دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

وزن گیری هفته به هفته جنین در دوران بارداری

از اوایل بارداری، نوزادان با سرعت‌های مختلفی رشد می‌کنند. ممکن است طول و وزن واقعی کودکتان به مقدار قابل ملاحظه‌ای تغییر کند. تا حدود 20 هفتگی، قد نوزادان از فرق سر (یا بالای سر) تا باسن اندازه گیری می‌شود. دلیل آن این است که که در نیمه اول بارداری پاهای کودک درون بدنش جمع شده و اندازه‌گیری پاها بسیار سخت است. پس از آن، قد کودک از سر تا انگشتان پای وی اندازه گیری می‌شود.

اگر سونوگرافی نشان دهد که کودک شما بسیار کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از حد معمول است، زیاد نگران نباشید. در صورتی که اندازه‌ی کودک شما نگران کننده باشد، پزشک شما را در جریان قرار خواهد گذاشت. در انتهای دوره ممکن است کودک شما در نهایت وزن کمتر از ۲.۵ کیلوگرم یا بیشتر از ۴ کیلوگرم داشته باشد. اگر از ابتدای بارداری به طور منظم تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید با کمترین میزان نگرانی از یک بارداری سالم و بی‌خطر اطمینان حاصل خواهید کرد و در صورت تشخیص هر گونه اختلال در رشد جنین و مشاهد علائم نگران کننده پزشک روند درمانی مناسب را پیشنهاد خواهد کرد.

 

سن بارداری

قد (سانتی‌متر)

وزن (گرم)

از فرق سر تا پایین باسن

۸ هفته

سانتی متر
1.6

گرم
1

۹ هفته

سانتی متر
2.3

گرم
2

۱۰ هفته

سانتی متر
3.1

گرم
4

۱۱ هفته

سانتی متر
4.1

گرم
7

۱۲ هفته

سانتی متر
5.4

گرم
14

۱۳ هفته

سانتی متر
7.4

گرم
23

۱۴ هفته

سانتی متر
8.7

گرم
43

۱۵ هفته

سانتی متر
10.1

گرم
70

۱۶ هفته

سانتی متر
11.6

گرم
100

۱۷ هفته

سانتی متر
13

گرم
140

۱۸ هفته

سانتی متر
14.2

گرم
190

۱۹ هفته

سانتی متر
15.3

گرم
240

۲۰ هفته

سانتی متر
16.4

گرم
300

از فرق سر تا پاشنه پا

۲۰ هفته

سانتی متر
25.6

گرم
300

۲۱ هفته

سانتی متر
26.7

گرم
360

۲۲ هفته

سانتی متر
27.8

گرم
430

۲۳ هفته

سانتی متر
28.9

گرم
501

۲۴ هفته

سانتی متر
30

گرم
600

۲۵ هفته

سانتی متر
34.6

گرم
660

۲۶ هفته

سانتی متر
35.6

گرم
760

۲۷ هفته

سانتی متر
36.6

گرم
875

۲۸ هفته

سانتی متر
37.6

گرم
1005

۲۹ هفته

سانتی متر
38.6

گرم
1153

۳۰ هفته

سانتی متر
39.9

گرم
1319

۳۱ هفته

سانتی متر
41.1

گرم
1502

۳۲ هفته

سانتی متر
42.4

گرم
1702

۳۳ هفته

سانتی متر
43.7

گرم
1918

۳۴ هفته

سانتی متر
45

گرم
2146

۳۵ هفته

سانتی متر
46.2

گرم
2383

۳۶ هفته

سانتی متر
47.4

گرم
2622

۳۷ هفته

سانتی متر
48.6

گرم
2859

۳۸ هفته

سانتی متر
49.8

گرم
3083

۳۹ هفته

سانتی متر
50.7

گرم
3288

۴۰ هفته

سانتی متر
51.2

گرم
3462

۴۱ هفته

سانتی متر
51.7

گرم
3597

۴۲ هفته

سانتی متر
51.5

گرم
3685

 

 

علل محدودیت رشد داخل رحمی

اکثر موارد محدودیت رشد نوزاد در رحم به علت نارسایی جفت اتفاق می‌افتد اما چندین عامل دیگر نیز می‌توانند باعث محدودیت رشد نوزاد شوند که عبارتند از:

  • حاملگی‌های متعدد
  • عفونت
  • سندرم آنتی فسفولیپید
  • مشکلات ژنتیکی یا یک ناهنجاری مادرزادی در نوزاد
  • مشکلات پزشکی موجود از قبل در مادر، مانند فشار خون بالا، بیماری کلیه، دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های ریوی، کم خونی مزمن
  • برخی داروهای تجویزی مانند وارفارین، برخی داروهای ضد تشنج، و برخی از داروهای ضد سرطان
  • وزن کم دوران بارداری
  • سیگار کشیدن یا استفاده از مواد مخدر در دوران بارداری
  • مصرف الکل در دوران بارداری

حدود ۱۰ نفر از هر ۱۰۰ نوزاد نسبت به سن حاملگی کوچک هستند. بیشتر این نوزادان به دلایل طبیعی مانند اندازه و نژاد مادرکوچک هستند، اما حدود یک سوم از آن‌ها به دلیل محدودیت رشد داخل رحمی کوچک خواهند بود

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی:سونوگرافی NT چیست؟

 

علائم و نشانه‌های محدودیت رشد داخل رحمی

محدودیت رشد داخل رحمی اغلب در حین جلسات معمول قبل از تولد تشخیص داده می‌شود. اندازه کودک در جلسات منظم در دوران بارداری کنترل می‌شود. ماما برای تشخیص اندازه کودک، به آرامی شکم را لمس خواهد کرد، و اندازه رحم اندازه‌گیری می‌شود. سپس اندازه‌گیری‌های انجام شده روی یک نمودار نمایش داده شده و وضعیت رشد کنترل می‌شود. اگر هر گونه نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد، ماما شما را برای انجام اسکن معرفی می‌کند. این کار لزوماً به معنای این نیست که مشکلی پیش آمده، اما انجام اسکن به عنوان یک روش دقیق‌تر جهت ارزیابی رشد کودک مهم است.

چگونه به وزن گیری جنین کمک کنیم؟

فکر کردن در مورد سلامتی نوزاد پس از تولد آسان است، اما مراقبت از یک کودک از داخل رحم مادر آغاز می‌شود. پس از شکل گیری نوزاد، مادر باید در نظر داشته باشد که سلامتی او چگونه بر نوزاد وی تاثیر می‌گذارد و جهت اطمینان از اینکه هم او و هم کودک به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کنند، باید اقدامات اضافه‌ای انجام دهد. اگر پزشک شما تشخیص داده باشد که وزن کودک شما اندکی کمتر از وزن مورد انتظار است، برای افزایش وزن کودک مراحلی وجود دارد که می‌توانید هنگامی که داخل رحم است، انجام دهید.

مرحله یک

توصیه‌های افزایش وزن و تغییرات مورد نیاز در شیوه زندگی را با پزشک متخصص زنان و زایمان مطرح کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بدانید چه مقدار وزن باید در دوران بارداری اضافه کنید به طوری که وزن کودک متولد نشده به اندازه کافی افزایش یابد. اگر شما در حال حاضر باردار باشید و فرزندتان کوچک به نظر می‌رسد، پزشک می‌تواند برای حل این مشکل، تغییراتی را در رژیم غذایی یا عادات سبک زندگی پیشنهاد کند.

مرحله دو

در رژیم غذایی خود تغییرات اساسی دهید. متخصصین زنان خوردن مقدار زیادی از میوه‌ها، سبزیجات، شیر یا سایر محصولات لبنی، گوشت و تخم مرغ و نیز آماده‌سازی آنها با روغن‌های سالم را توصیه می‌کنند. علاوه بر این، عقیده دارند که افزایش مصرف پروتئین می‌تواند باعث افزایش وزن جنین شود. همچنین اضافه کردن چربی‌های سالم مانند آووکادو و آجیل به وعده‌های غذایی نیز می‌تواند موثر باشد. میان وعده‌های سالم و آب میوه‌ها نیز می‌توانند به افزایش میزان کالری دریافتی کمک کند. افزایش کالری با خوردن غذاهای سالم‌تر و اضافه کردن منابع اضافی پروتئین می‌تواند به شما و کودکتان جهت افزایش وزن کافی کمک کند. این توصیه‌ها برای زنانی است که به تازگی متوجه بارداری خود شده‌اند و آنهایی که باردار بوده و باید پیش از زایمان وزن کودک خود را افزایش دهند.

مرحله سه

طبق توصیه پزشک تغییرات لازم را در شیوه زندگی خود ایجاد کنید. این تغییرات شامل ترک سیگار می‌باشند. سیگار کشیدن در دوران بارداری احتمال کم وزن بودن جنین را افزایش می دهد. برخی از مواد شیمیایی نیز می‌توانند باعث جنین کم وزن شوند. استنشاق بوی رنگ، برخی مواد پاک کننده و حشره‌کش‌ها می‌توانند رشد کودک را مختل کند. برای تشخیص اینکه در معرض ماده‌ای هستید که می‌تواند باعث کاهش سرعت افزایش وزن جنین شود، پزشک می‌تواند به شما کمک کند. اجتناب از مواد مخدر و الکل بسیار مهم است، زیرا استفاده مکرر از آنها افزایش وزن جنین را مشکل می‌سازد و می تواند قبل و بعد از تولد مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی:عوارض سیگار کشیدن در بارداری را جدی بگیرید

 

مرحله چهار

انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کافی در دوران بارداری کمک می‌کند تا جنین به صورت سالم رشد کند، که افزایش وزن به مقدار مناسب نیز از جمله‌ی آنها می‌باشد. ممکن است پزشک پیاده روی، یوگا و شنا را توصیه کند.

مرحله پنج

در شب به اندازه کافی استراحت کنید و هنگامی که در طول روز خسته می‌شوید نیز باید استراحت کافی داشته باشید. بارداری به طرق مختلفی بر بدن تاثیر می‌گذارد. استراحت کردن انرژی شما را تامین می‌کند و به بدن امکان تجدید قوا را می‌دهد. در هر زمان ممکن چرت بزنید و در صورتی که سریع‌تر از قبل احساس خستگی می‌کنید، میزان فعالیت خود را کاهش دهید. بیش از حد خود را خسته نکنید.

مرحله شش

با پیشنهاد یا تجویز پزشک، ویتامین های دوران بارداری را مصرف کنید. ویتامین‌های دوران بارداری مواد مغذی اضافی را برای بدن را فراهم می‌کند تا بارداری سالمی برای شما و کودکتان ایجاد شود.

مرحله هفت

استرس و اضطراب را کاهش دهید. هنگامی که استرس یا اضطراب داشته باشید، ممکن است پرخوری یا کم خوری کنید یا اندازه کافی از خودتان مراقبت نکنید. نتایج آن بر شما و فرزندتان شما تاثیر خواهد گذاشت. آرامش و کنترل استرس برای داشتن یک بارداری سالم ضروری است.

مرحله هشت

از مصرف الکل، کافئین، تنباکو و مواد مخدر خودداری کنید. این مواد می‌توانند تاثیرات خطرناکی را بر روی سلامتی شما داشته باشند و برای سلامتی کودک مضر باشند.

نکته

برای کنترل وزن فرزند خود، یک برنامه‌ی معاینات منظم با پزشک خود تنظیم کنید.

 

برچسب ها بارداری جنین
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا