دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترشح ژله ای واژن چیست؟

بخش مهمی از عملکرد سیستم تولیدمثل زنان در ارتباط با ترشحات واژن است. مایعی که توسط غدد داخلی واژن و دهانه رحم ساخته می‌شود، باکتری‌ها و سلول‌های مرده را به خارج از بدن هدایت می‌کند. این فرآیند باعث تمیز نگه داشتن رحم شده و به جلوگیری از بروز عفونت کمک می‌کند.

بنابراین ترشحات واژن اغلب یک اتفاق طبیعی و معمول در زندگی به شمار می‌روند. با این حال، انواع خاصی از ترشحات می‌توانند حاکی از وجود یک عفونت در بدن باشند. ترشحات غیرطبیعی ممکن است به رنگ زرد یا سبز، با غلظت بالا یا بوی بد دیده شوند. قارچ‌ها و یا عفونت باکتریایی از عمده دلایل ترشحات غیرطبیعی واژن به حساب می‌آیند.اگر ترشحاتی با ظاهر غیر‌معمول یا با بوی بد را مشاهده کردید، بهتر است به‌منظور تشخیص و درمان به پزشک زنان مراجعه کنید.

خروج ترشحات شفاف و ژله ای از واژن در طول چرخه قاعدگی مکررا اتفاق می افتد. در طول این چرخه، زمان هایی وجود دارد که موجب می شود غلظت ترشحات زیاد شود. همین افزایش غلظت ترشحات است که ظاهر آن ها را شبیه ژله می کند. این مخاط ترشح شده از لحاظ رنگ عموما یا روشن و شفاف هستند یا در صورت سفید بودن، شبیه ماده ای سفید و سبک می باشند. مثال ساده ای که می توان برای این نوع ترشحات در نظر گرفت این است که این ترشحات شبیه سفیده تخم مرغ هستند.از طرفی قبل از شروع دوره قاعدگی، میزان ترشحات افزایش خواهد یافت.

مشاهده مخاطی که با خون آغشته نباشد، در طول دوره قاعدگی طبیعی است. نگرانی در مورد این ترشحات زمانی آغاز می شود که آن ها مکررا و به صورت ثابت رخ دهند. در صورتی که ترشحات واژن، ثابت است اما خونی در آن وجود ندارد و همچنین علائم دیگری نیز همراه آن وجود دارد، شما مشکوک به بیماری های مقاربتی هستید. در این شرایط پیشنهاد می شود که آزمایش های لازم را انجام دهید.

اگر همراه با این ترشحات، بوی بدی نیز استنشاق شد، نشانه از این است که احتمالا باکتری یا عفونتی در سیستم تناسلی شما وجود دارد. بیماری های مقاربتی بسیاری وجود دارند که موجب ایجاد ترشح می شوند. اما ترشح ژله ای واژن در بازه های زمانی کوتاه در طول چرخه قاعدگی کاملا طبیعی است. همان طور که گفتیم این ترشحات شاخصی است برای تعیین دوره تخمک گذاری و تمیز نگه داشتن سیستم تناسلی. اما اگر عفونت یا باکتری در بدن وجود داشته باشد، بدن سلول های مرده به همراه باکتری ها و میکروب ها موجود را توسط این مخاط دفع می کند. همین موضوع باعث ایجاد بوی بدن از ترشحات واژن می شود.

چرخه قاعدگی هر زن به طور معمول از زن های دیگر متفاوت است. در طول این دوره عموما ترشحات غلیظ و چسبناک هستند. اما گاهی نیز پیش می آید که این ترشحات بسیار آبکی و رقیق می شوند. به طور کلی مخاط دهانه رحم در طول چرخه قاعدگی به اشکال زیر در می آید:

  •     گاهی مخاط کاملا خشک می شوند.
  •     گاهی ترشح غلیظ است.
  •     ترشح خامه ای نیز در این دوران وجود دارد.
  •     ترشح ژله ای (روشن یا سفید) نیز گاهی مشاهده می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ترشحات غیرمعمول واژن در کنار برخی از علائم خاص تجربه می‌کنید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. علائمی که باید مراقب آنها باشید عبارت‌اند از:

  • تب
  • درد شکم
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • خستگی
  • افزایش ادرار

اگر در مورد طبیعی بودن ترشحات واژن هم نگران هستید، با پزشک متخصص زنان تله ویزیت شوید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا