دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اصطلاحات پزشکی دوران بارداری

آیا متوجه منظور پزشک از اصطلاحاتی که به کار می برد می شوید؟

‏ سونوگرافی داپلر؟ لوچیا؟ پارتوگراف؟... از زمان شروع بارداری تان مرتبا از پزشک خود واژه هایی عجیب و ناآشنا می شنوید... واژه هایی که آن قدر فراوان اند که با کمک آن ها می توان یک فرهنگ لغت نوشت! تست زیر به شما کمک می کند که ضمن سنجش معلومات خود با این اصلاحات نیز بیشتر آشنا شوید.

1- آمینوسکوپی به چه معناست؟

- بررسی ظاهر مایع آمنیوتیک

- نام دیگر آمنیوسنتز است

2- کلوسما چیست؟

- نام دیگر ماسک حاملگی است

- نام سلول های مایع آمنیوتیک است

3- دلیل تجویز سونوگرافی داپلر کدام است؟

- اطمینان از خونرسانی مناسب جنین

- تشخیص دوقلو بودن جنین

4- نازک شدن دهانه رحم چه هنگام رخ می دهد؟

- در آغاز بارداری

- در آغاز زایمان

5- واژه ی لوچیا به چه معنی است؟

خونریزی پس از زایمان

- خونریزی اوائل بارداری

6- پارتوگراف چیست؟

- نمودار ثبت مراحل پیشرفت بارداری

- نمودار ثبت مراحل پیشرفت زایمان

7- پلویمتری رادیوگرافی به چه منظور تجویز می شود؟

- اندازه گیری ابعاد لگن مادر

- اندازه گیری ابعاد سر جنین

پاسخ صحیح سؤالات

1- آمینوسکوپی به چه معنا است؟

بررسی ظاهر مایع آمنبونیک

آمینوسکوپی در صورت تأخیر در فرآیند زایمان انجام شده و امکان مشاهده مستقیم جنین و جفت از طریق آندوسکوپ و از راه شکم یا جداره رحم مادر را فراهم می کند از این روش برای بررسی رنگ و شفافیت مایع آمنیوتیک استفاده می شود. اگر مایع آمنیوتیک بررسی شده روشن و شفاف باشد نشان از بارداری مطلوب دارد ولی تیره بودن مایع آمنیوتیک نشان دهنده دفع مکونیوم جنین بوده و مادر باید فورا برای زایمان آماده شود.

2- کلوسما چیست؟

نام دیگر ماسک حاملگی است

‏ کلوسما در واقع همان ماسک حاملگی است تغییرات گسترده هورمونی در دوران بارداری موجب بروز لکه های قهوه ای رنگی عمدتا بر روی گونه ها و پیشانی می شود متأسفانه هیچ راهی برای پیشگیری از این افزایش رنگدانه سازی وجود ندارد ولی با پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب می توان از روند تشدید لک ها پیشگیری کرد ماسک حاملگی پس از زایمان از میان می رود ولی در برخی افراد این فرایند به کندی صورت می گیرد.

3- دلیل تجویز سونوگرافی داپلر کدام است؟

اطمینان خون رسانی مناسب جنین

تست دایلر یک آزمایش سونوگرافی با استفاده از امواج اولتراسوند است که از آن برای بررسی جریان خون جنین استفاده می شود سونوگرافی داپلر این اطمینان را به پزشک می دهد که جنین از طریق شریان های رحم، بند ناف و سرخرک های مغزی اش به خوبی خونرسانی می شود.

4- نازک شدن دهانه رحم چه هنگام رخ می دهد؟

نازک شدن دهانه رحم که اصطلاحا افسمان نامیده می شود اولین نشانه آغاز زایمان است با شروع درد زایمان و تحت تأثیر اولین انقباضات رحمی دهانه رحم نرم شده و ضخامت آن کاهش می یابد در اولین زایمان مرحله افسمان قبل از باز شدن دهانه رحم یا دیلاتاسین انفاق می افتد ولی در خانم هایی که پیش از این نیز تجربه زایمان داشته اند این دو واقعه همزمان با هم رخ می دهند.

5- واژه لوچیا به چه معنی است؟

خونریزی پس از زایمان

پس از زایمان تکه هایی از بافت های داخل رحم همراه با خون از بدن دفع می شود که به آن لوچیا گفته می شود خونریزی تا حدود 15 روز پس از زایمان ادامه خواهد داشت در روزهای نخست رنگ این خون قرمز تیره بوده و با گذشت زمان به تدریج رنگ آن تیره تر بوه و با گذشت زمان به تدریج رنگ آن روشن تر می شود برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های رحمی رعایت بهداشت کافی در این دوران از اهمیت بسیاری برخوردار است گاهی این خونریزی بین روزهای دوازدهم تا بیست و یکم شدیدتر شده و همراه با دفع لخته های خون نسبتا بزرگ و فراوان است. دلیل این پدیده آغاز بازسازی دوباره لایه های رحمی است.

6- پارتوگراف چیست؟

نمودار ثبت مراحل پیشرفت زایمان

پارتوگراف نموداری ساده برای پایش سیر زایمان و ارزیابی سلامت مادر و جنین است در طول فرایند زایمان تمام مشاهدات و معاینات از قبیل نوع بیهوشی (عمومی- نخاعی و ناحیه ای) روند اتساع دهانه رحم و دامنه انقباضات رحمی، ضربان قلب مادر و جنین مداخلات پزشکی احتمالی و غیره توسط پزشک ماما بر روی این نمودار ثبت می شود.

7- پلویمتری رادیوگرافی به چه منظور تجویز می شود؟

اندازه گیری ابعاد لگن مادر

پلویمتری رادیوگرافی یا لگن سنجی یکی از روش های ارزیابی ابعاد لگن مادر است که در نهمین ماه بارداری انجام شده و از این طریق مشخص می شود که آیا زایمان واژینال امکان پذیر است یا نیاز به سزارین و مداخلات پزشکی ضروری است. این آزمایش برای بررسی ابعاد لگن مادر، سابقه سزارین های قبلی و با قرار گرفتن جنین در وضعیت بریچ انجام می شود.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا