دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید می توانند بر بارداری تأثیر بگذارند؟

پرکاری و کم کاری تیروئید هر دو می توانند منجر به مشکلات بارداری، افزایش سقط جنین زودرس و پیامدهای نامطلوب بارداری و نوزادی شوند.

گاهی اوقات بین کم کاری تیروئید، زمانی که غده تیروئید کم کار دارید و ناباروری در زنان ارتباط وجود دارد.

با کم کاری تیروئید، غده تیروئید شما به اندازه کافی برخی از هورمون های مهم را تولید نمی کند. سطوح پایین هورمون تیروئید می تواند با آزاد شدن تخمک از تخمدان شما (تخمک گذاری) تداخل داشته باشد که باروری را مختل می کند. علاوه بر این، برخی از علل زمینه ای کم کاری تیروئید، مانند برخی اختلالات خود ایمنی یا هیپوفیز، ممکن است باروری را مختل کند.

برای زنان، درمان کم کاری تیروئید بخش مهمی از هر تلاشی برای اصلاح ناباروری است. اگر پس از اصلاح کم کاری تیروئید، ناباروری باقی بماند، ممکن است به مداخلات دیگری برای درمان ناباروری نیاز باشد.

اگر کم کاری تیروئید دارید و امیدوارید باردار شوید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که کم کاری تیروئید شما تحت کنترل است. 

پرکاری تیروئید در بارداری چگونه درمان می شود؟

درمان پرکاری تیروئید در دوران بارداری به سلامت، سن، مرحله بارداری و اندازه غده تیروئید شما بستگی دارد. داروهای ضد تیروئید سطح هورمون تیروئید را کاهش می دهند. ممکن است جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید شما انجام شود.

شیوع پرکاری تیروئید بارداری چقدر است؟

تغییرات در غلظت هورمون تیروئید که مشخصه پرکاری تیروئید است را باید از تغییرات فیزیولوژیکی در هورمون تیروئید که در بارداری، به ویژه در سه ماهه اول رخ می دهد، متمایز کرد. تقریباً یک تا دو مورد پرکاری تیروئید بارداری در هر 1000 نفر رخ می دهد.

آیا پرکاری تیروئید در اوایل بارداری از بین می رود؟

سطوح بالای hCG می تواند باعث شود تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. این نوع پرکاری تیروئید معمولا در نیمه دوم بارداری از بین می رود. در موارد کمتر، یک یا چند توده در تیروئید شما هورمون تیروئید بیش از حد تولید می کنند.

پرکاری تیروئید درمان نشده در دوران بارداری می تواند منجر به:

  • سقط جنین
  • تولد زودرس
  • وزن کم هنگام تولد
  • پره اکلامپسی، افزایش خطرناک فشار خون در اواخر بارداری
  • طوفان تیروئید، بدتر شدن ناگهانی و شدید علائم
  • نارسایی احتقانی قلب

به ندرت، بیماری گریوز ممکن است تیروئید نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار دهد و باعث تولید بیش از حد هورمون تیروئید در آن شود. حتی اگر پرکاری تیروئید شما با درمان ید رادیواکتیو برای از بین بردن سلول های تیروئید یا جراحی برای برداشتن تیروئید شما درمان شد، بدن شما همچنان آنتی بادی TSI را می سازد. وقتی سطح این آنتی بادی بالا باشد، TSI ممکن است به جریان خون کودک شما برسد. همانطور که TSI باعث می شود تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروئید بسازد، همچنین می تواند باعث شود تیروئید کودک شما بیش از حد تولید کند.

اگر برای بیماری گریوز جراحی یا درمان با ید رادیواکتیو انجام داده اید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند سطح TSI شما را بررسی کند. اگر آنها بسیار بالا باشند، پزشک کودک شما را از نظر مشکلات مربوط به تیروئید در اواخر بارداری تحت نظر خواهد گرفت.

اگر کم کاری و پرکاری تیروئید دارید و باردار شده اید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید. نظارت دقیق بر سطح هورمون تیروئید در دوران بارداری می تواند رشد طبیعی جنین را تقویت کرده و خطر سقط جنین را کاهش دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا