دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ولوو واژینیت چیست؟

ولوو واژینیت چیست؟



علل ، علایم و درمان ولوو واژینیت

 

همه چیز درباره ولوو واژینیت

ولوو واژینیت التهاب مجرا و واژن شما است. به آن واژینیت یا ولویت نیز گفته می شود. این یک بیماری شایع است، یک سوم زنان در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا می شوند

ولوو واژینیت چیست؟

ولوو واژینیت یک التهاب یا عفونت واژن است. این یک بیماری شایع است که زنان و دختران را در هر سنی درگیر می کند. دلایل مختلفی دارد. نام های دیگر این بیماری ولویت و واژینیت است.

 

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، ولوو واژینیت باکتریایی تقریباً 30 درصد  زنان در طول زندگی خود را تحت تأثیر قرار می دهد. این شایعترین علت بروز علائم واژن است. نشان می دهد که کاندیدیازیس واژن (عفونت مخمر) دومین عفونت شایع واژن است.

 

 

 

 

علل بروز ولوو واژینیت

عوامل محرک زیادی می توانند باعث ایجاد عفونت در واژن و نواحی فرج شوند. شایع ترین علت باکتری است سایر علل شایع عبارتند از:

 باکتری

مخمر

 ویروس ها

 انگلی

 فاکتورهای محیطی

 عفونتهای مقاربتی (STI)

 قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده شیمیایی و مواد حساسیت زا

 

 باکتریها

باکتری های خاصی می توانند تکثیر یافته و باعث ولوو واژینیت شوند. گاردنارلا یک باکتری است که معمولاً در واژن یافت می شود. رشد بیش از حد منجر به واژینوز باکتریایی ، شایع ترین ولوو واژینیت می شود.

استرپتوکوک یا استافیلوکوک نیز می تواند وجود داشته باشد اما معمولاً منجر به عفونت نمی شود. عفونت باکتریایی می تواند باعث ایجاد ترشحات سفید مایل به خاکستری با بوی ماهی شود.

 

 مخمر

یکی از علل شایع ولوو واژینیت ، کاندیدا آلبیکنس است. این عفونت مخمری می تواند باعث خارش دستگاه تناسلی و ترشحات واژن سفید و غلیظ با بافتی شبیه پنیر شود.

برخی از زنان پس از استفاده از آنتی بیوتیک ، دچار عفونت های مخمری می شوند. زیرا آنتی بیوتیک ها می توانند باکتری های ضد قارچ را که به طور طبیعی در واژن زندگی می کنند از بین ببرند.

 

 ویروس ها

ویروس هایی که می توانند باعث ایجاد ولوو واژینیت شوند به طور معمول از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. این موارد شامل تبخال و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.

 

 انگلها

کرم های سوزنی ، گال و شپش می توانند باعث التهاب مجرا و واژن شوند.

 

 فاکتورهای محیطی

بهداشت ضعیف و مواد حساسیت زا نیز می توانند باعث این شرایط شوند. لباس تنگ می تواند بر روی پوست مالیده شود و باعث تحریک و رطوبت در منطقه شود.

پوست تحریک پذیر نسبت به پوست سالم بیشتر در معرض ولو واژینیت است. تحریک همچنین می تواند بهبودی را به تأخیر بیندازد.

 

 عفونتهای مقاربتی (STI)

واژینیت تریکوموناس STI می تواند باعث ایجاد ولوو واژینیت شود. این عفونت باعث ناراحتی دستگاه تناسلی ، خارش و ترشح زیاد می شود. ترشحات می تواند زرد ، سبز یا خاکستری باشد. اغلب بوی شدیدی دارد. کلامیدیا ، سوزاک و تبخال نیز می توانند باعث واژن شوند.

 

 مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی می توانند باعث ایجاد ولوو واژینیت شوند. این موارد اغلب در صابون ها ، اسپری های زنانه ، عطرها و وسایل پیشگیری از بارداری واژن یافت می شوند . مواد شیمیایی که می توانند باعث واکنش آلرژیک شوند عبارتند از:

- پارابن

- سولفات سدیم

- تریکلوزان

- دیوکسان

 

اگر هر یک از این مواد در صابون یا مواد شوینده لباس شماست ،بهتر است از مارک های ضد حساسیت یا بدون عطر استفاده کنید. این می تواند از عود مجدد عفونت جلوگیری کند.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا