیزیکی در برخی موارد مثل مسائل ارتوپدی و زنان اهمیت بیشتری دارد و در برخی موارد مثل بیماری‌های اعصاب و روان ممکن است اهمیت آن کمتر باشد.

بیمار لازم است با پزشک خود به حدی احساس نزدیکی کند تا بیماری‌اش را کاملا شرح دهد؛ و پزشک هم باید تا حدی به بیمار نزدیک شود تا بتواند تشخیص صحیح را بدهد و بیمار را برای پیگیری درمان متقاعد کند.

· شناخت پزشک از بیمار و بالعکس به طور کامل میسر نشود

همانطور که در بالا اشاره کردیم عدم برقراری ارتباط صحیح بین پزشک و بیمار ممکن است روند تشخیص و شناخت بیمار و پزشک را دچار اشکال کند.

 

·ویزیت آنلاین به طور کامل شما را از حضور در فضاهای بیمارستانی منع نمی‌کند

شما درنهایت ممکن است لازم باشد برای انجام آزمایش یا تصویربرداری در فضای بیمارستان یا محیط‌های درمانی حاضر شوید. علاوه بر این پزشک ممکن است به شما بگوید که لازم است ملاقات بعدی به صورت حضوری صورت بگیرد.

ویزیت آنلاین پزشکی در چه مواردی توصیه می‌شود؟

اما سوالی که در ادامه مطرح می‌شود این است که چه زمان‌هایی بهتر است که ویزیت آنلاین انتخاب شما باشد؛ در زیر برخی موقعیت‌هایی که استفاده از ویزیت آنلاین می‌تواند موثر باشد به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • فرصت کافی برای ملاقات پزشک ندارید

درصورتی که نداشتن فرصت کافی برای شما تبدیل به بهانه‌ای شده است که به پزشک مراجعه نکنید، ویزیت آنلاین این بهانه را از شما می‌گیرد. ویزیت آنلاین وقت کمی از شما می‌گیرد و اگر محدودیت در زمان دارید، می‌تواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.

  • برای پیگیری‌های بعدی می‌خواهید پزشک خود را ملاقات کنید

درصورتی که بیماری شناخته‌شده‌ای دارید و به طور روتین دکتر خود را ملاقات می‌کنید، می‌توانید برای پیگیری‌های بعدی ویزیت آنلاین را انتخاب کنید. علاوه بر این ممکن است پزشک در ویزیت قبلی برایتان آزمایش، سونوگرافی و … درخواست کرده باشد و حالا فقط بخواهید جواب آن را به پزشک نشان بدهید. در این صورت هم می‌توانید ویزیت آنلاین را انتخاب کنید.

  • وضعیت بیماری شما به گونه‌ای است که تصور می‌کنید انجام ملاقات آنلاین می‌تواند موثر باشد
  • اگر وضعیت شما حاد و اورژانسی نیست، می‌توانید ابتدا به صورت آنلاین با پزشک مشورت کنید.
  • بعد از یک ملاقات حضوری، می‌خواهید از مشورت پزشکان دیگر هم استفاده کنید

درصورتی که با پزشکی ملاقات حضوری داشته اید و حال می‌خواهید صرفا با پزشکان دیگر هم مشورتی داشته باشید، ویزیت آنلاین می‌تواند یک راه موثر برای شما باشد.

  • فاصله شما با پزشک معالج زیاد است

اگر فاصله‌تان با معالج مدنظرتان زیاد است و ممکن است ویزیت حضوری هزینه‌های زیادی روی دستتان بگذارد، می‌توانید ابتدا به صورت آنلاین با پزشک مشورت کنید و بعد درصورت لزوم و درصورت توصیه پزشک مقدمات ویزیت حضوری را فراهم کنید.

  • در زمان پاندمی کرونا، اگر سن بالا یا بیماری زمینه‌ای خاصی دارید

یکی از محیط‌هایی که شانس انتقال کرونا در آن بالا است، محیط‌های درمانی است؛ از این رو درصورتی که بیماری زمینه‌ای یا سن بالا دارید، ویزیت آنلاین می‌تواند انتخاب اول شما باشد تا نیازی به حضور در محیط‌های درمانی نداشته باشید.

ویزیت آنلاین پزشکی در چه مواردی توصیه نمی‌شود؟

با وجود مزایای بسیاری که ویزیت آنلاین پزشکی دارد، همیشه هم نباید انتخاب شما باشد؛ در مواردی لازم است از ویزیت آنلاین تا حد امکان خودداری کرده و به ملاقات حضوری دکتر بروید؛ از جمله:

زمانی که وضعیت بیماری‌تان اورژانسی است

اگر وضعیت‌تان اورژانسی است، نباید وقت را تلف کنید. لازم است همان ابتدا به اورژانس مراجعه کنید. درد ناگهانی قفسه سینه، تنگی نفس و تشنج از موارد اورژانسی هستند.

زمانی که انجام معاینه فیزیکی برای تشخیص و درمان ضروری است

درمواردی که انجام معاینه فیزیکی برای تایید و نهایی شدن تشخیص ضروری است، لازم است طبق توصیه پزشک قید ویزیت آنلاین را بزنید و حضوری به پزشک مراجعه کنید.

زمانی که پزشک به شما تاکید می‌کند که لازم است ادامه روند درمان به صورت حضوری دنبال شود

درمواردی که پزشک توصیه می‌کند که ادامه درمان به صورت آنلاین امکانپذیر نیست، لازم است پزشکتان را به صورت حضوری ملاقات کنید.


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا