دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اختلالات تیروئید در زنان

غده تیروئید متابولیسم و ​​رشد بدن را تنظیم می کند. همچنین چندین هورمون ترشح می کند:

  • تیروکسین (T4)
  • تری یدوتیرونین (T3)
  • کلسی تونین

مشکلات تیروئید می تواند زنان را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

چگونه یک اختلال تیروئید بر بدن یک زن تأثیر می گذارد

عملکرد غده تیروئید ارتباط زیادی با سیستم تناسلی زنان دارد، به خصوص اگر تیروئید بیش فعال یا کم کار باشد. این عدم تعادل در سطوح هورمونی ممکن است اثرات زیر را بر بدن یک زن داشته باشد:

بلوغ و قاعدگی

اختلالات تیروئید می تواند باعث شود بلوغ و قاعدگی به طور غیر طبیعی زود یا دیر اتفاق بیفتد. علاوه بر این، سطوح بالا یا پایین غیرطبیعی هورمون تیروئید می‌تواند باعث قاعدگی‌های بسیار سبک یا بسیار سنگین، دوره‌های قاعدگی بسیار نامنظم یا عدم وجود دوره‌های قاعدگی شود (بیماری به نام آمنوره).

تولید مثل

تیروئید پرکار یا کم کار نیز ممکن است بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد. این آزاد شدن تخمک برای لقاح است. اختلالات تیروئید ممکن است اصلاً از تخمک گذاری جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر زن کم کاری تیروئید داشته باشد، تخمدان ها در معرض خطر بیشتری برای ایجاد کیست هستند. کم کاری تیروئید شدید در واقع می تواند باعث تولید شیر در پستان شود، در حالی که از تخمک گذاری جلوگیری می کند.

بارداری و پس از زایمان

اختلالات تیروئید در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند و ممکن است منجر به مشکلات تیروئیدی در مادر پس از تولد شود، مانند تیروئیدیت پس از زایمان. کمبود هورمون تیروئید می تواند باعث سقط جنین، زایمان زودرس، مرده زایی و خونریزی پس از زایمان شود. زنان مبتلا به پرکاری تیروئید در دوران بارداری در خطر ابتلا به تهوع صبحگاهی شدیدتر هستند. راه های درمان پرکاری غده تیروئید در دوران بارداری باید به صورت جداگانه در نظر گرفته شود.

یائسگی

اختلالات تیروئید ممکن است باعث شروع زودرس یائسگی (قبل از 40 سالگی یا در اوایل دهه 40) شود. برخی از علائم پرکاری تیروئید نیز ممکن است با یائسگی زودرس اشتباه گرفته شوند. از جمله فقدان قاعدگی، گرگرفتگی، ناتوانی در خواب (بی خوابی) و نوسانات خلقی.

درمان پرکاری تیروئید گاهی اوقات می تواند علائم یائسگی زودرس را کاهش دهد یا از یائسگی زودرس جلوگیری کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا