دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت رحم (Metritis)

 از جمله عوامل بوجود آورنده متریت عفونی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

١ .ماندن جفت: اگر حتی تکه ای کوچک از جفت در داخل رحم باقی بماند در اثر کارکرد عوامل باکتریایی می تواند باعث بوجود آمدن متریت شود.

٢ .خروج دیرتر از موقع پلاسنتا: یعنی جفت خارج شده است ولی به علت اینکه دیرتر از موقع این عمل انجام پذیرفته است عوامل باکتریایی توکسین زا وارد عمل شده اند.

٣ . حجم زیاد رحم.

۴ . باز بودن سرویکس و دخول عوامل عفونی.

۵ . استرس ناشی از زایمان.

۶. دستکاری های بیش از حد و نامناسب.

علائم متریت عفونی:

 در فاصله زمانی 1-10 ١ روز بعد متریت عفونی معمولا از زایمان رخ می دهد. در این بیماری گاهی تب دیده می شود که البته ملاک خوبی جهت تشخیص نیست زیرا بعد درجه حرارت طبیعی و گاهی کمتر از حد Intoxication از طبیعی می شود.

علائم دیگر عبارتند از بی اشتهایی و کاهش سریع وزن بدن (در عرض ٢۴ ساعت )، کاهش تولید شیر، گود افتادن چشمها، خروج ترشحات صورتی - قرمزروشن و تیره از دستگاه تناسلی (مخصوصاً پس از توشه رکتال)، کبودی و سیانوزه شدن و نازکی دیواره رحم که حالت تونیسیته (Dull) خود را از دست داده است، گیج و بهت زده گی حیوان و بی توجهی آن نسبت به محیط اطراف، لرزش، لنگش و گرفتن حالت کمانی (به علت زورزدن).

از جمله باکتری هایی که در بوجود آمدن این بیماری نقش بسزایی دارند می توان به کلی فرم ها، استرپ ها، استاف های همولیتیک، کورینه باکتریوم رناله و سودوموناس ها اشاره نمود.

درمان متریت عفونی:

در درمان متریت باید توجه داشت که در داخل رحم تجمعی از توکسین ها را داریم در نتیجه نبایستی هیچ آسیبی به دیواره رحم وارد شود. استراتژی درمان به صورت زیر می باشد:

١ . خروج ترشحات توکسین:

این ترشحات در ابتدا می بایست رقیق شوند و سپس اقدام به خارج نمودن آنها کرد. بهترین مایع رقیق کننده

استفاده ازمحلول سالین نرمال گرم (به اندازه دمای بدن) به همراه یک ماده آنتی سپتیک می باشد.

٢ . آنتی بیوتیک تراپی:

ازآنتی بیوتیکهای وسیع الطیف مانند ترکیب های معمولا پنی سیلین - استرپتومایسین و یا اکسی تتراسیکلین یا سولفانامیدها به صورت تزریقی استفاده می کنند.

دردرمان متریت عفونی هیچگاه از آنتی بیوتیکهای داخل رحمی استفاده نمی شود زیرا بی فایده می باشند.

٣. درمان های حمایتی:

درمان های حمایتی شامل حمایت کبدی بوسیله تجویز سرم قندی و یا مواد قندی - تجویز ویتامین ها و کلسیم، فسفر و منیزیم می باشد.

همچنین جهت رفع حالت آتونیسیته رحم و شل نمودن سرویکس ،می توان از تجویز استرادیول به صورت تزریقی استفاده نمود. دوز معمول آن به ازای هر ۶ کیلو وزن بدن ۴ میلی گرم می باشد که در دوز هایی با فاصله زمانی(به مدت ٢-١ روز) استفاده می شود. -

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا