دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معاینه بارداری در دوره های 3 ماهه

بارداری برنامه ریزی شده سالم ترین بارداری هم برای زن و هم برای جنین است. آمادگی جسمانی و روانی برای مادر شدن بسیار مهم است.

این تاثیر به طور جدی مادر را از حملات پانیک و افسردگی در دوران بارداری جلوگیری می کند. مادر باردار باید سه ماه قبل معاینه عمومی را انجام دهد و آزمایش پاپ اسمیر و معاینه زنان را انجام دهد. از آنجایی که اکثر زنان مبتلا به کم خونی هستند، باید تحقیقات کم خونی انجام شود. ویروس های هپاتیت B، C، HIV و سرخجه بزرگترین مشکلات دوران بارداری برای ما هستند. اگر مادر نسبت به سرخجه مصون نیست، باید واکسیناسیون سرخجه انجام شود. این باید حداقل 6 ماه قبل از لقاح برنامه ریزی شود. اگر در دوران بارداری سرخجه دارید؛ برای اینکه باعث ناتوانی شدید در نوزاد نشود، ممکن است نیاز به خاتمه بارداری باشد. به همین ترتیب غربالگری توکسوپلاسما اهمیت بیشتری پیدا می کند

سه ماه اول

سه ماهه اول دوره ای است که تغییرات مهمی در بدن ما رخ می دهد. فرد ضمن تجربه اولین هیجان بارداری در این دوران با مشکلاتی نیز مواجه می شود.

الف) تغییرات فیزیکی

اگرچه تغییرات فیزیکی ممکن است در ابتدای بارداری شما را آزار دهد، اما سلامت شما و جنین را به خطر نمی اندازد. هر بارداری به تنهایی انجام می شود. ممکن است با تمام یا برخی از مشکلات ذکر شده در زیر مواجه شوید یا اصلاً با آنها مواجه نشوید. اگر بدانید علائم چیست و برای احساس راحتی در مورد آنها چه باید کرد، بارداری شما آسان تر خواهد شد.

خستگی

دلیلش چیه؟

در ابتدای بارداری، اکثر زنان بیش از حد معمول خسته می شوند. این احساس بسیار قابل درک است. زیرا بدن شما کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. در هفته های اول بارداری، بدن شما خون بیشتری برای حمل مواد مغذی به جنین تولید می کند. قلب شما برای ارسال این خون افزایش یافته و سخت تر کار می کند و نبض 10-15 بار در دقیقه می زند. علاوه بر تغییرات فیزیکی که در این دوران احساس خستگی خواهید کرد، با احساسات و افکار جدیدی نیز مواجه می شوید. چه بارداری شما برنامه ریزی شده باشد یا نه، در این دوره دچار ناراحتی عاطفی خواهید شد. نگرانی در مورد اینکه آیا کودک شما سالم خواهد بود وجود خواهد داشت و شما احساسات متفاوتی در مورد چگونگی مادر شدن خواهید داشت.

چه می توانم بکنم؟

استراحت: به اندازه نیاز استراحت کنید. در کنار تغذیه خوب، باید راه هایی برای رهایی از عادات مضر مانند سیگار و الکل و همچنین استراحت تا حد امکان پیدا کنید.

گهگاهی در طول روز چرت بزنید. با بالا بردن پاها، انرژی خود را از طریق استراحت به دست می آورید.

اگر نمی توانید در طول روز چرت بزنید، می توانید آن را درست بعد از کار یا قبل از شام انجام دهید. بگذارید همسر یا فرزندانتان تا جایی که می توانند به شما کمک کنند.

همچنین، اگر چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب نوشیدن آب را متوقف کنید، مجبور نخواهید بود که برای استفاده از دستشویی در شب چندین بار از خواب بیدار شوید.

ورزش: بهترین راه برای افزایش سطح انرژی، ورزش است. حتی ورزش های متوسط، مانند پیاده روی 30 دقیقه در روز، باعث می شود احساس انرژی کنید.

درست غذا خوردن: درست غذا خوردن مهمتر از همیشه است. خستگی، که در ابتدای بارداری طبیعی است، اگر مکمل آهن یا پروتئین کافی دریافت نکنید، می تواند تشدید شود.

تهوع و استفراغ

دلیلش چیه؟

یک نظریه برای تهوع و استفراغ در اوایل بارداری این است که به دلیل تغییرات هورمونی در جفت و جنین است. تغییرات در سیستم گوارش نیز ممکن است در این امر نقش داشته باشد. با تاثیر هورمون های بارداری، معده کندتر تخلیه می شود. تهوع و استفراغ نیز ممکن است با استرس عاطفی و خستگی افزایش یابد.

اگرچه به آن "بیماری روز" می گویند، تهوع و استفراغ در اوایل بارداری می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد. این علامت 70 درصد زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد. حالت تهوع ممکن است در بارداری اول، زنان جوانتر و بارداری دوقلو شدیدتر باشد. از 4-8 هفتگی شروع می شود و در هفته 14-16 کاهش می یابد. با این حال، در برخی از زنان، حالت تهوع و استفراغ ممکن است پس از ماه سوم شروع شود و در برخی از زنان، حالت تهوع در تمام دوران بارداری ادامه دارد.

چه می توانم بکنم؟

عادات غذایی خود را تغییر دهید: خوردن وعده های غذایی بیشتر و کوچکتر در طول روز حالت تهوع را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات کمتر در طول وعده های غذایی نیز به بهبودی کمک می کند. هدف از انجام این کارها جلوگیری از خالی یا پر نگه داشتن معده است. زیرا هر دو حالت می توانند حالت تهوع را بدتر کنند.

میان وعده‌های روزانه بخورید: اگر حالت تهوع‌تان برای اولین بار بد است، قبل از بلند شدن از رختخواب یک چای بدون دم کرده بنوشید. چیزهای خشک مانند خرده نان و کراکر را کنار تخت نگه دارید.

از بوها و غذاهای نامطبوع خودداری کنید: بسیاری از زنان در دوران بارداری خود، بوها و غذاهای خاصی را ناخوشایند می یابند. تا حد امکان از مصرف این گونه غذاها و بوها خودداری کنید.

سایر کمک های ممکن: مصرف آنتی اسیدها می تواند حالت تهوع شما را تسکین دهد. با این حال، بدون مشورت با پزشک خود دارو مصرف نکنید. برخی از آنتی اسیدها مایع را در بدن حفظ می کنند. ویتامین B6 همچنین می تواند به تسکین حالت تهوع شما کمک کند.

تکرر ادرار

دلیلش چیه؟

در سه ماه اول عملکرد موثر کلیه ها به همراه حجم رو به رشد رحم احساس ادرار را به شما می دهد. همچنین ممکن است هنگام عطسه، سرفه و خندیدن ادرار نشت کند. این به دلیل فشاری است که رحم در حال رشد به مثانه وارد می کند. در ماه چهارم، با گسترش رحم به سمت ناحیه کشاله ران، فشار روی مثانه چندان زیاد نیست.

چه می توانم بکنم ؟

اگر چند ساعت قبل از خواب نوشیدن آب را متوقف کنید، در طول شب کمتر از خواب بیدار می شوید و در طول شب بهتر می خوابید. اما کاهش مصرف مایعات در دوران بارداری ایده خوبی نیست مگر اینکه غیر از این باشد.

هر زمان که احساس نیاز کردید ادرار کنید. نگه داشتن ادرار باعث می شود مثانه به طور کامل تخلیه نشود و این منجر به عفونت دستگاه ادراری می شود. خم شدن به جلو هنگام ادرار کردن به تخلیه کامل مثانه کمک می کند.

حساسیت سینه

دلیلش چیه ؟

افزایش تولید هورمون های زنانه به نام استروژن و پروژسترون عامل اصلی تغییرات در سینه های زنان باردار است. در هفته های اول بارداری، ممکن است تغییرات جزئی در سینه های خود احساس کنید که می تواند دردناک باشد.

چه می توانم بکنم؟

سوتینی که به خوبی از سینه شما حمایت کند می تواند درد را کاهش دهد. همچنین، اگر سینه هایتان در شب شما را آزار می دهد، هنگام خواب سوتین بپوشید.

سردرد و احساس ناخوشی

دلیلش چیه؟

سردرد در اوایل بارداری بسیاری از زنان را آزار می دهد. علت ناشناخته است، اما مانند سایر شرایط در اوایل بارداری، تغییراتی در سطح هورمون ها و گردش خون شما ایجاد می شود. سایر علل احتمالی استرس و خستگی است. اگر به محض اینکه متوجه شدید که باردار هستید، مصرف کافئین را کاهش دهید یا آن را به طور کلی قطع کنید، این تغییرات ممکن است برای چند روز سردرد شما را ایجاد کند.

احساس ناخوشی در زنان باردار رایج است و ممکن است نتیجه تغییرات گردش خون در دوران بارداری باشد.

استرس، خستگی و گرسنگی نیز می تواند علت احساس ناخوشی و غش باشد. اگر احساس ناخوشی شدید و همراه با درد شکم یا خونریزی واژینال باشد، ممکن است شک شود که نوزاد در جایی غیر از رحم کاشته شده است که این یک علت جدی است. در چنین مواردی بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

چه می توانم بکنم ؟

سردردهای سینوسی را می توان با استفاده از کمپرس گرم در جلو و کناره های صورت، اطراف بینی و چشم ها تسکین داد.

برای سردردهای تنشی، یک کمپرس سرد در پشت گردن قرار دهید.

تمرینات تمدد اعصاب به شما احساس بسیار خوبی می دهد و همچنین سردرد شما را کاهش می دهد. این تمرینات را با چشمان بسته و به فکر مکانی آرام و زیبا انجام دهید. خوب غذا خوردن و استراحت خوب و ورزش نیز بسیار مهم است.

گفتن آن آسان است، اما کاهش استرس در زندگی، گذراندن مراحل اولیه بارداری و بقیه آن را برای شما آسان تر می کند.

همیشه قبل از استفاده از مسکن ها با پزشک خود مشورت کنید.

می توانید با بلند شدن آهسته از حالت درازکش یا نشسته، خواب آلودگی خفیف را کاهش دهید.

افزایش وزن

اگرچه در دوران بارداری در مجموع 11-14 کیلوگرم وزن اضافه می کنید، اما در سه ماهه اول فقط درصد کمی از این وزن اضافه می کنید. افزایش وزن طبیعی در سه ماه اول فقط 1 کیلوگرم است.

علائم شایع

بسیاری از زنان در اوایل بارداری از علائمی که آنها را آزار می دهد شکایت دارند. اینها معمولاً مشکلی برای نگرانی نیستند، اما باید بدانید که کدام علائم شرایطی هستند که باید به پزشک مراجعه کنید.

خونریزی نقطه ای (لکه بینی) یا خونریزی

دلیلش چیه؟

خونریزی واژینال در سه ماهه اول یک اتفاق رایج نیست. این در یکی از هر 4-5 زن رخ می دهد. شدت، مدت و تداوم خونریزی باید تعیین شود.

چه می توانم بکنم؟

خونریزی ممکن است نشان دهنده وجود هر مشکلی باشد. بنابراین در صورت بروز خونریزی با پزشک خود مشورت کنید.

درد کشاله ران

دلیل ش چیه؟

هنگامی که برای اولین بار باردار می شوید، ممکن است در کشاله ران، باسن و کمر درد داشته باشید. همانطور که رحم منبسط می شود، بافت های کشسانی که آن را نگه می دارند کشیده می شوند تا با این رشد همگام شوند. این کشش منجر به درد می شود. اگرچه ممکن است ناخوشایند باشد، اما جای نگرانی نیست. یک حمام آب گرم به شما کمک می کند تا آرام شوید و درد خود را کاهش دهید. همچنین می توانید با تمرینات استراحت کنید.

چه می توانم بکنم؟

درد؛ اگر شدید، مداوم و همراه با تب است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد کودک

  • تمام ساختارها و سیستم های اندام مهم کودک شما در سه ماه اول شکل می گیرد. در دوره بعدی، آنها رشد می کنند و رشد می کنند و کودک شما وزن اضافه می کند.
  • در پایان سه ماهه اول، نوزاد به طور متوسط ​​7 سانتی متر طول و 28 گرم وزن دارد. برخی از سیستم های اندام شکل گرفته و حتی شروع به کار کرده اند.
  • قلب از حدود روز بیست و ششم شروع به تپش می کند.
  • اندام های تناسلی توسعه یافته اند، اما جنسیت نوزاد به طور کامل شناخته نشده است.
  • اولین سلول های استخوانی تشکیل می شوند.
  • انگشتان دست و پا شکل گرفته و ناخن ها شروع به شکل گیری کرده اند.
  • سیستم گردش خون و تنفس در حال کار هستند.
  • کبد صفرا می سازد و کلیه ها ادرار را به مثانه ترشح می کنند.
  • کودک در سه ماهه اول شروع به حرکت کرد.

سه ماه دوم

سه ماهه دوم دوره بین هفته 13 و هفته 27 بارداری است. در این دوره که «دوره طلایی» نیز نامیده می‌شود، عوارض در ابتدای بارداری کاهش یافته، اما ناراحتی‌های سه ماه اخیر هنوز شروع نشده است. در این مدت حالت تهوع شما کم شده، خوابتان بهتر شده و انرژی شما برگشته است. همچنین، کودک شما در این دوره شروع به احساس واقعی بودن نسبت به شما می کند. در 12 هفتگی، پزشک می تواند ضربان قلب نوزاد را بشنود و در هفته 16-20 شما ممکن است اولین حرکات کودک را بین هفته ها و هفته ها احساس کنید. 4-5 در چند ماه اخیر، شکم شما به تدریج ظاهر شده است. وقت آن است که کمد لباس خود را عوض کنید و برای نوزاد آینده خود در خانه برنامه ریزی کنید. سه ماهه دوم آنچنان دوره بدون مشکلی نیست. علائم جدید نیز در این دوره شایع است. با خواندن متوجه خواهید شد که کدام علائم طبیعی هستند.

تغییرات فیزیکی

درد و سوختگی

در سه ماهه دوم شاهد افزایش سریع عرض رحم خواهید بود. در هفته 27، کودک 4 برابر بزرگتر از هفته 12 خواهد بود. همانطور که رحم رشد می کند، سایر اندام ها در آن قسمت از بدن شما کمی از مکان های طبیعی خود دور می شوند. به همین دلیل تنش بیش از حد در ماهیچه ها و فیبرهای نگهدارنده این اندام ها وجود خواهد داشت. این همه رشد و کشش می تواند مادر باردار را ناراحت کند. دلیل اصلی درد و سوزش در این دوران افزایش وزن و پهنای رحم و هورمون های بارداری است.

کمر درد

دلیلش چیه؟

در دوران بارداری، مفاصل بین استخوان‌های ناحیه لگن نرم و شل می‌شوند. اینها مقدماتی برای عبور نوزاد از این ناحیه در هنگام تولد است. در این دوره وزن رحم شما افزایش می یابد و مرکز ثقل تغییر می کند. در نتیجه شکل بدن شما در طول زمان و شاید بدون اینکه متوجه شوید تغییر می کند. این تغییرات که برای جبران تغییرات مرکز ثقل ایجاد می شود باعث کمردرد نیز می شود. یکی دیگر از عواملی که باعث کمردرد می شود، جدا شدن ماهیچه های ناحیه شکم، هرچند اندک است.

چه می توانم بکنم ؟

  • برای کاهش کمردرد؛ هنگام نشستن، ایستادن و راه رفتن باید مراقب باشید.
  • وضعیت صحیح بدن را تمرین کنید، شانه های خود را عقب نگه دارید.
  • اگر برای مدت طولانی ایستاده اید، یک پا را روی صندلی که خیلی از زمین بلند نیست استراحت کنید.
  • بنشینید و پاهای خود را کمی بالا بیاورید و پاهای خود را روی هم قرار ندهید.
  • وزنه را به درستی بلند کنید. روی زانوهای خود بنشینید و وزنه را با بلند کردن باسن (نه کمر) با کمر صاف به سمت بالا بگیرید.
  • حرکات ناگهانی گیرا انجام ندهید یا دست خود را ناگهانی بالای سر خود بلند نکنید.
  • هنگام دراز کشیدن یا استراحت، به یک سمت دراز بکشید و زانوها و باسن خود را خم کنید. یک بالشتک بین زانوها و زیر شکم خود قرار دهید. این وضعیت باعث کاهش فشار در ناحیه کمر می شود.
  • ورزش هایی برای تقویت عضلات ناحیه شکم به کاهش کمردرد کمک می کند.

دردهای شکمی

دلیلش چیه؟

علت درد در قسمت پایین شکم در پریود دوم کشیدگی عضلات و فیبرهای اطراف رحم بزرگ شده است. بنابراین، حتی اگر درد شکم تهدیدی برای شما و جنینتان نیست، این درد را به پزشک اطلاع دهید، زیرا ممکن است این درد ناشی از بارداری خارج از رحم یا شروع زایمان زودرس باشد.

اگر قبلاً روی شکم عمل کرده‌اید، علت درد ممکن است کشش چسبندگی در اینجا باشد. گاهی در دوران بارداری، التهاب آپاندیس یا درد سنگ کیسه صفرا در نقاط مختلف رخ می دهد. دلیل بروز این درد در نقاط مختلف این است که رحم در حال رشد، سایر اندام ها را از جایی که هستند دور می کند.

چه می توانم بکنم ؟

اگر درد شکم بسیار شدید باشد، نشستن یا دراز کشیدن ممکن است تسکین دهنده باشد.

ورزش های استراحت و حمام آب گرم می تواند کمک کننده باشد. اگر درد مداوم است، با پزشک خود تماس بگیرید.

گرفتگی عضلات پا

دلیلش چیه؟

گرفتگی عضلات پا بعد از 3 ماه شایع است. معمولاً در شب رخ می دهد و گاهی اوقات به اندازه ای شدید است که شما را از خواب بیدار می کند. علت واقعی گرفتگی عضلات پا نامشخص است. با این حال، کمبود کلسیم، خستگی یا فشار رحم بر روی اعصاب می تواند باعث درد شود.

چه می توانم بکنم ؟

  • اگر گرفتگی عضلات پا شما را بسیار آزار می دهد، ورزش هایی را انجام دهید که عضلات باسن شما را کش می دهد.
  • از نشستن یا راه رفتن طولانی مدت خودداری کنید.
  • اگر گرفتگی دارید، پای خود را کمی با کشش زانوی خود بالا بیاورید.
  • کاربردهای گرم در آن ناحیه می تواند تسکین دهنده باشد.

سوزش سردل

دلیلش چیه؟

سوزش سر دل به دلیل برگشت محتویات معده به مری ایجاد می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، اسیدهای معده مری را تحریک می کنند.

شرایط زیادی وجود دارد که باعث سوزش سر دل در دوران بارداری می شود. مهم ترین دلیل این است که رحم در حال رشد معده را به سمت بالا فشرده می کند. دلیل دیگر این است که عملکرد دستگاه گوارش ما تحت تأثیر هورمون ها کند می شود. جریان غذا که به صورت امواج در مری حرکت می کند، در دوران بارداری کند می شود. تخلیه معده شما به تاخیر می افتد و غذا به کندی از دستگاه گوارش تخلیه می شود. این کندی کلی به این دلیل اتفاق می‌افتد که جذب غذا بیشتر طول می‌کشد، بنابراین مواد مغذی بیشتری به کودک می‌رسد. با این حال، این منجر به سوء هاضمه و نفخ می شود.

چه می توانم بکنم؟

  • کارهایی که در سه ماه اول برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ انجام می دهید از سوزش سر دل نیز جلوگیری می کند. مثلاً وعده های غذایی مکرر و کم حجم بخورید و شکم خود را پر نکنید.
  • از حرکات و موقعیت هایی که باعث افزایش سوزش سر دل شما می شود (خم شدن ناگهانی به جلو و غیره) خودداری کنید.
  • هنگام بلند کردن چیزی روی زانوهای خود قرار بگیرید.
  • از خوابیدن به پشت خودداری کنید و خود را با کوسن حمایت کنید.
  • اگر سوزش سر دل شما بیش از حد باشد، ممکن است پزشک داروهای ضد اسید را تجویز کند، اما بدون مشورت با پزشک از مصرف آنتی اسیدها خودداری کنید. زیرا برخی از آنتی اسیدها آب را در بدن حفظ می کنند.
  • از مصرف غذاهای چرب و پرادویه به خصوص غذاهای سرخ شده خودداری کنید. از مصرف زیاد چای، قهوه و شکلات خودداری کنید.

تغییرات پوستی

تیره شدن پوست

دلیلش چیه؟

هورمون هایی که در دوران بارداری در بدن شما کار می کنند باعث تغییرات خاصی در پوست شما می شوند. شایع ترین آنها تیره شدن پوست است که تقریباً در 90 درصد زنان با آن مواجه می شود. این علامت در زنان سبزه بارزتر است. علت واقعی نامشخص است، اما افزایش سطح استروژن ممکن است با آن مرتبط باشد.

تیره شدن پوست در دوران بارداری؛ در اطراف نوک سینه ها، کشاله ران و ناف برجسته است و ممکن است در زیر بغل و داخل ران ها ظاهر شود. برخی از زنان باردار نیز ممکن است دچار تیرگی خفیف پوست در صورت شوند.

چه می توانم بکنم؟

تیره شدن پوست در دوران بارداری ممکن است با نور خورشید یا سایر اشعه ماوراء بنفش بدتر شود. در این صورت بیش از حد در معرض نور خورشید قرار نگیرید. هنگامی که بیرون هستید، بدن خود را با یک کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 محافظت کنید. چه هوا آفتابی باشد چه ابری، همیشه به یاد داشته باشید که اشعه های مضر خورشید می توانند به بدن شما ضربه بزنند! سیاهی پوست همیشه بعد از زایمان از بین می رود.

سایر تغییرات پوستی

  • موارد زیر تغییرات پوستی است که اغلب پس از زایمان ناپدید می شوند.
  • قرمزی کف دست و خارش کف دست و پا در دوران بارداری را می توان با استفاده از کرم های مرطوب کننده کاهش داد.
  • تعداد خال ها ممکن است بسیار افزایش یابد، اما خال هایی که در دوران بارداری ایجاد می شوند از نوع سرطان پوست نیستند (برای اطمینان به پزشک خود مراجعه کنید).
  • ناخن ها می توانند شکننده و نرم باشند. استفاده از لاک ناخن می تواند این وضعیت را بدتر کند. ناخن های خود را با لوسیون مرطوب کنید و همچنین دست ها را مرطوب کنید و هنگام کار با مواد شوینده حتما دستکش بپوشید.

یبوست

دلیلش چیه؟

یبوست یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین شرایط در بارداری است. یبوست در اثر کند شدن کلی سیستم گوارش و فشار رحم در حال رشد بر روی روده های تحتانی ایجاد می شود. یبوست همچنین باعث افزایش تشکیل هموروئید (بواسیر) در آخرین مراحل بارداری می شود.

چه می توانم بکنم ؟

  • مهمترین راه برای مقابله با این مشکل تنظیم رژیم غذایی است.
  • غذاهای غنی از فیبر و مصرف بیش از حد مایعات از یبوست پیشگیری کرده یا آن را تسکین می دهند. می توانید انواع سبزیجات خام، میوه ها و انواع غذاهای گوشتی را بخورید.
  • میوه ها و سبزیجات فیبر مورد نیاز شما را تامین می کنند.
  • آب میوه ها نیز یبوست را کاهش می دهند. می توانید زردآلو خشک، آلو خشک، کمپوت انجیر خشک بنوشید.
  • صبح قبل از صبحانه یک لیوان آب گرم همراه با شکر (آبی با یک قاشق چایخوری روغن اضافه شده) بنوشید.
  • افزایش ورزش نیز می تواند راه حلی برای این مشکل باشد.
  • افزایش کمی پیاده روی روزانه ممکن است موثر باشد.
  • در این مدت بدون مشورت با پزشک از ملین ها یا داروهای موثر مشابه استفاده نکنید.

کم خونی

افزایش نیاز نوزاد در دوران بارداری نیاز بدن شما به آهن را افزایش می دهد. آهن عنصر بسیار مهمی است که در تولید گلبول های قرمز نقش دارد. در حالی که نیاز روزانه شما به آهن قبل از بارداری 15 میلی گرم بود، اکنون دوبرابر نیاز دارید: 30 میلی گرم، مانند سایر زنان، ذخیره آهن کافی برای تامین این مقدار آهن در دوران بارداری ندارید و تامین آهن افزایش یافته شما ممکن نیست. به آهنی که از غذا دریافت می کنید نیاز دارید.

دلیلش چیه؟

در دوران بارداری، حجم خون شما حدود 45 درصد افزایش می یابد. اگر بدن شما آهن کافی نداشته باشد، نمی تواند نیاز به افزایش تولید گلبول قرمز را برآورده کند و در نتیجه کم خونی ایجاد می شود. کم خونی در زنان باردار باعث خستگی و استرس می شود و مادر را سریعتر به بیماری مبتلا می کند.

علائم کم خونی:

  • خستگی و ضعف،
  • رنگ پریدگی،
  • خفگی،
  • تپش قلب،
  • سرگیجه.

چه می توانم بکنم ؟

تنها راه درمان کم خونی مصرف آهن است. بنابراین از دوره دوم بارداری، هر خانم باردار باید آهن اضافی مصرف کند.

افزایش وزن

در این سه ماهه دوم چقدر وزن اضافه می کنید؟ افزایش وزن تا حدودی به وزن قبل از بارداری شما بستگی دارد، اما پس از سه ماهه اول طبیعی است که 400-500 گرم در هفته اضافه کنید.

در هفته بیست و ششم بارداری قد نوزاد حدود 23 سانتی متر و وزن آن 670 گرم است. در هفته 28 کودک چشمان خود را باز و بسته می کند و در فواصل زمانی معینی می خوابد و بیدار می شود. در این مدت ارتفاع آن 25 سانتی متر و وزن آن 900 گرم است.

از لحظه ای که شروع به احساس حرکات کودک خود می کنید، کودک شما نیز شروع به شنیدن شما می کند. شنوایی بهتر است در هفته 24 شروع شود. در این دوره، کودک شما به صداهای بیرونی پاسخ می دهد. اکنون کودک شما صدای شما را می شنود. و احتمالاً بعد از تولد شما را می شناسد. محیط داخل رحم بسیار آرام است، اما کودک شما می تواند ضربان قلب، جریان خون در رگ ها و صداهای معده شما را بشنود.

سایر اندام های حسی کودک نیز در این دوره در حال رشد هستند. از هفته شانزدهم کودک شما به نور حساس می شود و در هفته بیست و نهم چشمان خود را باز می کند و سعی می کند منبع نور درخشان و دائماً سوزان را پیدا کند.

نکات مهم در مورد کودک

احساس حرکات کودک

شما می توانید حرکات کودک را در حدود 20 هفتگی احساس کنید. حرکات در این دوره تا حدی نامنظم است. سپس به تدریج منظم می شود. بیشترین فعالیت آن در هفته های 27 و 32 است. هنگامی که حرکات کودک شما افزایش یابد، بارداری شما برای شما واقعی تر به نظر می رسد. حالت تهوع یا علائم دیگری که شما را به یاد بارداری در سه ماهه اول می اندازد. اما در این دوره، احساس بسیار خوشایندتری شما را به یاد بارداری می اندازد: حرکات کودک. با گذشت زمان، شریک زندگی شما حرکات کودک را روی شکم شما احساس می کند.

 علائم شایع

ترشحات واژن و عفونت

اگرچه بسیاری از زنان در این دوره احساس راحتی و راحتی بیشتری نسبت به دوره اول دارند، اما این دوره عوارض جسمی جدید و علائم دیگری را نیز به همراه دارد. شناسایی مشکلات احتمالی و دانستن اینکه چه زمانی باید با پزشک خود مشورت کنید به همان اندازه در دوره اولیه مهم است.

دلیلش چیه؟

بسیاری از زنان در دوران بارداری ترشحات واژن را افزایش داده اند. دلیل این امر افزایش تولید مخاط به دلیل تأثیر هورمون های ترشح شده از غدد در اندام های تناسلی است. ترشحات طبیعی واژن که در زنان باردار دیده می شود به رنگ سفید، قوام نازک و دارای بوی کمی است. به لطف محیط اسیدی بالا، اجازه رشد باکتری های بالقوه مضر را نمی دهد. به طور معمول، بسیاری از ارگانیسم ها در واژن در تعادل زندگی می کنند. این تعادل؛ هنگامی که با استرس، بیماری، دوش، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها یا هورمون های بارداری مختل می شود، یک ارگانیسم سریعتر از دیگری تکثیر می شود و باعث عفونت واژن می شود.

اگر ترشحات سبز یا زرد و اغلب بدبو دارید، ناحیه کشاله ران قرمز و خارش دار است، عفونت واژن دارید. این به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری شایع است.

چه می توانم بکنم ؟

  • ناحیه واژن و کشاله ران خود را تا حد امکان تمیز و خشک نگه دارید. شستن داخل واژن با صابون خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد زیرا تعادل اسید را در آنجا به هم می زند.
  • لباس های راحت و گشاد بپوشید و از پوشیدن لباس های مصنوعی خودداری کنید.
  • لباس زیر نخی را ترجیح دهید.
  • اگر عفونت واژن گرفتید، از پزشک خود بپرسید که آیا همسرتان نیز قابل درمان است یا خیر.

 

میل شدید به

بسیاری از زنان در دوران بارداری میل شدیدی به غذاهای خاص دارند. به خصوص در سه ماهه اول، تغییراتی در اشتهای شما به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ایجاد شده است. در دوره دوم، بیزاری از برخی غذاها یا میل به برخی غذاها همچنان ادامه دارد. این تغییرات تا زمانی که به خوردن غذاهای سالم ادامه دهید اهمیت زیادی ندارند. به ندرت، برخی از زنان در دوران بارداری هوس مصرف مواد غیر خوراکی می کنند. اینها از بی ضرر تا بسیار مضر هستند.

  • مو،
  • نشاسته لباسشویی،
  • پودر خمیرمایه،
  • یخ

این حالت غیرعادی "پیکا" نامیده می شود. دلیل این امر نامشخص است. در نتیجه گاهی اوقات ممکن است کمبود آهن ایجاد شود. خوردن چنین چیزهایی ممکن است در اکثر موارد مضر نباشد، اما برخی از مواد می توانند باعث مشکلات سیستم گوارشی شوند. خاک رس ممکن است حاوی انگل باشد. اگر هوس یک ماده غیر غذایی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

دوره سه ماهه سوم

قاعدگی سوم از هفته بیست و هشتم بارداری شروع می شود و با تولد به پایان می رسد. در این دوره، می توانید به این فکر کنید که زایمان چه زمانی آغاز می شود و چگونه به پایان می رسد. نگرانی و ترس شما در مورد اینکه آیا کودک شما در این دوره سالم خواهد بود قابل درک است. شما دوست دارید دوره تا تولد به سرعت بگذرد تا بتوانید بلافاصله فرزندتان را ملاقات کنید و او را دوست بدارید.

در این بخش، برخی از علائمی که در دوره سوم به طور مکرر با آن مواجه می شوند، توضیح داده شده است.

تغییرات فیزیکی

قبل از بارداری، وزن رحم (رحم) حدود 56 گرم است و می تواند کمتر از 15 میلی لیتر را در خود جای دهد. هنگام تولد، وزن او کمی بیش از 1 کیلوگرم است و نوزاد شما، جفت و 1 لیتر مایع آمنیوتیک را حمل می کند. تمام علائم فیزیکی در اواخر بارداری ناشی از این رشد در رحم است.

نفس نفس زدن

دلیلش چیه؟

در آخرین مراحل بارداری احساس می کنید که هوای کافی دریافت نمی کنید. این به این دلیل است که لایه ماهیچه صاف درست زیر ریه ها در نتیجه فشاری که رحم در حال رشد وارد می کند، 4 سانتی متر به سمت بالا بالا می رود. این ممکن است مقدار بسیار کمی به نظر برسد، اما برای کاهش ظرفیت ریه کافی است. در نتیجه هوای کافی وارد ریه ها نمی شود.

 

در عین حال، هورمون پروژسترون بر روی مرکز تنفسی در مغز اثر می‌گذارد و باعث می‌شود شما عمیق‌تر نفس بکشید. در نتیجه، اگرچه ظرفیت کلی ریه در دوران بارداری کاهش می‌یابد، اما میزان هوایی که با هر نفس وارد می‌کنید، در واقع افزایش می‌یابد.

به جز ناراحتی خود، لازم نیست نگران کودک خود باشید. به لطف سیستم گردش خون و تنفسی بزرگ شده، کودک شما اکسیژن کافی دریافت می کند.

چه می توانم بکنم؟

اصلاح فرم بدن به شما این امکان را می دهد که هم در دوران بارداری و هم بعد از آن بهتر نفس بکشید. هنگام نشستن و ایستادن مطمئن شوید که پشت شما صاف باشد و شانه های شما عقب باشد.

تمرینات ایروبیک نیز در دوران بارداری مفید است. این نوع ورزش تنفس شما را بهبود می بخشد و ضربان نبض شما را کاهش می دهد. با این حال، باید از ورزش بیش از حد خودداری کنید. برای برنامه ورزشی در آخرین دوره بارداری با پزشک خود مشورت کنید. دراز کشیدن روی بالش یا دراز کشیدن به یک طرف هنگام خواب تنفس را آسان می کند.

نفس نفس زدن شما در چند هفته آخر بارداری کاهش می یابد، زیرا کودک اکنون به آرامی به سمت پایین به سمت کانال زایمان پایین می آید و در نتیجه فشار روی ریه ها کاهش می یابد.

اگرچه نفس نفس زدن در دوران بارداری رایج است، اما در موارد جدی تر، فوراً با پزشک خود مشورت کنید.

سایر بیماری های جزئی

درد لگن

دلیلش چیه؟

هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شوند باعث ایجاد آرامش در مفاصل بین استخوان ران می شوند. به لطف افزایش انعطاف پذیری این استخوان ها، کودک می تواند به راحتی از کانال زایمان عبور کند

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا