دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ناباروری ایدیوپاتیک

زندگی جدید زمانی آغاز می شود که تخمک یک زن توسط اسپرم مرد بارور شود. تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از شروع دوره قاعدگی اتفاق می افتد، زمانی که یک تخمک  از یکی از تخمدان ها آزاد می شود.

تخمک در لوله فالوپ مجاور جاروب می شود و به سمت رحم (رحم) هدایت می شود. اگر تخمک در سفر بارور شود، در دیواره رحم (آندومتر) قرار می گیرد. سپس بارداری شروع می شود.

شانس بارور شدن یک زوج جوان بارور تقریباً یک در 5 در ماه است. زوجی تا زمانی که به مدت یک سال ناموفق برای باردار شدن تلاش نکرده باشند، مشکل باروری در نظر گرفته نمی شود.


مشکلات باروری
 

تقریباً 15 درصد از زوج ها مشکلات باروری را تجربه می کنند. در بیشتر موارد می توان با فناوری های کمک باروری به زوج کمک کرد.

 

حدود 30 درصد از مشکلات باروری در زوج ها منشا زنان است. 30 درصد دیگر در مرد و 30 درصد در هر دو طرف است. در حدود یک زوج از هر 10 زوجی که برای ناباروری مورد بررسی قرار می گیرند، هیچ علتی یافت نمی شود. این ناباروری "غیرقابل توضیح" یا "ایدیوپاتیک" نامیده می شود.

از آنجایی که افراد دیرتر از قبل بچه دار می شوند، ناباروری ناشی از افزایش سن بر تعداد فزاینده ای از زنان و مردان تأثیر می گذارد.
مشکلات لوله های فالوپ باعث ناباروری زنان می شود

اسپرم تخمک را در مسیر پایین لوله فالوپ بارور می کند. انسداد یا زخم لوله فالوپ ممکن است مانع از پیشرفت تخمک شود و از برخورد آن با اسپرم جلوگیری کند.
مشکلات رحم باعث ناباروری زنان می شود

تخمک بارور شده در پوشش داخلی رحم قرار می گیرد (لانه می شود).

برخی از مشکلات رحمی که می توانند لانه گزینی را مختل کنند عبارتند از:

 

فیبروم - تومورهای غیر بدخیم داخل رحم

پولیپ - رشد بیش از حد آندومتر

 که می تواند به دلیل وجود فیبروم ایجاد شود.
مشکلات دهانه رحم باعث ناباروری زنان می شود.

در بالای واژن، ورودی رحم قرار دارد که دهانه رحم نامیده می شود. اسپرم انزال شده باید از طریق دهانه رحم عبور کند تا به رحم و لوله های فالوپ برسد.

 

مخاط دهانه رحم در حوالی زمان تخمک گذاری معمولاً رقیق و آبکی است به طوری که اسپرم می تواند در آن شنا کند. با این حال، در برخی از زنان، مخاط دهانه رحم غلیظ است و این می تواند اسپرم را مختل کند.


تشخیص ناباروری زنان

بررسی مشکوک به ناباروری نیاز به آزمایشات هم برای زن و هم برای همسرش دارد. آزمایشات برای زن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

معاینه فیزیکی - از جمله سابقه پزشکی

آزمایش خون - برای بررسی وجود هورمون های تخمک گذاری

لاپاراسکوپی - یک روش جراحی سوراخ کلید که در آن ابزاری از طریق یک برش کوچک در شکم وارد می‌شود تا اندام‌های تناسلی را بتوان بررسی کرد.

اسکن اولتراسوند - برای بررسی وجود فیبروم.

بارداری همیشه امکان پذیر نیست

با وجود پیچیدگی فناوری های کمک باروری، آنها نمی توانند حاملگی را تضمین کنند. موفقیت به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله دلایل ناباروری زن، سن او و نوع فناوری مورد استفاده.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا