دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تاثیر فیبروم رحمی یا میوم بر بارداری

میوم یکی از شایع‌ترین مشکلات زنانه است که در زنان در سنین باروری مشاهده می‌شود.

فیبروم‌ها با تأثیر بر چرخه قاعدگی و فشار بر اندام‌های مجاور و ایجاد علائمی بر کیفیت زندگی زنان تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌تواند تاثیر منفی بر بارداری و زایمان داشته باشد.

در این زمینه شما را از فیبروم‌ها و علائم فیبروم که در زندگی یک خانم مهم است مطلع می‌کنم.

میوم چیست؟

میوم یک تومور خوش خیم لایه ماهیچه صاف رحم است. وقتی اصطلاح تومور ذکر می‌شود، فیبروم ها را به عنوان سرطان تصور نکنید. فیبروم ها تومورهای خوش خیم رحم هستند. تبدیل به سرطان نمی‌شوند. اما می‌توانند به اندازه‌های خطرناکی برسند و علائم فیبروم ایجاد کنند.

تاثیر فیبروم رحمی یا میوم بر بارداری, دکتر فاطمه نعمت اللهی, دکتر لیلا نعمت اللهی, متخصص زنان, جراح زنان, درمان بیمار زنان, درمان نازایی, درمان بیماری های زنان با لیزر, درمان با لیزر, میوم, میوم رحم, فیبروم رحم, TeleVisit, تله ویزیت, ویزیت مجازی, ارتباط پزشک و بیمار

حتی اگر فیبروم‌ها به ابعاد خطرناکی هم نرسند، ممکن است به دلیل محل قرارگیری خود باعث ایجاد شکایاتی در بیمار شوند. برای مثال، فیبروم‌های زیر مخاطی مجاور لایه داخلی رحم 1 سانتی‌متری ممکن است نشانه‌ای از خونریزی داشته باشند، در حالی که فیبروم‌های داخل دیواره در لایه ماهیچه‌ای 4 سانتی‌متری ممکن است اینگونه نباشد.

به طور خلاصه، توده‌هایی که در نتیجه تکثیر کنترل نشده لایه ماهیچه صاف رحم ایجاد می‌شوند، فیبروم نامیده می‌شوند. مهمترین مسئله در بیماران مبتلا به فیبروم محل، تعداد، اندازه و وجود علائم فیبروم است.

علائم فیبروم چیست؟

فیبروم اغلب علائمی ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل وقتی بیشتر خانم‌ها به دلیل دیگری به پزشک مراجعه می‌کنند، میوم آشکار می‌شود. میوم با سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. در سونوگرافی اندازه و محل فیبروم مشخص می‌شود. اگر تعداد و محل فیبروم ها با سونوگرافی مشخص نباشد، می‌توان محل و اندازه فیبروم‌ها را با ام آر آی لگن تایید کرد.

مخصوصاً در بیماران مجرد یا زنانی که می‌خواهند بچه دار شوند، مجاورت میوم با دیواره رحم برای تصمیم گیری جراحی بسیار مهم است. زیرا فشار فیبروم بر روی دیواره رحم می‌تواند بر بارداری تأثیر منفی بگذارد، حتی اگر اندازه آن خطرناک نباشد. فیبروم‌ها می‌توانند باعث ناتوانی در باردار شدن، سقط جنین یا زایمان زودرس شوند.

بنابراین، هیچ رویکرد واحدی برای درمان برای زنان مبتلا به فیبروم مناسب نیست. درمان میوم باید با توجه به ویژگی‌های بیمار و فیبروم‌ها فردی باشد.

علائم میوم را می‌توان در 5 عنوان اصلی دسته بندی کرد.

علائم خونریزی میوم

شایع‌ترین علامت فیبروم خونریزی است. میوم به 3 دلیل باعث خونریزی می‌شود.

  • میوم با گسترش سطح دیواره رحم (اندومتر) باعث خونریزی می‌شود.
  • توانایی رحم برای انقباض را کاهش می دهد و باعث خونریزی می‌شود.
  • با تغییر فاکتورهای رشد و سطح ریز هورمونی در رحم باعث خونریزی می‌شود.

علامت خونریزی فیبروم بیشتر در قسمت زیر مخاطی، یعنی فیبروم‌های دیواره داخلی رحم دیده می‌شود. حتی اگر اندازه فیبروم زیر مخاطی بسیار کوچک باشد، می‌تواند باعث بی‌نظمی قاعدگی، خونریزی غیرقاعدگی یا خونریزی شدید قاعدگی شود.

فیبروم‌های داخل دیواره، یعنی فیبروم‌هایی که در بافت عضلانی رحم قرار دارند، اگر اندازه کوچکی داشته باشند و به دیواره داخلی رحم فشار نیاورند، معمولاً باعث خونریزی نمی‌شوند. با این حال، فیبروم‌های داخل دیواره ای که به دیواره داخلی رحم فشار می آورند، می توانند باعث خونریزی شوند، حتی اگر به اندازه های بزرگ رسیده باشند یا به اندازه‌های خیلی بزرگ نرسیده باشند.

خونریزی میوم می‌تواند به صورت لکه بینی قهوه ای غیرقاعدگی باشد یا به حدی باشد که بیمار را بدون خون رها کند.

فیبروم‌های ساب سروز که از رحم رشد کرده اند معمولاً باعث خونریزی نمی‌شوند. هنگامی که فیبروم‌های ساب سروزال به اندازه‌های بزرگ می‌رسند، می‌توانند علائم درد یا فشرده سازی در اندام‌های مجاور ایجاد کنند.

علائم درد فیبروم

دومین علامت شایع فیبروم درد است. فیبروم‌ها از طریق مکانیسم زیر باعث ایجاد درد می‌شوند.

  • درد ناشی از دژنراسیون در میوم،
  • درد ناشی از کاهش جریان خون فیبروم،
  • درد ناشی از افزایش انقباضات در رحم.

درد میوما چگونه اتفاق می‌افتد؟

درد فیبروم معمولا در کشاله ران است. می‌تواند از کشاله ران شروع شود و به کمر یا پا برخورد کند. درد میوم معمولا با قاعدگی افزایش می‌یابد، اما ممکن است درد شکم و درد در کشاله ران در دوره غیرقاعدگی وجود داشته باشد. بیمارانی که از فیبروم رحم رنج می‌برند، درد فیبروم را با دردهای قاعدگی یا گاز درد مقایسه می‌کنند.

چگونه درد میوما درمان می‌شود؟

درد فیبروم با مسکن‌های خوراکی تسکین یا کاهش می‌یابد. دوش آب گرم و حرارت دادن به شکم نیز برای فیبروم رحم مفید است. اگر درد فیبروم با مسکن‌های خوراکی برطرف نشد، ممکن است نیاز به استفاده از مسکن به صورت تزریقی باشد.

اگر درد فیبروم با این داروها برطرف نشد و هر ماه عود کرد، ممکن است تصمیم جراحی مطرح شود.

علائم فشار بر اندام‌های مجاور

برای اینکه فیبروم علائم فشرده سازی در اندام‌های مجاور داشته باشد، فیبروم باید به اندازه‌های بزرگ برسد. فیبروم‌های داخل دیواره یا ساب سروز بزرگ می‌توانند علائم فشار ایجاد کنند. با این حال، فیبروم‌های زیر مخاطی علائم فشار ایجاد نمی‌کنند.

علائم مربوط به عضوی که فیبروم روی آن فشار می‌آورد رخ خواهد داد.

فشار میوم بر روی مثانه (کیسه ادرار) و علائم

اگر فیبروم در دیواره قدامی رحم قرار داشته باشد، ممکن است به مثانه فشار وارد کند و علائم زیر مربوط به مجاری ادراری را ایجاد کند. زیرا رحم در مجاورت مثانه در جلو قرار دارد.

  • تکرر ادرار،
  • درد هنگام ادرار کردن، سوزش،
  • مشکل در ادرار کردن
  • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه
  • بی اختیاری ادرار.

اگر فشار فیبروم بر روی مثانه باعث این شکایات شود و این شکایات کیفیت زندگی بیمار را مختل می‌کند.

فشار و علائم فیبروم

رحم در مجاورت روده در پشت قرار دارد. اگر فیبرومی که از پشت رحم سرچشمه می‌گیرد به اندازه‌های بزرگی رسیده باشد، ممکن است با فشار دادن روی روده‌ها، علائم مربوط به دستگاه گوارش را ایجاد کند.

  • یبوست،
  • درد و درد در هنگام اجابت مزاج،
  • ناتوانی در اجابت مزاج،
  • تورم شکم، نفخ،
  • مشکلات گاز.

فشار بر کلیه‌های میوم و علائم آن

فیبروم باید به اندازه‌های بسیار بزرگ برسد تا علائم مربوط به کلیه‌ها را نشان دهد. زیرا به طور معمول رحم مجاور کلیه‌ها نیست. با این حال، ساختارهایی به نام حالب، که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می‌کنند، از هر دو طرف در مجاورت رحم قرار دارند.

اگر فیبروم‌ها به حالب فشار بیاورند، می‌تواند باعث انسداد حالب شود. انسداد در حالب نیز می‌تواند باعث بزرگ شدن کلیه‌ها و بر این اساس، درد کلیه، یعنی علامت درد پهلو شود.

فیبرومی که به چنین ابعاد خطرناکی رسیده است می تواند منجر به بدتر شدن عملکرد کلیه و حتی از دست دادن کلیه شود. بنابراین باید عمل شود.

علامت ناباروری

اگرچه از نظر علمی بحث برانگیز است که فیبروم‌ها باعث ناباروری می‌شوند، فیبروم‌های بزرگ داخل دیواره یا فیبروم‌های زیر مخاطی واقع در رحم می‌توانند باعث ناباروری شوند. بنابراین توصیه می‌شود قبل از درمان این فیبروم‌ها را بردارید.

تصور نمی‌شود که فیبروم‌های داخل دیواره کوچکی که به دیواره داخلی رحم فشار نمی‌آورند باعث ناباروری شوند. بنابراین نیازی به برداشتن آن با جراحی نیست.

تاثیر بر بارداری

تاثیر فیبروم در بارداری به اندازه و محل فیبروم بستگی دارد. برداشتن فیبروم‌هایی که برای اتصال یا رشد کودک مضر هستند، قبل از بارداری بر نتایج بارداری تأثیر مثبت خواهد داشت.

در نتیجه، فیبروم‌ها می توانند به بسیاری از سیستم‌های اندام آسیب وارد کنند. اگر آسیب میوم بر کیفیت زندگی زن تأثیر بگذارد، باید از روش‌های درمانی فردی خاص برای بیمار استفاده شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا