دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت کوتاه شدن دوره پریود چیست ؟

مروری بر چرخه قاعدگی

چرخه قاعدگی یا سیکل قاعدگی در واقع نوعی تغییرات فیزیولوژیکی می باشد که در زنان باردار برای تولید مثل اتفاق می‌افتد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده رشد جنین می‌گردد. در این موقع به‌تدریج بافت رحم آماده نگهداری جنین می شود. اگر لقاح انجام نشود بافت پوششی رحم شروع به ریزش می کند که به آن قاعدگی گفته می شود. به بیرون آمدن خون از پوشش داخلی رحم گفته می‌شود که به شکل منظم در جنس ماده گونه های خاصی از پستانداران از دوران بلوغ رخ می دهد.
عادت ماهیانه در زنان باردار و شیرده متوقف می شود. این توقف به علت وجود HCG مترشحه از کوریون که پروژسترون جسم زرد از خون است که با خودتنظیمی منفی مانع ترشح FSH می شود و چرخه دیگر آغاز نمی شود. چرخه عادت ماهیانه از زمان بلوغ تا یائسگی در هر زنی متفاوت است. مدت خون ریزی قاعدگی بین 3 الی 5 روز است و یک چرخه قاعدگی طبیعی بین 25 تا 90 روز می باشد.

 

مدت زمان طبیعی قاعدگی

نشانه های دوره قاعدگی در هر زنی متفاوت است ولی معمولاً قاعدگی طبیعی نشانه های یکسانی دارد که شامل موارد زیر می شود:

 طول دوره قاعدگی بین ۳ الی ۷ روز خونریزی از ۳۰ تا ۸۰ سی سی و خونریزی نرمال بدون خارج شدن لخته، زنها امکان دارد با نشانه هایی همچون دردهای شدید و خونریزی های زیاد یا خونریزی های نامنظم در این دوره روبه‌رو شوند که با مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت هورمون ها از ادامه این وضعیت جلوگیری به عمل می‌آورند.
زمانی که این نشانه ها طولانی ادامه پیدا کند و باعث اختلال در زندگی عادی فرد شوند با مراجعه به پزشک متخصص باید دلیل بروز چنین علائمی را بررسی کرد. متخصصان با انجام آزمایش خون، سونوگرافی و بررسی وضعیت هورمون ها به ارزیابی در مورد این نشانه ها می پردازند و درمان را با توجه به سنت از آن زمان شروع می کنند. اما وقتی تعداد روزهای سیکل قاعدگی کم میشود چه حدسی می توان زد؟
بحران های روحی و عاطفی بر کم شدن دوره عادت ماهیانه و لکه بینی بین دو قاعدگی و به هم خوردن هورمونها اثرگذار هستند. چرخه قاعدگی زنان با یکدیگر متفاوت است. یک دوره عادت ماهیانه می تواند زمانی بین ۳ تا ۷ روز را به خود اختصاص دهد. دوره پریود طبیعی همین مدت زمان نرمال برای فرد است. اگر دوره های قاعدگی ۵ تا ۶ روز است و در حال حاضر فقط دو روز طول میکشند این علائم ممکن است به دلیل تغییراتی در سیستم ایمنی بدن، اضطراب باشد که باید به پزشک زنان مراجعه کرد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا