دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت واژن چیست و چرا اتفاق می افتد؟

واژینیت یا التهاب واژینال از بهم‌خوردن تعادل مخمر و باکتری‌های موجود در واژن به‌وجود می‌آید. زمانی‌که فرد به عفونت واژن مبتلا می‌شود، معمولا ترشح غیرعادی، سوزش و خارش و درد دارد. به‌علاوه اینکه معمولا بوی ناحیه واژینال هم تغییر می‌کند و شاهد بوی بد واژن هستیم. این عفونت انواع مختلفی دارد و می‌تواند منشا باکتریایی، مخمر (قارچی) یا ویروسی داشته باشد. برخی افراد فکر می‌کنند صرفا برقراری رابطه جنسی منجر به ایجاد عفونت واژن می‌شود. اما این تصور اشتباهی است که تنها دلیل عفونت واژینال را بیماری مقاربتی بدانیم. در حقیقت عدم رعایت بهداشت به‌خصوص در دوران قاعدگی می‌تواند یکی از علت‌های عفونت واژینال باشد.

باید بدانید عفونت‌های مخمری و قارچی بدون داشتن رابطه جنسی هم به ‌وجود می‌آیند و در اثر آن، فرد ترشحات سفید، غلیظ و متراکمی را تجربه می‌کند که در ادامه به آن‌‌ خواهیم پرداخت. البته خوشبختانه سیستم ایمنی بدن می‌تواند از پس این قارچ‌ها بربیاید و آنها را از‌بین‌ببرد. در مواردی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده‌باشد، ریسک ابتلا به عفونت واژن مخمری و قارچی چند برابر می‌شود. تغذیه نامناسب، عدم رعایت بهداشت، استرس، سرماخوردگی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله مواردی هستند که موجب ایجاد عفونت قارچی واژن می‌شوند. ترکیبات شیمیایی موجود در اسپری‌ها، صابون‌ و شامپوها و حتی لباس زیر باعث تحریک پوست حساس اطراف ناحیه واژن می‌شوند که می‌تواند به عفونت ختم شود.

 


عفونت واژن یا واژینیت یکی از مشکلات شایع در زنان است که در اثر افزایش رشد باکتری یا قارچ در ناحیه واژینال ایجاد می‌شود.

 

انواع عفونت واژن

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که در ادامه به شایع‌ترین عفونت‌های واژینال اشاره می‌کنیم:

۱. عفونت باکتریایی یا واژینوز باکتریال

این نوع عفونت، سطح طبیعی باکتری‌های واژن را تغییر می‌دهد و رشد آن‌ها را چند برابر می‌کند. ترشحات سفید مایل به زرد یا خاکستری، با بویی شبیه بوی ماهی در واژینوز باکتریال رایج هستند و بیشتر پس از رابطه جنسی مشاهده می‌شوند. معمولا زنان مبتلا به واژینیت باکتریایی، علائم و نشانه‌ای ندارند. خارش واژن در این عارضه چندان رایج نیست، اما اگر ترشحات زیاد باشد، ممکن است فرد به خارش واژن هم دچار شود. عفونت رحمی، آندومتریت پس از زایمان طبیعی، سزارین یا سقط، زایمان زودرس، احتمال عفونت پس از هیسترکتومی شکمی و واژن و التهاب لگن از جمله مواردی هستند که در صورت عدم درمان واژینوز باکتریال به‌ وجود می‌آیند. به‌علاوه احتمال سقط و عدم موفقیت روش بارداری IVF به‌واسطه ابتلا به عفونت باکتریایی واژن چند برابر می‌شود.


۲. عفونت قارچی یا مخمری واژن

وجود قارچی به‌نام کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) منجر به عفونت قارچی واژن می‌شود و معمولا به شکل خارش واژن بروز پیدا می‌کند. ترشحات عفونت‌های مخمری سفیدرنگ، غلیظ و شبیه به پنیر هستند. مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها با ازبین‌بردن باکتری‌های واژن که وظیفه‌ی کنترل رشد مخمرها را دارند، موجب افزایش احتمال ابتلا به عفونت قارچی می‌شود. افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلایان به دیابت، زنان باردار و افرادی که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع عفونت واژن پنیری قرار دارند.

پوشیدن لباس‌های تنگ به‌دلیل محبوس‌کردن رطوبت ناحیه تناسلی، گرما و تاریکی، فضای مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آورد. از شایع‌ترین نشانه‌های عفونت قارچی می‌توان به سوزش و خارش اطراف واژن، التهاب و تورم و سوزش حین دفع ادرار اشاره کرد. واژینیت قارچی معمولا پس از دوره پریود ایجاد می‌شود و پس از شروع دوره، علائم آن کاهش پیدا می‌کنند.


۳. تریکومونیازیس

عفونت تریکومونیازیس Trichomoniasis منشا انگلی دارد و از طریق برقراری ارتباط جنسی انتقال پیدا می‌کند. خارش و بوی بد واژن همراه با ترشحات زرد مایل به سبز، از جمله نشانه‌های این عفونت واژینال به شمار می‌روند. در برخی از موارد ترشحات شبیه به کف هستند. این عفونت با عفونت مجاری ادرار شروع می‌شود، پس از آن به واژن در زنان می‌رسد و در مردان مجرای پیشاب را مبتلا می‌کند. احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی در زنانی که از عفونت تریکومونیازیس رنج می‌برند، بسیار بالا است.

عفونت واژینال انواع مختلفی دارد، که شایع‌ترین آنها عفونت واژنیال باکتریایی، عفونت قارچی و عفونت تریکومونیازیس است.

علائم عفونت واژن

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، عفونت واژینال انواع مختلفی دارد که هرکدام نشانه‌های خاصی از خود بروز می‌دهند. اما به‌طور کلی، علائم عفونت‌ واژن که در انواع واژینیت‌ها مشترک هستند، عبارت‌اند از:

  • خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری‌رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز‌شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه‌بینی.

هرچند برخی علائم عفونت واژن مشترک هستند، اما برای درمان حتما باید نوع عفونت خود را بشناسید. در برخی از موارد، علائم عفونت واژن در کودکان دختر هم مشاهده می‌شود. به‌طور طبیعی، ناحیه تناسلی کودک پیش از بلوغ در مقایسه با زنان بالغ، ترشحی ندارد. اما گاهی کودکان پیش از اینکه به بلوغ برسند، ترشحات سفید یا شیری رنگی دارند که بدون بو هستند و سوزش، التهاب و خارشی هم ندارد. هر ترشحی که شبیه موارد بالا نباشد، برای کودکان غیرطبیعی است و می‌تواند علائم عفونت واژن در کودکان باشد.

برای تشخیص و درمان عفونت واژن باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

 

علائم عفونت واژن در دختران

علائم عفونت واژن پیش‌از ازدواج در دختران به نوع عفونت بستگی دارد. نشانه‌های رایج عفونت واژینال در دختران عبارت‌اند از:

  • ترشح غیرطبیعی و زیاد
  • خارش
  • سوزش
  • بوی بد و نامطلوب واژن.

متخصصان معمولا برای درمان عفونت واژینال در دختران، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند.

درد، خارش، سوزش، ترشحات غیرمعمول و بدبو از علائم عفونت واژینال هستند.

خطرات و دلایل عفونت واژینال

واژینیت نوعی بیماری نیست که خطر مرگ برای فرد داشته باشد؛ اما در صورت مشاهده‌ی هر کدام از نشانه‌های زیر حتما به متخصص مراجعه کنید:

  • اگر سابقه عفونت واژینال نداشتید.
  • سابقه عفونت واژن دارید، اما با علائم جدیدی روبه‌رو شده‌اید.
  • با شریک جنسی جدیدی وارد رابطه شده‌اید.
  • تب دارید.
  • احتمال می‌دهید که باردار هستید.

احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در زنانی که از واژینوز باکتریال یا تریکومونیازیس رنج می‌برند، چند برابر بیشتر است. زنان بارداری که به این عفونت‌ها مبتلا باشند هم ممکن است با خطراتی مثل زایمان زودرس یا تولد نوزاد با وزن کم روبه‌رو شوند. فاکتورهایی هم وجود دارند که احتمال ابتلا به واژینیت را بیشتر می‌کنند، از جمله:

  • فعالیت جنسی با شریک‌های جنسی متعدد.
  • مصرف آنتی‌بیوتیک و استروئیدها
  • تغییرات هورمونی متأثر از بارداری، یائسگی یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری
  • مصرف اسپری‌های واژنی یا محصولات بهداشتی
  • دوش واژینال
  • دیابت پیشرفته
  • مصرف اسپرم‌کش برای جلوگیری از بارداری
  • قراردادن آی‌یو‌دی (IUD) درون رحم.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا