دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

روش تله ویزیت بیماران زنان و زایمان در خارج از کشور



با افزایش استفاده از برنامه‌های تلفن همراه، دستگاه‌های پوشیدنی، سرویس پیام کوتاه یا پیام‌های متنی، خدمات پیام‌رسانی چندرسانه‌ای و ارتباطات صوتی و تصویری زنده، ارائه مراقبت‌های بهداشتی پیشرفته به سرعت گسترش یافته است. فرمول‌بندی شیوه‌های مبتنی بر شواهد ممکن است از پذیرش فناوری توسط بیماران و پزشکان عقب بماند. در غیاب بررسی شواهد جامع و دقیق برای یک حوزه بالینی، پزشکان ممکن است به طور انتخابی به فناوری‌هایی که به آنها ارتقا داده می‌شود یا در پروژه‌های آزمایشی کوچک یا مطالعات امکان‌سنجی به آنها امید می‌دهد تکیه کنند. ایجاد شیوه‌های مبتنی بر شواهد در این بعد نوظهور ارائه مراقبت‌های بهداشتی برای کاهش خطرات و هزینه‌های بالقوه سلامتی که می‌تواند با پذیرش سریع فناوری‌های جدید که به اندازه کافی مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند مرتبط باشد، و همچنین برای غلبه بر موانع پذیرش فناوری‌های کاملاً سودمند مهم است. پیشرفت ها تجزیه و تحلیل علمی قوی از تحقیقات موجود در بهداشت از راه دور هم می تواند پزشکان را در جایی که شواهد وجود دارد راهنمایی کند و هم مناطقی را برای مطالعات آینده برجسته کند، به طوری که می توان از مزایای این فناوری رو به رشد و در عین حال به حداقل رساندن خطرات استفاده کرد.

دلایلی وجود دارد که به طور خاص بر سلامت از راه دور در زنان و زایمان تمرکز کنیم. اولاً، بهداشت از راه دور به طور فزاینده ای در تقریباً هر جنبه ای از مراقبت های بهداشتی زنان استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به مشاوره مجازی بیمار با خدمات تخصصی، مشاهده از راه دور ضبط سونوگرافی توسط متخصصان غدد درون ریز مادر و جنین، ردیابی خاطرات مثانه با اپلیکیشن های گوشی هوشمند، پایش فشار خون پس از زایمان با دستگاه های متصل به وای فای، ارائه از راه دور داروی سقط جنین، و ردیابی باروری با داده های تولید شده توسط بیمار دوم، در سال 2014، نزدیک به 2000 اپلیکیشن بارداری به تنهایی وجود داشت.
1. در سال 2015، برنامه های بهداشت زنان و بارداری 7 درصد از کل برنامه های بهداشتی را تشکیل می دادند.
2. در اینجا مروری سیستماتیک از مطالعات با استفاده از مداخلات بهداشت از راه دور ارائه می کنیم که نتایج سلامت را در مناطق انتخاب شده گزارش می کند. دربارداری کم خطر، بارداری پرخطر، تنظیم خانواده و شرایط زنان و زایمان. فعالیت های بهداشت از راه دور می تواند شامل تبادلات ارتباطی یک طرفه یا دو طرفه باشد. برای این بررسی، سلامت از راه دور به عنوان چارچوب مراقبت بهداشتی پیشرفته با فناوری تعریف می‌شود که شامل خدمات جدیدی مانند بازدیدهای مجازی، نظارت از راه دور بیمار، و برنامه‌های تلفن همراه یا پیام‌های متنی است و از ارتباطات همزمان و ناهمزمان استفاده می‌کند.


ما این بررسی را برای ارزیابی شواهد در مورد اثربخشی نسبی سلامت از راه دور به عنوان جایگزین یا کمکی برای مراقبت‌های معمول سلامت باروری توسعه دادیم. هدف این بررسی مرتبط بودن با رشته‌های پزشکی درگیر در مراقبت‌های زنان و زایمان، هم برای خدمات تخصصی و هم برای خدمات بهداشتی اولیه است. سوالات کلیدی خاصی که در این بررسی به آنها پرداخته شده است در زیر فهرست شده است


آیا سلامت از راه دور نتایج سلامت باروری را درزایمان های کم خطر، پرخطر، تنظیم خانواده و زنان بهبود می بخشد؟

1. آیا سلامت از راه دور یک مکمل یا جایگزین موثر برای مراقبت استاندارد برای بهبود نتایج تنظیم خانواده است؟

2. آیا سلامت از راه دور یک مکمل یا جایگزین موثر برای مراقبت استاندارد برای بهبود نتایج کم خطر مامایی است؟

3. آیا سلامت از راه دور یک مکمل یا جایگزین موثر برای مراقبت استاندارد برای بهبود نتایج پرخطر مامایی است؟

4. آیا سلامت از راه دور یک مکمل یا جایگزین موثر برای مراقبت استاندارد برای بهبود نتایج زنان است؟

 

ویژگی های مطالعه شامل مداخله، پیگیری، محدودیت های مطالعه، و ارزیابی های کلی بدنه ادبیات بود. دفترچه راهنمای رویه کارگروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده برای خلاصه جداول شواهد، به ویژه پیوست XII، خلاصه جدول شواهد برای بررسی شواهد  دنبال شد. این روش امکان ارائه روایتی نتایج را در عین در نظر گرفتن سازگاری، دقت، سوگیری گزارش‌دهی، و کاربرد شواهد برای مجموعه شواهد ارائه‌شده در هر نتیجه فراهم می‌کرد. مطالعات از نظر خطر سوگیری ارزیابی شدند و نتایج در ضمیمه های 2-5 ارائه شده است که به صورت آنلاین در https://links.lww.com/AOG/B689 موجود است. پیامدهای تنظیم خانواده بر پیشگیری از بارداری متمرکز بود، از جمله: شروع، استفاده، ادامه، پایبندی، و اجرای نسخه و همچنین ارائه سقط دارویی از راه دور و پیگیری از راه دور پس از سقط دارویی. نتایج کم خطر بارداری متمرکز بر ترک سیگار، واکسیناسیون آنفولانزا، سلامت بارداری، از جمله: کاهش وزن و فعالیت بدنی، و شیردهی. پیامدهای پرخطر بارداری شامل مدیریت دیابت، کاهش ویزیت، کنترل آسم و زایمان زودرس بود. نتایج عمومی زنان بر عفونت های مقاربتی و بی اختیاری ادرار استرسی SUI متمرکز شده است. تفسیر شواهد بر این متمرکز بود که آیا سلامت از راه دور به عنوان مکمل یا جایگزین در مقایسه با مراقبت استاندارد برای بهبود نتایج سلامت باروری به همان اندازه مؤثر است.


با برخی استثناهای قابل توجه، این بررسی شکاف مشخص در دانش مداخلات با واسطه سلامت از راه دور در مراقبت‌های بهداشتی زنان را برجسته می‌کند. اگرچه ظهور پیشرفت‌های فناوری فرصتی را برای ادغام بهداشت از راه دور در عمل ایجاد کرده است، اما اطلاعات کمی از مزایای بالقوه یا مضرات احتمالی این مداخلات وجود دارد. شواهد بیشتری برای کمک به پزشکان مورد نیاز است تا تعیین کنند چگونه می توانند سلامت از راه دور را در عمل به روش هایی که به وضوح مراقبت از بیمار را بهبود می بخشد، ادغام کنند. اگرچه این بررسی سیستماتیک فوایدی را برای مداخلات ویژه سلامت از راه دور، به ویژه پیام‌های متنی و نظارت از راه دور نشان می‌دهد، مطالعات به خوبی طراحی‌شده بیشتری برای بررسی مداخلاتی مانند دستگاه‌های پوشیدنی و بازدیدهای مجازی لازم است تا ادغام گسترده‌تر سلامت از راه دور در زنان و زایمان  را در بر بگیرد.


پزشکی از راه دور در مراقبت های زنان و زایمان

 

طیف گسترده ای از خدمات مرتبط با بارداری را می توان از طریق پزشکی از راه دور ارائه کرد. پزشکی از راه دور برای رویکردهای نوآورانه در مراقبت های دوران بارداری/پس از زایمان، نظارت در منزل برای شرایطی مانند دیابت و فشار خون، و برای مشاوره تلفنی/ویدیویی با متخصصان (مانند پزشکان پرخطر، مشاوران شیردهی، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی روان) استفاده شده است

استفاده از مراقبت های مربوط به بارداری بسیار کم است. با استفاده از نمونه ای از ادعاهای پزشکی سرپایی زنان در سن باروری ثبت نام کرده بودند، KFF استفاده از تله مدیسین را در حوزه های زیر از مراقبت های مرتبط با بارداری تجزیه و تحلیل کرد: نظارت بر بارداری های طبیعی و پرخطر، اختلالات سلامت روان مرتبط با خدمات بارداری و شیردهی.
  از تمام ادعاهای غیر تکراری که در مراقبت های مربوط به بارداری تجزیه و تحلیل شد، فقط 0.1٪ از طریق پزشکی از راه دور ارائه شد. اکثر برخوردهای سلامت از راه دور از طریق تلفن صورت می‌گیرد، در حالی که اقلیت به صورت آنلاین انجام می‌شوند. نمونه هایی از ادعاهای ارائه شده از طریق پزشکی از راه دور شامل ویزیت برای عوارض شیردهی، اختلالات خلقی پس از زایمان، پیگیری پس از زایمان و مراقبت های معمول دوران بارداری است. این داده‌ها شامل بیماران بدون بیمه یا بیماران دارای بیمه عمومی نمی‌شود، و همچنین ممکن است خدمات ارائه شده با استفاده از طرح‌های پرداخت همراه برای مراقبت بارداری را در بر نگیرد.


مراقبت های دوران بارداری: کاهش نیاز به سفر(مسافت تا مطب پزشک)

 

مدل‌های سنتی مراقبت‌های دوران بارداری بیش از 14 ملاقات حضوری را در طول بارداری توصیه می‌کنند. این امر مستلزم زمان قابل توجه سفر و زمان دور از مسئولیت های کاری یا خانوادگی است. اما فقط برخی از ویزیت‌های قبل از تولد واقعاً نیاز به مراقبت حضوری دارند، مانند موارد سونوگرافی، آزمایش‌های آزمایشگاهی و واکسیناسیون. بسیاری از ویزیت‌ها برای ارائه آموزش به بیمار، پاسخ به سؤالات و نظارت بر وضعیت حیاتی مادر و جنین است، اندازه‌گیری‌هایی که در صورت دادن لوازم در خانه انجام می‌شوند. تحقیقات نشان می دهد که ویزیت های کمتر قبل از تولد برای بارداری های کم خطر ایمن است. در پاسخ، برخی از مراکز درمانی شروع به استفاده از "ویزیت مجازی" پزشکی از راه دور از طریق ویدئو کنفرانس یا تلفن کرده اند تا جایگزین برخی از ویزیت های حضوری شوند. به بیماران دستورالعمل ها و لوازمی برای نظارت بر فشار خون، وزن، ضربان قلب جنین و ارتفاع فندال در خانه داده می شود. این برنامه ها به بیماران این امکان را می دهد که تداوم مراقبت را با ارائه دهندگان OB خود حفظ کنند، در حالی که در بخش هایی از مراقبت خود از خانه یا مکان مناسب شرکت می کنند. این می تواند به ویژه برای بیمارانی که برای مراقبت نیاز دارند مسافت های طولانی را طی کنند، یا موانعی برای مرخصی از کار یا مسئولیت های خانوادگی دارند مفید باشد. شکل 2 نمونه ای از نحوه مقایسه برنامه مراقبت های دوران بارداری مجازی با مراقبت های سنتی را ارائه می دهد.


مانیتورینگ در منزل

 

حاملگی های پرخطر همچنین می توانند از پزشکی از راه دور بهره ببرند، به ویژه از طریق استفاده از نظارت در خانه برای فشار خون بالا و دیابت، که سپس به ارائه دهندگان آنها منتقل می شود. مطالعات نشان می دهد که بیماران برای نظارت در خانه ارزش قائل هستند، زیرا امکان مشارکت فعال در مراقبت از آنها را فراهم می کند و خودکارآمدی را ارتقا می دهد. برای بیماران مبتلا به دیابت، نظارت بر قند خون در خانه ممکن است امکان ملاقات کمتر با متخصصان دیابت و بهبود کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را فراهم کند. بررسی 7 مطالعه نشان داد که استفاده از تله مدیسین برای پایش قند خون به اندازه مراقبت استاندارد در دستیابی به کنترل گلوکز در بارداری موثر است. مطالعات متعدد روی زنان مبتلا به دیابت حاملگی نتایج مشابهی را بین پزشکی از راه دور و مراقبت های سنتی نشان داد.

 

مدیریت پرفشاری خون معمولاً مستلزم بررسی‌های حضوری مکرر است. با پزشکی از راه دور، بیماران ممکن است فشار خون خود را در خانه کنترل کنند و نتایج به ارائه‌دهندگان آنها ارسال شود تا تصمیم بگیرند که آیا نیاز به ارزیابی حضوری دارند یا خیر. دو مطالعه بر روی زنان مبتلا به فشار خون بالا در بارداری (هم قبل از تولد و هم پس از زایمان) نشان داد که اندازه گیری فشار خون در خانه برای تشخیص افزایش فشار خون امکان پذیر است و برای اکثر بیماران قابل قبول است. تحقیقات بیشتری برای مقایسه کنترل فشار خون و نتایج بارداری بین پزشکی از راه دور و مدل‌های حضوری سنتی ضروری است.



 ویزیت با متخصصین

 

بسیاری از مناطق روستایی به متخصصان، به ویژه MFM) متخصصان زنان و زایمان پرخطر) دسترسی ندارند. در واقع، در سال 2010، تنها 1355 دستگاه MFM در سراسر ایالات متحده وجود داشت که تقریباً همه آنها در مراکز شهری بودند. با پزشکی از راه دور، بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های دوران بارداری محلی آنها می توانند به جای اینکه برای ملاقات حضوری سفر کنند، با یک متخصص MFM یا متخصص دیگر ویدئو کنفرانس داشته باشند. متخصصان نه تنها می‌توانند بیماران را از راه دور ارزیابی کنند و برنامه‌های مدیریتی را با استفاده از این فناوری توصیه کنند، بلکه می‌توانند تصویربرداری اولتراسوند را در زمانی که یک تکنسین از راه دور معاینه را انجام می‌دهد، بررسی کنند. پزشکی از راه دور همچنین می تواند بیماران را به مشاوران ژنتیک، متخصصان قلب جنین و مربیان دیابت متصل کند .
ارزیابی این برنامه ها نشان می دهد که مشاوره از راه دور به طور کلی امکان پذیر، قابل قبول برای بیماران است و می تواند در زمان و هزینه بیماران در سفر صرفه جویی کند. پزشکی از راه دور همچنین ممکن است دسترسی به مراقبت های تخصصی را برای بیمارانی که در غیر این صورت ممکن است به دلیل در دسترس نبودن در جوامع خود از این مراقبت چشم پوشی کنند، افزایش دهد. دسترسی به متخصصان از طریق پزشکی از راه دور نیز ممکن است ارائه دهندگان محلی را تشویق کند تا از بیماران پرخطر خود مراقبت کنند و با خیال راحت زایمان های بیشتری را در بیمارستان های مجاور تسهیل کنند.


 

 


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا