دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تست بارداری منفی کاذب

اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا می توان تست بارداری منفی کاذب دریافت کرد؟ با از دست دادن پریود و مشاهده علائم خاصی، ممکن است برای انجام آزمایش بارداری اقدام کرده باشید تا نتیجه منفی بگیرید. شاید خیالتان راحت شده یا دلسرد شده اید. اما عدم پریود شدن شما حتی پس از آن، همیشه می تواند به باردار بودن شما اشاره کند و می تواند برای بسیاری از افراد شوکه کننده باشد.

تست بارداری منفی کاذب چیست؟

اگر تست بارداری شما نتیجه منفی داد اما نادرست بود، به آن تست بارداری منفی کاذب اما باردار می گویند. این بدان معنی است که آزمایش نشان داد که شما باردار نیستید، در حالی که در واقع شما باردار هستید. این بیشتر با کیت های تست بارداری خانگی اتفاق می افتد. این کیت ها برای خواندن وجود هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی در ادرار ساخته شده اند. وقتی نتواند سطح مناسب هورمون را بخواند، فرد را باردار نمی‌داند.

آیا تست های بارداری منفی کاذب شایع هستند؟

یک تست حاملگی ادرار منفی کاذب به فرد التماس می کند تا بفهمد که واقعاً چه شانسی برای تست بارداری منفی کاذب وجود دارد. به طور کلی، منفی های کاذب بیشتر از مثبت های کاذب رایج هستند و احتمال آن تقریباً 10 درصد است. اکثر کیت‌های تست بارداری خانگی معمولاً دقیق هستند و در آزمایش‌های بالینی، درصد آن‌ها 97.4 درصد است. در زندگی واقعی با افراد روزمره، دقت تمایل به کاهش دارد.

دلایل منفی کاذب تست بارداری

در تلاش برای کشف اینکه چه چیزی می تواند باعث منفی شدن کاذب تست بارداری شود، ممکن است با دلایل متعددی مواجه شوید که منجر به چنین نتیجه ای می شود. در برخی موارد، پزشکان ممکن است خودشان بدانند چه داروهایی می‌توانند باعث منفی شدن کاذب تست بارداری شوند و سعی کنند به دنبال احتمال وقوع آن در شما باشند.

بررسی نتیجه قبل از زمان لازم

کیت بارداری خانگی به مدتی زمان نیاز دارد تا به ادرار واکنش نشان دهد و نتیجه را تا حد امکان دقیق نشان دهد. بررسی قبل از زمان ممکن است زمانی که واقعاً مثبت باشد نتیجه منفی به شما بدهد. بهتر است دستورالعمل های روی کیت را کامل دنبال کنید و حدود 10 دقیقه صبر کنید تا نتیجه ظاهر شود.

انجام آزمایش کاملاً زودهنگام

بسیاری از زنان تمایل دارند آزمایش بارداری را به تنهایی کمی زودتر از حد لازم انجام دهند. در مراحل اولیه بارداری، هورمونی که کیت تشخیص می دهد، hCG، از نظر مقدار بسیار کم است و به سختی قابل تشخیص است. آزمایش‌های خون در این مراحل ناموفق هستند، بنابراین کیت‌ها نیز به طور طبیعی آن را تشخیص نمی‌دهند.

عدم رعایت دستورالعمل‌های کیت

این کیت دستورالعمل‌های بسیار خاصی روی آن ذکر شده است تا به نتیجه دقیق برسید. اگر نوارهای کیت به درستی از ادرار اشباع نشده باشند، یا اگر نوار با آب رقیق شود یا بر روی آن بیفتد، نتیجه مطمئناً دقت خود را از دست خواهد داد. زمان به خودی خود از اهمیت کلیدی برخوردار است. بررسی زودهنگام یا بررسی آن چند ساعت بعد ممکن است نتیجه دقیق اصلی را تغییر دهد.

حساسیت کیت تست

کیت های تست بارداری خانگی نیز در سطوح حساسیت آنها متفاوت است. کیت های خاصی بسیار حساس هستند و می توانند سطوح بسیار پایین hCG را نیز تشخیص دهند، که معادل یک آزمایش خون یا بیشتر است. با این حال، کیت های دیگر ممکن است به اندازه آن حساس نباشند. بنابراین، اگر کیتی که استفاده می کنید حساسیت پایینی داشته باشد و قبل از رسیدن سطح  hCG به سطح مورد نیاز، آن را آزمایش کنید، احتمال نتیجه نادرست ممکن است بیشتر باشد.

رقیق شدن ادرار

از آنجایی که کیت ها صرفاً بر روی اجزای تشکیل دهنده ادرار عمل می کنند، هرگونه ناخالصی موجود در آن می تواند باعث شود کیت پاسخ نادرستی بدهد. آزمایش باید با استفاده از اولین ادرار صبح انجام شود. این ماده بسیار غلیظ است و در صورت بارداری دارای بهترین شانس برای داشتن سطوح خوب hCG است. این احتمال منفی کاذب را کاهش می دهد.

انقضای کیت بارداری

توجه به تاریخ انقضای ذکر شده روی کیت قبل از خرید بسیار مهم است. اگر کیت منقضی شده باشد، هیچ تضمینی برای دقیق بودن نتیجه وجود ندارد.

داروهای در حال انجام

برخی از داروهای خاص، به ویژه داروهای آلرژی، یا برای جلوگیری از تشنج در موارد صرع، دیورتیک ها و غیره، تمایل دارند که کیت را از نتیجه دقیق خود منحرف کنند. اینها بیشتر منجر به منفی کاذب می شوند.

حاملگی خارج از رحم

این اتفاق نادر است و معمولاً برای زنان بیش از 35 سال اتفاق می افتد. در حاملگی خارج رحمی، جنین در داخل لوله فالوپ تشکیل می شود و نه در رحم. بنابراین، کیت بارداری نمی تواند سطح hCG را تشخیص دهد و منفی کاذب می دهد. این وضعیت به خودی خود کشنده است و چنین بارداری هایی باید فوراً برداشته شوند.

اگر نتیجه منفی کاذب دریافت کردید چه کاری می توانید انجام دهید؟

در اینجا چند کار وجود دارد که باید بعد از یک نتیجه منفی کاذب انجام دهید.

آزمایش را تکرار کنید

اگر اولین آزمایشی که انجام دادید منفی بود و قاعدگی‌های شما یک هفته پس از آزمایش شروع نشد، زمان آن است که دوباره آزمایش را انجام دهید. اگر باردار هستید، مدت 7 روز برای افزایش سطح hCG در بدن شما کافی است، که به راحتی توسط کیت تشخیص داده می شود.

با پزشک صحبت کنید

اگر نتیجه شما منفی بود و پریود نشدید، با پزشک خود مشورت کنید و نظر حرفه ای را دریافت کنید. او ممکن است سونوگرافی یا آزمایش خون را توصیه کند و ایده بسیار دقیقی از وضعیت بارداری به دست آورد.

چرخه قاعدگی را تنظیم مجدد کنید

ممکن است این اتفاق بیفتد که کیت حاملگی مناسب است و باردار نیستید، اما ممکن است هنوز پریود نباشید. در چنین مواردی، با متخصص زنان خود مشورت کنید. پس از تأیید عدم بارداری، برای تنظیم چرخه قاعدگی در حالت عادی تلاش کنید.

تفاوت بین تست منفی/مثبت کاذب و تست منفی/مثبت واقعی

تست بارداری منفی/مثبت کاذب

  • کیت منفی نشان می دهد، در حالی که در واقع شما در واقع باردار هستید.
  • کیت مثبت نشان می دهد که شما باردار هستید، در حالی که در واقع باردار نیستید.

تست بارداری منفی/مثبت واقعی

  • کیت نشان می دهد که شما باردار نیستید و واقعاً اصلا باردار نیستید.
  • کیت نشان می دهد که شما باردار هستید و واقعاً باردار هستید!

دلایل دیگری برای پریودهای از دست رفته چه می تواند باشد؟

تست حاملگی منفی کاذب بعد از پریود نشدن را می توان با پزشک بررسی کرد و تایید کرد. اما اگر واقعاً باردار نیستید، ممکن است دلایل دیگری برای عقب افتادن پریود شما وجود داشته باشد.

  • استرس در خانه یا محل کار می تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد و منجر به تغییر در چرخه قاعدگی شود.
  • موارد قبلی چرخه های ماهانه نامنظم نیز می تواند منجر به از دست رفتن قاعدگی شود.
  • افزایش یا کاهش وزن بیش از حد منجر به عدم تعادل هورمون ها می شود که بر دوره های قاعدگی شما تأثیر می گذارد.
  • بیماری، الگوهای غذایی نامنظم، همگی بر بدن و چرخه قاعدگی شما تأثیر می گذارند.
  • اگر از کنترل بارداری استفاده می کنید، مشخص است که این موارد قاعدگی شما را مختل می کنند.
  • زنان در سنین بالاتر و نزدیک به یائسگی معمولا با دوره های نامنظم مواجه می شوند.
  • ورزش بیش از حد بر تعادل هورمون ها تأثیر می گذارد و قاعدگی را به تاخیر می اندازد.
  • سفر در مسافت‌های طولانی و مناطق زمانی، تغییرات جوی، چرخه‌های خواب نامنظم و زمان‌های غذا خوردن، بر روزهای پریود شما تأثیر می‌گذارد.
  • انتخاب های سبک زندگی، ورزش ها و حرکات، روی هم رفته، بر قاعدگی شما تأثیر می گذارد.
  • برخی از زنان از پرولاکتینوما رنج می برند که باعث کاهش استروژن و تاخیر در پریود می شود.
  •  PCOS که به سندرم تخمدان پلی کیستیک معروف است باعث تخمک گذاری نامناسب و مشکلات هورمونی می شود. این باعث تاخیر بیشتر قاعدگی شما می شود.

مشاهده یک نتیجه منفی روی کیت ممکن است باعث ناامید شدن شما شود اگر به بارداری خود نگاه می کنید. نگران نباشید و چند روز منتظر بمانید و دوباره تست را امتحان کنید. با خوش شانسی، مورد قبلی منفی کاذب بود و مورد بعدی آنچه را که برای شروع سفر در بارداری نیاز دارید به شما می دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا