دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه نازایی درمان میشود؟

  • درمان ناباروری به موارد زیر بستگی دارد:
  • علت بروز نازایی
  • در چه مدت نابارور بوده اید
  • سن شما و والدینتان
  • ترجیحات شخصی

درمان در آقایان می تواند شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو و یا جراحی (رفع مسدود شدن اسپرم) باشد.

برای درمان ناباروری با توجه به علت اصلی ناباروری، گزینه‌های متفاوتی وجود دارد. درمان‌ها معمولاً با روش‌هایی که ریسک تهاجمی کمتر دارد شروع می‌شود و در صورت نتیجه نگرفتن سایر روش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. پزشک با بررسی آزمایش‌های ناباروری زوج، مشورت لازم را برای انتخاب بهترین روش درمانی در اختیار فرد قرار خواهد داد. بعضی از روش‌های کم‌تهاجم‌تر تا تهاجمی‌ترین درمان‌ها به شکل خلاصه در زیر معرفی شده است:

درمان‌های دارویی: در مواردی که اختلال در تعادل هورمونی یا کاهش ذخیرۀ هورمونی باعث ناباروری باشد، معمولاً از درمان دارویی برای بهبود باروری استفاده خواهد شدمصرف دارو‌های باروری می‌تواند سیستم تولیدمثل زن و مرد را در مسیر عملکرد درستی قرار دهد. حتی در مواردی که ناباروری با علت نامشخص تشخیص داده شده باشد، مصرف داروها ممکن است به بارداری طبیعی فرد کمک کند.

تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui: اگر اسپرم مرد برای رسیدن به تخمک تنها نیاز به کمی کمک دارد، قرار دادن نمونۀ اسپرم درون رحم در زمان مناسب می‌تواند شانس باردار شدن فرد را بهبود بخشد. به این روش، تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui می‌گویند. در مواردی که اسپرم توان رسیدن به تخمک را ندارد، معمولاً این روش پیشنهاد می‌شود. در این روش، نمونۀ اسپرم مرد توسط ابزاری از طریق واژن زن به داخل رحم وارد می‌شود. این روش را می‌توان با استفاده از داروهای باروری برای تحریک تخمک‌گذاری یا بدون آنها انجام داد.

جراحی: در مواردی که لوله‌های رحم مسدود شده باشد یا زن دچار عارضه‌های آندومتریوز، فیبروئید، مشکلات آناتومیک اندام‌های تناسلی یا کیست تخمدان باشد، پزشک با عمل جراحی لاپاراسکوپی یا یک عمل وسیع شکمی می‌تواند مشکل باروری را دقیق‌تر تشخیص دهد و همچنین مشکل را هنگام عمل با باز کردن لولۀ رحم یا با خارج کردن بافت برطرف کند.

روش‌های کمک‌باروری (art): اگر مشکل باروری ناشی از تعداد کم اسپرم‌ها یا لوله‌های رحمی مسدود شده یا عوامل دیگری مانع پیوند تخمک و اسپرم شده است و درمان‌های دیگر سودمند نبوده‌اند، پزشک ممکن است یک روش پیشرفته و مدرن‌تر را توصیه کند که در آن تخمک و اسپرم یا تخمک لقاح‌یافته که همان رویان است، در خارج از بدن رشد می‌کندلقاح خارج از رحم یا ivf یکی از متداول‌ترین روش‌های کمک‌باروری است که معمولاً برای همۀ افراد دارای مشکلات ناباروری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی تکنیک‌های ivf، از یک تکنیک به نام میکرواینجکشن (icsi) برای لقاح تخمک و اسپرم استفاده می‌شود که درآن اسپرم به داخل تخمک تزریق خواهد شد.

در موارد معدود، پزشک ممکن است از روش‌هایی مانند gift یا zift برای کمک به باروری استفاده کند. همچنین ممکن است سن یا عملکرد تخمدان، فرد را نیازمند استفاده از یک تخمک اهدایی کند. درصورتی‌که رحم مشکل داشته باشد یا بارداری سلامت را به خطر بیندازد، فرد می‌تواند برای صاحب فرزند شدن از رحم جایگزین یا اجاره‌ای نیز استفاده کند.

هزینه‌های درمان ناباروری

درمان ناباروری ارزان نیست. این هزینه بسته به روش مورد استفاده و مقدار داروی مورد نیاز و محل زندگی زن برای دوره‌های متعدد درمان متفاوت است. در حال حاضر در ایران، بیشتر بیمه‌های درمانی همه‌گیر، انجام درمان‌های باروری را پوشش نمی‌دهداگر بیمۀ درمانی یا بیمۀ تکمیلی شما تمام هزینه‌ها را پوشش ندهد، باید تمام یا بخشی از هزینه را خودتان پرداخت کنید. هزینه‌های درمان شامل هزینۀ آزمایش‌ها، داروهای مصرفی و همچنین اقدامات پزشکی است که برای درمان انجام می‌شودبنابراین بهتر است پیش از انتخاب روش درمانی، اطلاعات کافی را از پزشک خود در مورد هزینه‌های آن روش و نحوۀ پوشش بیمۀ درمانی خود کسب کنیدهزینه‌های درمان ناباروری در کلینیک‌ها و بیمارستان‌های مختلف نیز متفاوت است. پس قبل از انتخاب روش و محل درمان، به طور دقیق هزینه‌های آن را بررسی کنید و آمادگی لازم را برای شروع درمان داشته باشید.

هیچ‌کدام از روش‌های درمان ناباروری، تضمین‌کنندۀ باروری نیست. به همین دلیل، ممکن است هزینۀ انجام‌شده منجر به نتیجۀ مورد نظر نشود و نیاز به تکرار بخش یا تمام فرایند درمان یا انتخاب روش درمانی متفاوتی باشد. توجه کنید تکرار روش‌های درمانی، شانس و تغییر آن، احتمال بارداری شما را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، یک بار موفقیت‌آمیز نبودن درمان نباید باعث دلسردی شما شودپزشک ممکن است پیشنهاد کند پس از سه بار امتحان یک روش درمانی، روش دیگری را امتحان کنید، زیرا بسیاری از متخصصان بر این باورند که روش درمانی‌ای که پس از سه دوره موفقیت‌آمیز نیست، در نهایت احتمال کمتری برای به نتیجه رسیدن دارد.

برخی علل ناباروری ممکن است اصلاح شود.در مواردی که بارداری به خودی خود اتفاق می افتد، زوج ها اغلب می توانند از طریق استفاده از فن آوری تولید کننده به بارداری به یک بارداری دست یابند. درمان ناباروری ممکن است شامل تعهدات مالی، فیزیکی، روانی و زمان باشد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا