دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با عارضۀ آندومتریوز و ناباروری

اندومتریوز وقتی رخ می دهد که بافتی که بصورت معمول درون رحم رشد میکندو به عنون آستر رحم شناخته میشود ،در سایر بخشهای بدن کاشته میشود.این بافت ممکن است در تخمدانها، لوله های تخمدان ، روده هاو حتی خارج از لگن کاشته شود. با تغییرات هورمونی در طی سیکل قاعدگی، این بافتها نیز شروع به ریزش می کنند و ممکن است باعث چسبندگی دردناک و یا بافتهای جوشگاهی( اسکار) شوند. درد قبل حین و پس از پریود شایعترین علامت اندومتریوز است. برای بسیاری از زنها این درد ممکن است ناتوان کننده باشد و ممکن است حتی در طی روابط زناشویی رخ دهد. و یا در طی  حرکت روده ها ویا در حین ادرار کردن .گاهی این دردها موجب درد مزمن ناحیه لگن و درد در ناحیه پایین کمر می شود .اما بسیاری از زنان مبتلا به اندومتریوز هم ممکن است درد خفیف بوده و یا هیچ علایمی نداشته باشند.درد معمولا با ناحیه کاشت بافتهای اندومتریوزی ارتباط مستقیم دارد. بیش از ۵٫۵ میلیون زن آمریکایی نشانه هایی از اندومتریوز دارند در ایران شیوع این بیماری مشخص نیست ولی در بسیاری از خانمهای ناباروری درطی عمل لاپاراسکوپی کشف میشود.

مبتلایان به اندومتریوز با شدت های مختلف ممکن است دچار درد در ناحیه شکم و لگن شوند که این درد در زمان قاعدگی و پیش از آن شدت می یابدآندومتریوز شدید سبب زخم های لگنی شده و ممکن است آناتومی لگن را تغییر دهد. در اثر این تغییرات، آناتومی رحم نیز تغیییر خواهد کرد که این امر می تواند سبب بسته شدن لوله های رحمی یا آسیب به آن شود. همچنین ممکن است سبب اتصال تخمدان به دیواره جانبی رحم، روده یا لگن شود.

 

علائم ونشانه ها:

از مهمترین علائم اندومتریوز می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • درد در دوره تخمک گذاری
  • قاعدگی نامنظم و دردناک
  • درد در زمان مقاربت
  • خستگی مزمن
  • تکرر ادرار
  • دردهای انقباضی در قسمت پایین شکم
  • حرکات دردناک روده
  • یبوست یا اسهال

 

اندومتریوز و ناباروری

ناباروری از شایعترین علائم اندومتریوز است. علی رغم آنکه دلیل قطعی ارتباط ناباروری با اندومتریوز مشخص نیست اما دانشمندان دلایل زیر را برای این موضوع محتمل می دانند:

  • التهاب باعث تولید مواد شناخته شده ای به نام سایتوکاین می شوداین مواد شیمیایی باعث مهار سلول های اسپرم و تخمک و در نتیجه مشکل در باروری می شود.
  • زخم ها و چسبندگی که در اثر اندومتریوز رخ می دهد می تواند رحم و لوله های فالوپ را مسدود کند. در نتیجه رسیدن اسپرم به تخمک و تشکیل سلول تخم با مشکل مواجه می شود.
  • بافت اندومتریوز در تخمدان می تواند مانع تخمک گذاری شود.

 

درمان اندومتریوز

اندومتریوز را زمانی درمان میکنیم که یا فرد دچار دردهای شدید لگنی باشد و یا دچار نازایی شده باشد.

1 -درمان های دارویی

2- درمان های جراحی

انتخاب روش درمان بستگی به شدت علائم بیمار دارد...

درمان دارویی شامل انواع مسکن ها و استفاده از داروهای هورمونی است که معمولا در موارد دردهای شدید لگنی و قاعدگی های دردناک بیماران اندومتریوزی استفاده می شود.

درمان‌های جراحی نیز بسته به اینکه بیمار بارداری قبلی داشته یا نه و آیا مایل به بارداری هست یا نه استفاده میگردد.

حتی با جراحی نیز ممکن است اندومتریوز عود کند پس تصمیم برای جراحی کردن یا نکردن بستگی به شرایط فرد و شدت علائم دارد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا