دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

درمان نازایی در زنان و مردان

درمان ناباروری به عوامل زیر بستگی دارد:

  • چه چیزی باعث ناباروری می شود؟
  • چه مدت شما نابارور بوده اید؟
  • سن شما و سن شریک شما چقدر است؟
  • اولویت بندی شخصی

برخی از علل ناباروری را نمی توان اصلاح کرد.

در مواردی که بارداری خودبه خود اتفاق نمی افتد، زوج ها اغلب می توانند با استفاده از روش های درمانی ، باردار شوند . درمان ناباروری ممکن است برای شما هزینه بر باشد و کمی در روحیه شما تأثیر بگذارد.

درمان ناباروری برای مردان

آپشن های درمانی برای مردان می تواند شامل درمان مشکلات جنسی کلی یا کمبود اسپرم سالم باشد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر عوامل سبک زندگی. بهبود سبک زندگی و عوامل رفتاری می تواند شانس حاملگی را افزایش دهد، از جمله قطع داروهای خاص، کاهش / حذف مواد مضر، بهبود میزان و زمان مقاربت، تنظیم تمرین های منظم و بهینه سازی عوامل دیگری که ممکن است در غیر اینصورت باعث کاهش باروری شود.
  • داروها. بعضی از داروها ممکن است تعداد اسپرم مردانه و احتمال موفقیت بارداری را بالاببرد. این داروها ممکن است عملکرد بیضه را افزایش دهد، که شامل تولید اسپرم و کیفیت آن می باشد.
  • عمل جراحی. در شرایط خاص، جراحی ممکن است بتواند مانع از انسداد اسپرم و بهبود در باروری شود. در موارد دیگر، جراحی واریکوسل ممکن است شانس کلی برای بارداری را بالا ببرد.
  • بازیابی اسپرم. بازیابی اسپرم هنگامی که انزال مشکل دارد یا زمانی که اسپرم در مایع انزالی وجود نداشته باشد، انجام میشود. همچنین این روش ممکن است در مواردی که برنامه های کمک باروری برنامه ریزی شده اند و شمارش اسپرم ها کم یا غیر طبیعی باشد، استفاده  شود.

درمان ناباروری برای زنان

چند نوع درمان برای باروری وجود دارد ، درحالی که ممکن است یک زن فقط یک یا دو نوع درمان برای  بارور شدن نیاز داشته باشد.

تحریک تخمک گذاری با داروهای باروری

داروهای باروری درمان اصلی برای زنان نابارور به علت اختلالات تخمک گذاری است. این داروها تخمک گذاری را تنظیم یا تحریک می کنند. با پزشک خود درباره داروهای باروری (از جمله مزایا و خطرات هر نوع) مشورت کنید.

کاشت داخل رحمی (IUI)

در طول IUI، اسپرم سالم به طور مستقیم در رحم زن ، زمانی که تخمدان یک یا چند تخمک را برای بارور شدن آزاد می کند، قرار می گیرد. بسته به دلایل ناباروری، زمان بندی IUI را می توان با قاعدگی عادی و یا داروهای باروری هماهنگ کرد.

جراحی برای باروری

مشکلات رحم مانند پولیپ، سپتوم رحم یا بافت زخم داخل رحمی می توانند با جراحی هیستروسکوپی درمان شوند.

تکنولوژی های کمک باروری

تکنولوژی کمک باروری (ART) هر گونه درمان ناباروری است که در آن تخمک و اسپرم مورد استفاده قرار می گیرند. یک تیم سلامت کمک باروری شامل پزشکان، روانشناسان، جنین شناسی، تکنسین های آزمایشگاهی، پرستاران و متخصصان بهداشت با همکاری هم تلاش میکنند تا زوج های نابارور را درمان کنند.

لقاح آزمایشگاهی (IVF) شایعترین تکنیک درمان باروری است. IVF شامل تحریک و بازیابی چندین تخمک بالغ از یک زن، بارور کردن آنها با اسپرم مرد در یک آزمایشگاه و درون یک ظرف آزمایشگاهی و کاشت جنین در رحم 3 تا 5 روز پس از باروری است.

تکنیک های دیگر گاهی در یک چرخه IVF مورد استفاده قرار می گیرند، مانند:

تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم (ICSI)

یک اسپرم سالم به طور مستقیم به یک تخمک بالغ تزریق می شود. ICSI اغلب زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که کیفیت و یا مقدار اسپرم کم باشد یا اگر لقاع در طی دوره های IVF قبلی با شکست مواجه شود.

هچینگ آزمایشگاهی جنین

در این روش به وسیله باز کردن پوشش بیرونی جنین (تخلیه)، به کاشت جنین در دیواره رحم کمک می کند.

تخمک یا اسپرم اهدایی

اکثر درمان های کمک باروری با استفاده از تخمک های زن و اسپرم همسر انجام می شود. با این حال، اگر مشکلات جدی در تخمک یا اسپرم وجود داشته باشد، می توانید از تخمک، اسپرم یا جنین اهداایی استفاده کنید

رحم اجاره ای یا جانشین

زنانی که رحم آن ها کارکردی ندارد و یا حاملگی برای سلامتی آنها خطرناک است IVF را با استفاده از رحم جانشین را می تواند انتخاب کند. در این مورد، جنین در رحم حامل برای حاملگی قرار می گیرد.

عوارض درمان ناباروری

عوارض درمان ناباروری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

حاملگی چندقلویی

شایعترین عارضه درمان ناباروری حاملگی چندقلویی است - دوقلوها، سه قلو یا بیشتر. به طور کلی، تعداد  بیشتر جنین ها، خطر زایمان زودرس و همچنین مشکلات در دوران بارداری مانند دیابت حاملگی را بیشتر میکند. نوزادان زودرس از نظر سلامتی و مشکلات رشد ، در معرض خطر بیشتری هستند. قبل از شروع درمان با پزشک خود در مورد راههای جلوگیری از حاملگی چندقلویی مشورت کنید.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS)

داروهای باروری برای تحریک تخمک گذاری می تواند باعث بروز OHSS شود که تخمدان ها متورم و دردناک می شوند. علائم ممکن است شامل درد خفیف شکم، نفخ و حالت تهوع باشد که حدود یک هفته طول می کشد یا در صورت بارداری طولانی تر می شود. به ندرت، شکل  شدید تر علائم، می تواند باعث افزایش سریع وزن و تنگی نفس و نیاز به درمان اضطراری شود.

مدیریت استرس

  • سعی کنید قبل از اینکه باردار شوید، استرس را در زندگی خود کاهش دهید.
  • ورزش و خوردن یک رژیم غذایی سالم. داشتن تمرینات منظم  و یک رژیم  غذایی سالم می تواند شرایط شما را بهبود بخشد .

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا