دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زگیل مقعدی در زنان

عفونت ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV، موجب به وجود آمدن زگیل هایی بر روی ناحیه تناسلی، مقعد و کانال مقعد می شود. زگیل های مقعدی و تناسلی از جمله رایج ترین عفونت هایی هستند که از طریق رابطه جنسی منتقل می شوند. تقریبا اکثرا افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، ممکن است در زندگی خود حداقل یکبار به این ویروس مبتلا شوند. در ادامه به زگیل مقعدی، روش های انتقال، علائم و روش های درمانی مرتبط با آن میپردازیم.

زگیل های مقعدی چه شکلی هستند و چگونه رشد می کنند؟

زگیل های مقعدی که کندیلما اکومینیت نیز خوانده می شوند، در واقع نوعی زگیل تناسلی هستند که در اطراف یا داخل مقعد مشاهده می شوند. در اکثر موارد زگیل‌های مقعدی بسیار کوچک بوده و باعث ناراحتی یا درد نمی شود. با این حال، اگر آنها به اندازه کافی بزرگ شوند، ممکن است دچار خارش یا خونریزی شوند و می توانند تحریک شوند. زگیل های مقعدی ممکن است تنها در یک نقطه رخ دهند، یا ممکن است در طول زمان به قسمت های مختلف اندام تناسلی و مقعد گسترش یابد.

 

زگیل تناسلی، از جمله زگیل های مقعدی، ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) است. HPV یک عفونت منتقله جنسی است (STI) است. این ویروس در اثر ارتباط مستقیم پوست با پوست در روابط جنسی منتقل می شوند و در اثر عفونت ناشی از ابتلا به این ویروس زگیل‌های مقعدی ایجاد می گردند. شکل اولیه ی این عفونت به شکل زخم یا تاول است که به مرور زمان به زگیل تبدیل می شود. HPV ممکن است به خودی خود از بین برود و علائمی ایجاد نشود اما گاها این ویروس در بدن باقی مانده و باعث زگیل تناسلی شود.

 

عوامل متعددی در بروز زگیل مقعدی موثر است از جمله:

- نقص ایمنی ( مانند دیابت و آلودگی به ویروس ایدز)

- پیوند اعضا و مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی

- سابقه سرطان یا دیسپلازی

- شرکای جنسی متعدد و تماس جنسی مقعدی

- مصرف سیگار و الکل

- سابقه رادیوتراپی

 

نحوه تشخیص زگیل مقعدی

بدیهی است زگیل مقعدی را می توان با انجام معاینه توسط پزشک و همچنین بر اساس مشاهده پوست اطراف مقعد تشخیص داد همچنین می توان با استفاده از آنوسکوپ ( یک وسیله کوچک که داخل مقعد گذاشته می شود) کانال مقعدی را مشاهده و پی به وجود این بیماری برد.

 

عوارض ابتلا به زگیل مقعدی

اگر عامل ایجاد کننده زگیل مقعدی HPV از نوع پر خطر باشد احتمال بروز سرطان مقعد وجود دارد،چرا که بر اساس مطالعات صورت گرفته چنانچه ویروس پرخطر عامل زگیل مقعدی باشد در ۷۵ درصد موارد احتمال بروز بدخیمی ها در ناحیه مقعد و روده بزرگ مطرح خواهد شد. بنابراین بهتر است بررسی های لازم برای ارزیابی ضایعات مشکوک صورت گیرد چرا که در برخی از اوقات زگیل مقعدی به داخل رکتوم گسترش می یابد و می تواند زمینه را برای رشد برخی از ضایعات بدخیم رکتوم و روده بزرگ فراهم نماید لذا در اینگونه موارد معمولا باید علاوه بر نمونه برداری و سروتیپ ویروسی کولونوسکوپی و ارزیابی های داخلی نیز انجام شود.

 

پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی در زنان

باید توجه داشت که بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به زگیل مقعدی ، محدود کردن تماس جنسی تنها به فرد غیر مبتلا است، استفاده از کاندوم نیز می تواند تا حدود زیادی از بروز بیماری جلوگیری کند هر چند باید خاطر نشان کرد که کاندوم به طور کامل از بروز این بیماری پیشگیری نمی کند چون که نمی تواند تمام آلت تناسلی مرد را پوشش دهد.

 

ازسوی دیگر استفاده از واکسن نیز می تواند مانع از بروز زگیل مقعدی شود، جالب است بدانیم که امروزه دو نوع واکسن برای HPV وجود دارد که هر کدام تنها برای یک نوع خاصی از ویروس HPV موثر است.

 

درمان زگیل مقعدی

روش های متعددی برای درمان زگیل مقعدی وجود دارد که با توجه به اندازه ی زگیل ها ، میزان گسترش آنها و محل بروز آنها روش درمانی خاصی انتخاب می شود. مثلا برای درمان زگیل های کوچک از داروهای موضعی مثل bichloracetic acid یا podophyllin استفاده می شود که به صورت موضعی بر روی زگیل ها می توان استعمال کرد.

 

کوتریزه کردن زگیل ها یا همان سوزاندن هم روش دیگری است که برای درمان زگیل های مقعدی وجود دارد. برای زگیل های بزرگ تر و یا زگیل های بزرگ تر بهترین روش درمان قطعی انجام عمل جراحی است. همچنین از روش های درمانی دیگری مانند درمان با لیزر و منجمد کردن ( فریز کردن ) برای از بین بردن زگیل های مقعدی نیز استفاده می شود.


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا