دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

حاملگی مولار یا بچه خوره

در این بارداری، بافتی مثل جنین به صورت غیرطبیعی در رحم رشد می کند. اگر چه این بافت، جنین نیست، اما رشد آن، علائم بارداری را نشان می دهد.بارداری مولار را باید هر چه زودتر درمان کرد و تمام بافت را از بدن خارج نمود. این بافت می تواند مشکلات عمده ای را در زنان بوجود آورد.

علت حاملگی مولار:

حاملگی مولار هنگامی رخ می‌دهد که در تخم بارور شده ناهنجاری های خاصی وجود داشته باشد. تخم بارور شده یا هرگز به جنین تبدیل نمی‌شود (کامل) و یا این که به شکل غیر طبیعی رشد می‌کند و نمی‌تواند زنده بماند (نسبی).
در حاملگی های طبیعی، تخم بارور شده دارای ۲۳ کروموزوم از پدر و ۲۳ کروموزوم از مادر است. در اغلب حامگلی های مولار کامل، کروموزوم های مادر در تخم بارور شده وجود ندارند و کروموزوم های پدر نسخه ای دیگر را تکثیر می‌کنند، بنابراین دو نسخه از کروموزوم های پدر در تخم وجود دارد و هیچ کروموزومی از مادر در آن موجود نیست. در این حالت، جنین، کیسه جنینی یا هیچ بافت جفتی نرمالی وجود ندارد. در عوض، جفت توده ای از کیسه های شبیه به خوشه انگور را تشکیل می‌دهد.
در بیشتر حاملگی های مولار جزئی، تخم بارور شده کروموزوم های مکمل مادر را نیز دارد، اما کروموزوم های پدر دو برابر می‌شوند، بنابراین به جای ۴۶ کروموزوم، ۶۹ کروموزوم وجود خواهد داشت (این پدیده زمانی می‌تواند رخ دهد که کروموزوم های موجود در اسپرم دو برابر شده باشند و یا این که دو اسپرم تخم مشابهی را بارور کنند).
در این حالت، در میان توده  بافت غیر طبیعی که شبیه خوشه انگور است، چندین بافت جفتی به وجود خواهد آمد. جنین رشد خود را آغار می‌کند، بنابراین ممکن است که جنین یا فقط تعدادی بافت جفتی و یا کیسه جنینی وجود داشته باشد. اما حتی اگر جنینی به وجود بیاید، در بیشتر موارد آن قدر غیر طبیعی است که نمی‌تواند زنده بماند. از دست دادن حاملگی به این شکل می‌تواند ترسناک و ناراحت کننده باشد. اما تا زمانی که تحت درمان مقتضی قرار می‌گیرید، احتمال ندارد که هیچ گونه عواقب جسمانی دراز مدت تهدیدتان کند.

 

عوامل خطر بارداری مولار


– سن : بعد از سن ۳۵ سالگی، حاملگی مولار کامل شایع می باشد.
– سابقه حاملگی مولار : به خصوص اگر شما دو و یا چندین بار این حاملگی را داشته باشید.
– سابقه سقط جنین
– رژیم غذایی فاقد کاروتن : کاروتن پیش ساز ویتامین A در بدن می باشد. زنانی که دچار کمبود کاروتن هستند، بیشتر دچار حاملگی مولار کامل می شوند.

 

علائم بارداری مولار

حاملگی مولار همان علائم اولیه بارداری معمولی را دارد، از قبیل: عدم خونریزی ماهانه و تهوع صبحگاهی.

خونریزی واژن
رحم بزرگ تر از حد معمول می شود
تهوع و استفراغ شدید
– علائم پرکاری غده تیروئید از قبیل عصبی و خسته بودن، نامنظم و یا شدید بودن ضربان قلب و بیش از اندازه عرق کردن
– احساس ناراحتی در لگن
بیشتر این علائم در یک حاملگی طبیعی، حاملگی چند قلویی و یا سقط نیز می تواند رخ دهد.

تشخیص حاملگی مولار

– معاینه لگن
– آزمایش خون و اندازه گیری هورمون های بارداری در خون
– پزشک همچنین می تواند در اوایل حاملگی، با استفاده از سونوگرافی، حاملگی مولار را تشخیص دهد.

 

خطرات حاملگی مولار

– حاملگی مولار می تواند باعث خونریزی شدیدی در رحم شود.
– برخی از این حاملگی ها باعث بوجود آمدن بیماری تروفوبلاستیک بارداری می شوند. این بیماری در اثر رشد بافت غیرطبیعی در داخل رحم در طی بارداری بوجود می آید. این بافت غیرطبیعی از رشد طبیعی جنین جلوگیری می کند. بعد از سقط جنین، این بافت به رشد خود ادامه می دهد.

 

درمان بارداری مولار

– هنگامی که شما دارای بارداری مولار هستید، نیاز به حذف این بافت از رحم خود دارید. حذف این بافت توسط روشی به نام خلاء آسپیراسیون انجام می گیرد.
– اگر شما نمی خواهید دیگر بچه دار شوید، ممکن است به جای روش خلاء آسپیراسیون، رحم تان را بردارید (هیسترکتومی).

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا