دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ناباروری

ناباروری یک بیماری دستگاه تناسلی زن یا مرد است که با عدم موفقیت در بارداری پس از 12 ماه یا بیشتر از مقاربت جنسی محافظت نشده منظم تعریف می شود.

ناباروری میلیون ها نفر از افراد در سنین باروری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد - و بر خانواده و جوامع آنها تأثیر می گذارد. برآوردها نشان می دهد که بین 48 میلیون زوج و 186 میلیون نفر در سراسر جهان با ناباروری زندگی می کنند.

در دستگاه تناسلی مردان، ناباروری معمولاً به دلیل مشکلات در خروج مایع منی ، عدم وجود یا سطوح پایین اسپرم، یا شکل غیر طبیعی (مورفولوژی) و حرکت (حرکت) اسپرم ایجاد می شود.

در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است به دلیل طیفی از ناهنجاری‌های تخمدان‌ها، رحم، لوله‌های فالوپ و سیستم غدد درون ریز و غیره ایجاد شود.

ناباروری می تواند اولیه یا ثانویه باشد. ناباروری اولیه زمانی است که فرد هرگز حامله نشده باشد و ناباروری ثانویه زمانی است که حداقل یک بارداری قبلی حاصل شده باشد.

مراقبت از باروری شامل پیشگیری، تشخیص و درمان ناباروری است. دسترسی برابر و عادلانه به مراقبت های باروری همچنان یک چالش در اکثر کشورهاست. به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط. مراقبت از باروری به ندرت در بسته های ملی مزایای پوشش همگانی سلامت اولویت بندی می شود.

ناباروری ممکن است در اثر تعدادی از عوامل مختلف، چه در دستگاه تناسلی مرد یا زن، ایجاد شود. با این حال، گاهی اوقات نمی توان دلایل ناباروری را توضیح داد.

در دستگاه تناسلی زنان، ناباروری ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

اختلالات لوله‌ای مانند مسدود شدن لوله‌های فالوپ که به نوبه خود ناشی از عفونت‌های مقاربتی درمان‌نشده یا عوارض سقط ناایمن، سپسیس پس از زایمان یا جراحی شکم/لگن هستند.

اختلالات رحمی که می توانند ماهیت التهابی داشته باشند (مانند آندومتریوز)، ماهیت مادرزادی (مانند سپتوم رحم) یا طبیعت خوش خیم (مانند فیبروم)؛

اختلالات تخمدان، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و سایر اختلالات فولیکولی؛

اختلالات سیستم غدد درون ریز باعث عدم تعادل هورمون های تولید مثل می شود. سیستم غدد درون ریز شامل هیپوتالاموس و غدد هیپوفیز است. نمونه هایی از اختلالات رایجی که این سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد شامل سرطان های هیپوفیز و کم کاری هیپوفیز می باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا