دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تشخیص ناباروری در خانم ها

در علم پزشکی هرگاه زن و شوهری در سن باروری باشند، و ۱۲ ماه پس از ازدواج علی ‌رغم انجام فعالیت جنسی طبیعی و بدون استفاده از روش های پیشگیری، بچه دار نشوند، می توان گفت یکی از زوجین نابارور و نازا است. نازایی به دو صورت ممکن است اتفاق بیفتد: در نازایی نوع اول هیچ گونه باروری اتفاق نیفتاده است و در نوع دوم قبلا یک بار حاملگی اتفاق افتاده است و دیگر زوجین قادر به بچه دار شدن، نمی باشند.

بسیاری از زوج هایی که به مراکز درمانی مراجعه می کنند، تعریف دقیقی از نازایی و ناباروری نداشته و خود را نازا می دانند. شایان ذکر است که روند باروری  فرآیندی است که به احتمالات زیادی وابسته است، لذا در صورتی که خانمی در همان چند ماه اول روابط جنسی بارور نشده باشد، نمی توان بطور صریح گفت که یکی از آن ها نابارور است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

جهت تشخیص ناباروری، تست ها و آزمایشاتی بر روی هر دو مرد و زن انجام می شود. از جمله تست های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاینات فیزیکی، که می تواند شامل بررسی سوابق پزشکی بیمار باشد.
  • آزمایش خون، جهت بررسی وجود هورمون های تخمک گذاری.
  • لاپاراسکوپی، روش جراحی که در آن، ابزاری به نام لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم، وارد می شود و پزشک قادر به بررسی و مشاهده ارگان های داخلی خواهد بود.
  • اسکن اولتراسوند، جهت بررسی وجود فیبروم

 

درمان ناباروری در خانم ها

-سیکل قاعدگی نامنظم و یا قطع سیکل می تواند نشانه ای باشد از عدم تخمک گذاری.

-امکان تحریک تخمک گذاری با مصرف دارو وجود دارد. داروهایی مانند کلومیفن سیترات، تولید هورمون استروژن را بیشتر می کند، که در نهایت تخمک گذاری نیز انجام خواهد شد.

-فرم تزریقی گنادوتروپین ها، هورمون هایی که توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح می شوند، آزاد شدن تخمک از تخمدان را تحریک می کنند.

-لقاح خارج رحمی (IVF)

در این روش درمانی، تخمک گرفته شده از بدن زن و اسپرم گرفته شده از بدن مرد، در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می شوند. دو تا سه روز بعد، تخمک بارور داخل رحم کاشته می شود. امکان فریز کردن تخمک بارور شده نیز وجود دارد.

-لقاح داخل رحمی (IUI)

در این روش درمانی، اسپرم از بدن مرد گرفته و داخل رحم کاشته می شود. معمولا قبل از آغار درمان، داروهایی جهت تحریک تخمک گذاری در نظر گرفته خواهد شد. این روش درمانی معمولا زمانی توصیه می شود که علت ناباروری مشخص نباشد.

 

استفاده از روش های کمک باروری برای درمان نازایی با درصد موفقیت بالایی همراه است. در بیشتر موارد زوجین مانند گذشته دغدغه فرزنداوری را ندارند. هر چه روش درمان ناباروری و نازایی ساده تر باشد عوارض درمان کمتر خواهد بود

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا