دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عوارض داروهای نازایی

زوجهایی که تحت درمان های کمک باروری قرار می گیرند نگران عوارض داروها هستند. بی تردید مصرف هر دارویی عوارض خاص خود را دارد.داروهایی که جهت درمان ناباروری تجویز می شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. در این راستا وجهت کاهش عوارض داروهای نازایی ، پزشک فوق تخصص ناباروری ، با توجه به شرایط هر بیمار ، دوز دارو را مشخص می کند تا عوارض به حداقل برسد.توصیه می کنیم برای اطلاع از عوارض ای وی اف و داروهای نازایی با پزشک خود مشورت کنید.
 

 

اثرات جانبی داروهای نازایی :

عوارضی مانند سرگیجه ، ناراحتی معده ، کبودی محل تزریق دارو ، تورم بدن، گرگرفتگی ، حالت تهوع و سردرد از عوارض شایع استفاده از داروهای نازایی در بین زنان نابارور هستند. البته عوارض جانبی موقتی بوده و در همه افراد هم ایجاد نمی شود. بنابراین جای نگرانی نیست.

عوارض داروهای تحریک تخمدان:

بیماران باید درانجام توصیه پزشک فوق تخصص آی وی اف ، مبنی بر زمان و نحوه تزریق امپولها نهایت دقت را داشته باشند چرا که هر گونه اشتباه در مصرف باعث عدم گرفتن نتایج مطلوب علی رغم صرف هزینه میشود. این داروها بدلیل اثرات تحریکی قوی بر تخمدان ممکن است باعث سندرم تحریک بیش از حد تخمدان شود . بارداری دو قلویی و یا چند قلویی نیز از عوارض این داروها است که می تواند عوارضی برای مادر و بارداری داشته باشد.

  • در صورت بروز هرکدام از علایم سندرم تحریک بیش از حد تخمدان حتما به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت صلاحدید سیکل کنسل گردد.از تغییر خود سرانه دوز داروها بپرهیزید.

حاملگی چند قلویی:

داروهای تزریقی باروری ، بدلیل رشد تعداد بیشتری فولیکول ، احتمال چند قلوزایی را افزایش می دهند ( این میزان بیشتر از کلومیفن می باشد ) . استفاده از این داروها نیاز به کنترل دقیق از طریق آزمایشات خون ، آزمایشات هورمونی و اندازه گیری سایز و تعداد فولیکول های تخمدان دارد.البته روش آی وی اف این مزیت را دارد که حاملگی چند قلویی را میتوان با انتقال تعداد کمتر جنین پیشگیری کرد.به طور کلی، هر چه تعداد جنین ها بیشتر باشد، خطر تولد نوزاد نارس و زایمان زودرس بیشتر است. نوزادان نارس در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات و بیماری های مختلف هستند. این خطرات برای سه قلوها بیشتر از دو قلوها و حاملگی های تک قلویی است.این حاملگی ها جزو حاملگی پرخطر در نظر گرفته می شوند و تا حدامکان بایستی از وقوع ان پیشگیری شود.

سندرم تحریک بیش از حد تخمدان :

OHSS یکی از عوارض مهم و جدی داروهای نازایی ) خوراکی و تزریقی ) می باشد که علایم ان از خفیف تا شدید متغیر است.علایم تحریک بیش از حد تخمدان شامل بزرگ شدن و درد شکم، نفخ شکم ، تهوع و در موارد شدیدتر، بزرگی بیش از حد تخمدانها ، تجمع مایع در شکم ، استفراغ ، تنگی نفس وکاهش ادرار میباشد.این عارضه شایع نیست و با تنظیم دوز داروها میتوان از وقوع ان جلوگیری کرد.
توضیحات بیشتر در مورد OHSS را در بخش بعد مطالعه فرمایید.

آیا داروهای نازایی باعث سرطان می شوند؟

بسیاری از خانمها که قرار است تحت درمان با داروهای تحریک تخمدان قرار گیرند نگران ایجاد سرطان هستند. طبق تحقیقات انجام شده این داروها باعث سرطان پستان نمی شوند ولی بدلیل سطح بالای هورمونها در بدن ممکن است باعث عود بیماری شوند. داروهای نازایی باعث سرطان تخمدان هم نمی شوند اما خود خانمهای نابارور ممکن است بنا به دلایلی غیر از مصرف داروهای ناباروری ، در معرض خطر سرطان تخمدان باشند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا