دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترشحات واژن در بارداری

چرا ترشحات واژنم در بارداری زیاد است؟

این مساله کاملا طبیعی است که در طی بارداری ترشحات واژینال داشته باشید. این ترشحات معمولا بی ضرر است و تفاوت چندانی با ترشحاتی که قبل از بارداری داشتید ندارد و تنها تفاوتی که ایجاد شده، افزایش حجم این ترشحات طی بارداری است.

ترشح عادی واژن مایعی شیری رنگ و رقیق است که بوی خفیف دارد یا کاملا بدون بوست و واژن شما را تمیز نگه می دارد. این ترشحات از دهانه رحم به داخل واژن می ریزد و چون جریان خون در این ناحیه در طی بارداری زیاد می شود، بر حجم ترشحات واژن نیز در طی بارداری افزوده می گردد. 

این ترشحات هر چه به زایمان نزدیک تر می شوید غلیظ تر شده و ممکن است با رگه های خون همراه باشد.

چگونه می توانم با افزایش ترشحات واژینال در بارداری سر کنم؟

افزایش ترشحات واژینال تغییری موقتی است که در طی بارداری اتفاق می افتد و تنها کافی است چند بار در روز لباس زیرتان را عوض کنید و همیشه ناحیه واژن را خشک و تمیز نگه دارید. استفاده از صابون بدون بو و آب هنگام شست و شو و عدم استفاده از دئودورانت های واژینال نیز می تواند کمک کننده باشد.

در ضمن بهتر است طی بارداری دوش واژینال نگیرید چون بافت ناحیه واژینال را تحریک کرده و PH طبیعی این محیط را تغییر می دهد و ریسک شما را برای ابتلا به عفونت های واژن بالا می برد.

آیا ترشحات واژن در بارداری یک علامت خطر است؟

اگر ترشحات از نظر ظاهر، رنگ، بو و غلظت تغییر کرد به عنوان مثال بوی ناخوشایندی مثل بوی ماهی گرفت، اگر رنگش سفید یا خاکستری و آبکی شد، و اگر پر از کف شد و به رنگ سبز یا زرد در آمد یا غلظتی همچون کشک پیدا کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر در هنگام رابطه جنسی دچار درد و ناراحتی شدید، سوزش و خارش پیدا کردید یا واژن تان زخم شد، نزد پزشک بروید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا