دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آشنایی با عادت ماهانه یا پریود

عادت ماهانه یا پریود، چرخه طبیعی بدن زنان است که از زمان بلوغ تا دوران یائسگی ادامه پیدا می‌کند و بدلیل ریزش داخلی دیواره رحم و تغییرات هورمونی به صورت خون رخ می‌دهد. این به بدن کمک می‌کند تا هر ماه برای بارداری آماده شود. پریود معمولاً در حدود 12 سالگی شروع می‌شود، اگرچه در برخی زودتر یا دیرتر شروع می‌شود. سیکل ماهانه توسط هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون کنترل می‌شود. در دستگاه تناسلی خانم‌ها، 2 تخمدان وجود دارد که هر کدام یک دسته تخمک دارند. در طول چرخه قاعدگی، این هورمون‌ها موجب بلوغ تخمک‌ها در تخمدان می‌شوند.

بالغ شدن این تخمک‌ها نشان‌دهنده این است که برای بارور شدن توسط سلول اسپرم آماده است. در چنین وضعیتی، هورمون‌ها پوشش داخلی رحم را نیز ضخیم می‌کنند. چنانچه تخمک بارور شود، برای شروع بارداری و رشد آن در رحم، فرود می‌آید. تقریباً در نیمه سیکل قاعدگی، هورمون‌ها به یکی از تخمدان‌ها این پیام را می‌دهند که تخمک بالغ را آزاد کند که به آن تخمک‌گذاری می‌گویند. اغلب خانم‌ها تخمک‌گذاری را احساس نمی‌کنند. این در حالی است که با علائمی همچون نفخ، لکه‌بینی یا کمی درد در قسمت پایین شکم همراه است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

هنگامی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود، از طریق یکی از لوله‌های فالوپ به سمت رحم حرکت می‌کند. در صورتی که بارداری اتفاق نیفتد، رحم نیازی به پوشش ضخیم ندارد. در نتیجه پوشش رحم فرو می‌ریزد و خون و مواد مغذی از طریق واژن از بدن خارج می‌شود. این وضعیت همان عادت ماهانه و یا پریود است. اما اگر باردار شوید، رحم به این پوشش نیاز دارد. به همین دلیل است که پریود در دوران بارداری متوقف می‌شود. برای اکثر خانم‌ها، پریود هر 28 روز یک بار یا بیشتر اتفاق می‌افتد که می‌تواند بین 3 تا 8 روز طول بکشد. اما به طور معمول 5 روز طول می‌کشد. معمولاً خونریزی در 2 روز اول در شدیدترین حالت خود است و خون قرمز است. اما هر چقدر به روزهای پایانی نزدیک می‌شوید، ممکن است به رنگ صورتی، قهوه‌ای یا حتی سیاه باشد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا