دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چرا عادت ماهانه اتفاق می‌افتد؟

دوره قاعدگی، که ما معمولاً به آن پریود می‌گوییم همان از بین رفتن مخاط رحم (آندومتر) است. خون و بافت آندومتر از طریق دهانه رحم خارج می‌شود. عادت ماهانه بافتی را که برای حمایت از بارداری احتمالی رشد کرده و کهنه شده است را از بین می‌برد و دفع می‌کند. بعد از هر چرخه قاعدگی که در آن بارداری رخ نمی‌دهد یعنی زمانی که تخمک بارور نشده و یا خود را به دیواره رحم متصل نکرده است، شما پریود خواهید شد.

در این مرحله رحم مخاطی را که برای دریافت تخمک بارور شده رشد کرده بود را دفع خواهد کرد. اما چرا دقیقاً قاعدگی اتفاق می‌افتد؟ چرخه شما از سیگنال‌های هورمونی به عنوان راهنمای اقدامات بعدی استفاده می‌کند. در اولین مرحله چرخه، یکی از تخمدان‌های شما آماده رهاسازی تخمک می‌شود. همچنین مقدار زیادی هورمون استروژن تولید می‌کند. این استروژن به رشد و آماده سازی مخاط رحم (آندومتر) برای بارداری احتمالی کمک می‌کند.

بعد از اینکه تخمدان شما تخمکی را آزاد کرد، هورمون پروژسترون تولید می‌کند. پروژسترون همچنین به آمادگی رحم برای بارداری احتمالی کمک می‌کند و اندومتر را در رحم شما ثابت نگه می‌دارد و آن را برای دریافت تخمک بارور شده آماده می‌کند. اگر تخمک بارور شود، طی چند روز آینده به رحم می‌رود، در دیواره رحم کاشته می‌شود (لانه گزینی)و یک جفت تولید کننده هورمون در کنار تخمک شروع به رشد می‌کند. اگر تا آن زمان بدن شما سیگنال هورمونی مبتنی بر بارداری دریافت نکند، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می‌یابد. این افت هورمون‌ها، اندومتر شما را برای ریزش آماده می‌کند و باعث تولید پروستاگلاندین‌های هورمونی می‌شود که باعث انقباض رحم و پریود شدن شما می‌شود این چرخه دوباره تکرار می شود. علاوه بر خونریزی که در طول یک دوره اتفاق می‌افتد، برخی از افراد لکه بینی تخمک گذاری را در اواسط چرخه که البته سبک هم هست را نیز تجربه می‌کنند. برای برخی از افراد، پروستاگلاندین‌ها همچنین باعث گرفتگی عضلات و اسهال پریود در ابتدا و انتهای هر چرخه می‌شوند.

چرخه قاعدگی معمول چقدر طول می‌کشد؟

چرخه پریود معمولی 28 روز است، اما این چرخه در هر زن متفاوت است. همچنین، چرخه قاعدگی زنان ممکن است از ماه به ماه متفاوت باشد. اگر فردی هر 24 تا 38 روز یکبار پریود می‌شود، پریودی طبیعی دارد. این بدان معناست که از اولین روز پریود شما تا شروع دوره بعدی شما حداقل 24 روز است اما بیشتر از 38 روز نیست. پریودهای برخی از خانم‌ها آنقدر منظم است که می‌توانند روز و ساعتی را که پریودهایشان شروع می‌شود را هم پیش بینی کنند. پریود برخی دیگر نیز منظم است اما فقط می‌توانند شروع عادت ماهانه خود را در عرض چند روز پیش بینی کنند.

 

چرا عادت ماهانه تغییر می‌کند؟

در نوجوانان تازه بالغ، دوره‌ها پس از شروع برای مدتی متغیر است. اما اگر از عادت شدن شما چند سالی گذشته است، باید روتین، طول و حجم هر پریود یکسان شده باشد. هرچند ممکن است هر از گاهی متوجه تغییراتی شوید. سنگینی و طول دوره پریود به هورمون‌های شما بستگی دارد که می‌توانند در نوسان باشد. هورمون‌ها می‌توانند به دلایلی مانند استرس، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی یا مصرف قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری (یا همان قرص صبح روز بعد) به طور موقت تغییر کنند

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا