دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ترشحات موکوسی رحم قبل از پریود و بارداری

همه‌ی خانم‌ها در طول دوران زندگی خود انواع ترشحات واژنی را تجربه می‌کنند  این ترشحات ممکن است قبل از پریودی یا بعد از پریودی در رنگ‌هایی نسبتا متفاوتی رخ دهد.بسیاری از زنان ترشحات قبل از قاعدگی را به عنوان علایم قبل از بارداری مورد بررسی قرار می‌دهند. ترشحات قبل از پریودی دلایل خاص خود را دارد و ممکن است به رنگ‌های سفید، بی‌رنگ یا خونی رنگ باشد. ترشحات قبل از یریودی موکوسی نام دارد و در طی چرخه پریودی ممکن است آبکی یا خشک باشند. این ترشحات در روزهای نزدیک به تخمک گذاری بصورت ترشحات موکوسی لزج، شفاف و یا سفیدتر می‌شود. این ترشحات در طول دوران بارداری افزایش می‌یابد. ترشحات قبل از پریودی تا زمانی که شیری، سفید رنگ و بدون بوی ناخوشایند است نگران کننده نیست.

ترشحات موکوسی رحم چیست؟

ترشحات موکوسی، ترشحاتی هستند که به مرطوب ماندن واژن، سالم بودن و عفونت نکردن واژن کمک می‌کند. این ترشحات را دهانه رحم و واژن تولید می‌کنند و مقدار و غلظت آن در طول دوره قاعدگی متفاوت است این ترشحات به در امان ماندن رحم از عفونت‌ها بسیارکمک می‌کند. ترشحات یک مایع چسبناک و غلیظ و شفافی می‌باشد که معمولا بوی خاصی ندارد.

میزان ترشحات موکوسی در دوران بارداری بسیار بیشتر می‌شود همچنین این ترشحات در طول دوران قاعدگی تغییر می‌کند. میزان غلظت ترشحات موکوسی در دوران قاعدگی تغییر می‌کند و معمولا در دوران تخمک گذاری میزان ترشحات موکوسی بسیار بیشتر است و شانس برای بارداری افزایش می‌یابد.

علائم ترشحات موکوسی قبل از دوره قاعدگی

ترشحات موکوسی قبل از پریودی مایعی رقیق و چسبناک می‌باشد و در روزهای قبل از قاعدگی این مایع و ترشحات به راحتی احساس می‌شود و شبیه به سفیده تخم مرغ می‌باشد و هرچه به دوره قاعدگی بیشتر نزدیک می‌شوید این ترشحات کمتر می‌شود به همین دلیل غلیظ تر به نظر می‌رسند. میزان ترشحات در زمان تخمک گذاری به بیشترین مقدار خود می‌رسد.

ترشحات موکوسی در دوران قاعدگی متفاوت است برخی خانم‌ها در طی یک هفته قبل از دوره قاعدگی، ترشحات موکوس سفیدی دارند. اما برخی زنان 2 روز قبل از دوره خود دارای مخاطی خشک یا اندکی مرطوب هستند.

انواع ترشحات در زمان‌های مختلف قاعدگی

طبق تحقیقات انجام شده تغییرات در ترشحات موکوسی به صورت زیر می‌باشد.این تغییرات ذکر شده تغییرات نرمال می‌باشد و تغییرات غیرنرمال را حتما باید به پزشک متخصص زنان گزارش دهید تا در صورت مشکل درمان صورت گیرد.

 .1ترشحات بعد از پریودی:

ترشحات 3 تا 4 روز پس از پایان دوره: این ترشحات معمولا پس از پایان دوره خشک می باشد و میزان آن زیاد نیست. این ترشحات حدود 3 تا 4 روز طول می‌کشد و مخاط رحم دو هفته قبل از دوره بعدی پریودی سفید و چسبناک می‌باشد.

 .2ترشحات یک هفته قبل از قاعدگی :

ترشحات یک هفته قبل از قاعدگی کم می‌شود اما ممکن است غلظت آن خیلی بیشتر باشد زیرا رحم مایع کمتری را تولید می‌کند  اما در صورتی که باردار شده باشید این ترشحات یک هفته قبل از پریودی افزایش می‌یابد.

 .3ترشحات 1 یا 2 روز قبل از شروع دوره:

ترشحات موکوسی یک یا دو روز قبل از دوره، سفید و چسبناک می‌باشد و میزان آن نسبت به زمان تخمک گذاری بسیار کمتر می‌باشد .

 .4ترشحات در زمان تخمک گذاری :

ترشحات در زمان تخمک گذاری به اوج خود می‌رسد و نسبت به هر زمانی بیشتر می‌شود. ترشحات در این دوران روشن‌تر، سفیدتر و مرطوب و چسبناک می‌باشند.

    توجه:برای برخی از زنان در هیچ یک از دوران قاعدگی و قبل از پریودی ممکن است ترشحات موکوسی رخ ندهد .

 

چرا باید از ترشحات واژنی خود و میزان آن اطلاع داشته باشیم؟

اطلاعات لازم و کافی در مورد ترشحات واژنی و زمان ترشحات در طول دوران قاعدگی می‌تواند کمک زیادی به مشخص کردن زمان تخمک گذاری کند و شانس بارداری را افزایش دهد. ترشحات واژنی در طول دوره قاعدگی تغییرات زیادی می‌کند و در هر دوره خصوصیات خاص خود را دارد در نتیجه یکی از بهترین شاخص‌های افزایش باروری می‌تواند باشد.

با اولین روز پریودی، دوره قاعدگی شروع می شود. سیکل اکثر خانم ها 28 روزه می‌باشد اما این چرخه بین 21 تا 35 روز متغیر می‌باشد و تخمک گذاری در وسط چرخه اتفاق می‌افتد و می‌تواند 4 روز قبل یا بعد از اواسط چرخه رخ دهد .در زمان تخمک گذاری میزان ترشحات واژنی به اوج خود می‌رسد و به بیشترین میزان خود در تمام سیکل قاعدگی می‌رسد.

ترشحات سفید رنگ قبل از قاعدگی نشانه چیست؟

ترشحات سفید رنگ قبل از قاعدگی حاوی باکتری‌های مهبلی و مایع می‌باشد. اکثر خانم‌ها هر روز به میزان 4 میلی لیتر این ترشحات سفید رنگ را ایجاد می‌کنند. به این ترشحات طبیعی واژن سفید ریزی می‌گویند. قبل از قاعدگی بدن پروژسترون ترشح می‌کند و  به دلیل افزایش ترشح پروژسترون، ترشحات سفید رنگ و کدر می‌باشند اما وقتی سطح استروژن در بدن افزایش می‌یابد ترشحات آبکی و روشن می‌شوند این ترشحات برای ساختار تناسلی هر خانمی لازم است و به از بین بردن باکتری‌های مهبلی کمک می‌کند همچنین هرخانمی با دانستن میزان ترشحات خود در زمان‌های مختلف از سیکل قاعدگی‌اش می‌تواند به پیگیری قاعدگی‌اش کمک کند.

فرق ترشحات دوران تخمک گذاری و ترشحات دوران بارداری

ترشحات در زمان تخمک گذاری مشابه سفیده تخم مرغ می‌باشد و حالتی چسبناک دارد. این ترشحات در نیمه‌های چرخه قاعدگی رخ می‌دهد .ترشحات تخمک گذاری می‌تواند ظاهری کرم رنگ داشته باشد و تا 3 یا 4 روز بعد از تخمک گذاری طول بکشد.

اما ترشحات بارداری رقیق تر می‌باشد و رنگ آن سفید می‌باشد. میزان ترشحات بارداری بعد از تخمک گذاری هم افزایش می‌یابد و ممکن است قبل از دوره قاعدگی بعدی ترشحات صورتی رنگ و لکه‌های صورتی رنگ مشاهده کنید که یکی از علایم بارداری و کاشت می باشد.

علل سفید شدن ترشحات واژنی چیست؟

 .1ترشحات سفید رنگ در شروع و پایان دوره قاعدگی بسیار طبیعی می‌باشد و معمولا نباید با بو و یا خارش همراه باشند این ترشحات رقیق و کشدار می‌باشند. علت این ترشحات روند طبیعی عملکرد دستگاه تولید مثل می‌باشد.

 .2زمانی که خانمی دچار عفونت‌های کاندیدیاز می‌شود معمولا ترشحات سفید و پنیری شکل را تجربه می‌کند. این ترشحات سفید، غلیظ و گلوله گلوله می‌باشد و 75 درصد خانم‌ها حداقل یکبار این عفونت مخمری را در طول عمر خود تجربه می‌کنند. این عفونت معمولا با خارش و سوزش‌های داخلی و اطراف مهبلی همراه است.

 .3در دوران ابتدایی و اولیه بارداری معمولا ترشحات واژنی افزایش می‌یابد تفاوت این ترشحات با ترشحات دیگر غلظت و ضخامت ترشحات می‌باشد.

 .4با مصرف قرص‌های ضدبارداری سطح هورمون‌های بدن تغییر می‌کند و می‌تواند باعث ایجاد ترشحات سفید رنگ شود و افزایش این ترشحات جای نگرانی ندارد مگراینکه با علایم دیگری همراه باشد.

 .5عفونت‌هایی که از راه روابط جنسی منتقل می‌شود ترشحات واژنی را دچار تغییر می‌کند. عفونت‌ها شامل کلامیدیا، سوزاک و تریکومونیازیس می‌باشد. ترشحاتی که بر اثر سوزاک و کلامیدیا خارج می‌شود زرد رنگ می‌باشد و ترشحات تریکومونیازیس ترشحات سبز رنگ و یا زرد رنگ همراه با بوی ماهی می‌باشد.

 .6حدود 30 درصد از زنان زمانی که در سن باروری قرار می‌گیرند دچار واژینوز باکتریال می‌شوند. این عفونت نوعی اختلال باکتریایی در واژن می‌باشد. ترشحات در این عفونت به رنگ سفید یا خاکستری می‌باشد و بوی ماهی می‌دهد.

 افزایش ترشحات سفید رنگ در زمان حاملگی می‌تواند یکی از علایم اولیه بارداری باشد.

 

آیا در دوران باکرگی هم ترشحات واژنی رخ می‌دهد؟

بله این مسئله کاملا طبیعی است. ترشحات واژنی برای ناحیه تناسلی بسیار مفید می‌باشد و مهبل را تمیز و مرطوب نگه می دارد و از عفونت‌ها پیشگیری می‌کند. ترشحات در زمان قبل و بعد از قاعدگی با هم متفاوت است اما بعضی از ترشحات می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد. و در صورتی که ترشحات بدبو  و زیاد و غیرطبیعی بود حتما به متخصص زنان مراجعه شود.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا