دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

واژینیت چیست؟

واژینیت(vaginitis)  عبارت‌است‌از التهاب واژن (مهبل) که حدوداً یک سوم زنان در طول زندگی خود گهگاه به علائم آن دچار می‌شوند. زنان در هر سنی ممکن‌است به واژینیت مبتلا شوند ولی بیشتر از همه در سن باروری شایع می‌باشد.

چه چیز باعث واژینیت می‌شود؟

تغییر در تعادل باکتری‌ها و مخمرهایی که به‌طورطبیعی در محیط واژن زندگی می‌کنند، می‌تواند باعث ایجاد واژینیت گردد. عواملی که موجب برهم‌زدن این تعادل می‌شوند عبارتنداز:

استفاده از آنتی‌بیوتیک

تغییرات هورمونی (بارداری، شیردهی، یائسگی)

استفاده از دوش واژینال

استفاده از مواد اسپرم‌کش

آمیزش جنسی

عفونت

واژینیت چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص این حالت، پزشک آزمایش مستقیم ترشحات واژن (جهت بررسی میکروسکوپی) و در صورت لزوم کشت از ترشحات را درخواست خواهد کرد.

واژینیت چگونه درمان می‌شود؟

نوع درمان به علت واژینیت بستگی دارد و ممکن‌است به‌صورت تجویز قرص، کرم یا  ژل واژینال باشد.

 

عفونت قارچی چیست؟

این عفونت که به «کاندیدیازیس» (Candidiasis) معروف است شایع‌ترین عفونت واژن محسوب می‌شود.

چه‌چیز موجب عفونت قارچی می‌شود؟

عفونت قارچی در اثر مخمری به‌نام کاندیدا (Candida) ایجادمی‌شود. درحالت طبیعی این قارچ (مخمر) به‌تعداد کمی در محیط واژن وجود دارد. امّا هنگامی‌که تعادل باکتری‌ها و قارچ‌های داخل واژن به‌هم می‌خورد، قارچ‌ها بیش‌ازحد رشد کرده و باعث بروز علائمی می‌شوند.

  چه عواملی شانس ابتلا به عفونت قارچی را زیاد می‌کنند؟

استفاده از برخی آنتی‌بیوتیک‌ها شانس ابتلا به این عفونت را زیاد می‌کنند. آنتی‌بیوتیک‌ها بعضی‌از باکتری‌های واژن را که در مهار رشد مخمرها نقش دارند از بین می‌برند. لذا زمینه‌ برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌شود. اگر خانمی باردار و یا مبتلا به دیابت باشد، احتمال ابتلا وی به عفونت قارچی بیشتر است. رشد بیش‌ازحد قارچ می‌تواند مربوط به ضعیف‌بودن سیستم ایمنی بدن نیز باشد.

علائم عفونت قارچی کدامند؟

شایع‌ترین علامت عفونت قارچی، خارش و سوزش ناحیه‌ی اطراف واژن (Vulva) است. ممکن‌است این ناحیه قرمز و متورم گردد. ترشح واژن معمولاً سفید، تکه‌تکه و بی‌بو است. بعضی زنان مبتلا به عفونت قارچی متوجه افزایش یا تغییر ترشحات خود می‌شوند.

چه درمان‌هایی برای عفونت قارچی واژن وجود دارند؟

عفونت‌های قارچی واژن را می‌توان با مصرف قرص و یا کرم‌های واژینال درمان کرد.

آیا می‌توان از داروهای بدون نیاز به نسخه برای درمان عفونت قارچی استفاده نمود؟

بله، امّا بسیاری از زنانی که تصور می‌کنند دچار عفونت قارچی شده‌اند در واقع مشکل دیگری دارند. دراین موارد، استفاده از داروهای ضدقارچی تأثیری در بهبودی نداشته و ممکن‌است باعث تأخیر در تشخیص بیماری و درمان مشکل واقعی نیز گردد. لذا، حتی اگر قبلاً هم عفونت قارچی گرفته‌اید، قبل‌از استفاده سرخود از داروها به دکتر مراجعه کنید. چنانچه اولین‌بار است که دچار علائم واژینال گشته‌اید، بازهم باید به دکتر مراجعه کنید.

 درصورتی‌که با مصرف این داروها خوب نشدید، حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

واژینوز باکتریایی چیست؟

واژینوز باکتریایی حالتی است که درآن باکتری‌هایی که به‌طورطبیعی در واژن زندگی می‌کنند، بیش ازحد رشد می‌نمایند.

علائم واژینوز باکتریایی چیست؟

علامت اصلی آن افزایش ترشحاتی با بوی تند ماهی است. ترشح معمولاً آبکی، تیره یا خاکستری مات است امّا ممکن‌است ته رنگ‌سبز نیز داشته باشد. خارش شایع نیست ولی درصورت زیادبودن ترشحات، ممکن است بیمارخارش نیز داشته باشد.

واژینوز باکتریایی چگونه درمان می‌شود؟

برای درمان این حالت می‌توان از چند آنتی‌بیوتیک مختلف استفاده کرد. امّا دوتا از آن‌ها بیشتراز همه تجویز می‌شوند: مترونیدازول و کلیندامایسین که به شکل قرص،  کرم یا ژل واژینال در دسترس می باشند.

 

تریکومونیازیس چیست؟

تریکومونیازیس (Trichomoniasis) نوعی بیماری است که عامل آن انگل بسیار ریزی به‌نام تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas vaginalis) می‌باشد. این انگل از طریق مقاربت سرایت می‌کند. زنان مبتلا به تریکومونیازیس شانس زیادی برای ابتلا به دیگر بیماری‌های مقاربتی نیز دارند.

 

علائم تریکومونیازیس چیست؟

علامت این بیماری وجود ترشح سبز و یا خاکستری- زرد است که ممکن است بوی ماهی داشته باشد. سوزش، تحریک، قرمزی و ورم اطراف واژن (Vulva) ممکن‌است موجود باشد. گاهی در موقع ادرارکردن درد وجود دارد.

تریکومونیازیس چگونه درمان می‌شود؟

تریکومونیازیس معمولاً با مصرف یک عدد قرص مترونیدازول درمان می‌شود. تا ۲۴ساعت پس‌ازمصرف قرص نباید الکل مصرف شود زیرا باعث تهوع و استفراغ خواهد شد. به‌علاوه باید حتماً همسر بیمار نیز درمان شود تا عفونت عود نکند.

 

واژینیت آتروفیک چیست؟

واژینیت آتروفیک عفونت نیست ولی می‌تواند باعث ایجاد ترشح و تحریک واژن بشود (مثلا ایجاد خشکی، خارش و سوزش). این حالت در هر زمانی که  هورمون‌های زنانه کاهش می‌یابند مثلاً در دوران شیردهی یا یائسگی میتواند رخ دهد. واژینیت آتروفیک با مصرف استروژن درمان می‌شود (به شکل کرم، حلقه، یا قرص واژینال). استفاده از مواد نرم‌کننده محلول در آب در موقع آمیزش ممکن است مفید باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا