دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علائم بارداری قبل از پریود

پریود نشدن اولین علامت بارداری است که شما را به فکر می اندازد که ببینید باردار هستید یا نه؟ اما قبل از اینکه ببینید پریود شده اید یا نه علائم دیگر از بارداری شما خبر میدهد که اگر این علائم بارداری را داشتید با پریود نشدن بارداری شما قطعی تر میشود.

علائم بارداری زیادی وجود دارد که شما قبل از استفاده از بی بی چک و تست حاملگی خانگی باید از آن آگاه شوید. این تغییرات شما را آگاه میکند که باردار هستید و یا نه و اقدامات لازم و اولیه را انجام دهید.

گاهی این علائم ممکن است ناشی از سایر شرایط سلامت شما باشد و ربطی به بارداری نداشته باشد اما این علائم می توانند شاخص های تشخیصی شما برای بارداری باشند. بارداری قطعی شما زمان پریود نشدن و مثبت بودن بی بی چک مشخص میشود که گاهی اوقات هم با داشتن این دو شرط باز هم شما باردار نباشید. 

1-خونریزی لانه گزینی و گرفتگی عضلات

اگر شما حول و حوش زمان تخمک گذاری خود رابطه جنسی محافظت شده نداشته اید، احتمال باردار بودن شما زیاد است. در این زمان شما دچار کوفتگی و گرفتگی عضلات شده اید و چند قطره خون یکی دو هفته قبل از زمان پریود شدن خود ممکن است ببینید. همه افراد این علامت را ندارند و اگر شما این خونریزی قطره ای را داشتید می توانید باردار باشید. در این زمان سلول تخم در دیواره رحم لانه گزیده و از آن تغذیه میکند که به آن بلاستوسیت گفته میشود. لایه خازجی آن جفت را بوجود می آورد و لایه داخلی به رویان تبدیل میشود. در زمان لانه گزینی شما کوفتگی و گرفتگی عضلات بهمراه لکه بینی را خواهید داشت.مراحل باردار شدن را بیشتر بشناسید.

 

**خوتریزی زمان لاته گزینی بسیار کم و روشن است و ممکن شما هنگامی که دستمال به واژن خود می زنید آن را ببینید. ممکن است از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. خونریزی شدیدتر یا ناشی از سقط جنین و یا پریود شدن است.

 

**گرفتگی عضلات نیز ممکن است چند روز کوتاه طول بکشد اما بعد از لانه گزینی ناپدید میشود. لانه گزینی معمولا 6 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری انجام میشود. اگر شماسیکل منظم دارید (28 روزه) شما علائم لانه گزینی یعنی خونریزی خیلی اندک و کرامپ زا در هفته سوم احساس میکنید ( برای مثال تقریبا روزهای 20 تا 24)، یک هفته قبل از زمان پریود شدن شما است. می توانید در نرم افزار اوما روز دقیق تخمک گذاری خود را مشخص کنید.

 

2-افزایش یافتن دمای بدن

یکی دیگر از علائم بارداری قبل از پریود شدن بالا رفتن دمای بدن است که معمولا یکی از علائم هشداری بارداری است. یک یا دو هفته قبل از تخمک گذاری دمای بدن شما در حدود 97.2 تا 97.7 درجه فارنهایت است. که این درجه حرارت نرمال قبل از تخمک گذاری است. یکی دو روز بعد از تخمک گذاری دمای بدن شما 0.4 تا 1 درجه افزایش می یابد. بعد از پریود شدن این دما به حالت نرمال بر می گردد. اما اگر باردار شدید دما بالا باقی می ماند. کاهش ناگهانی بدن در حدود یک هفته بعد از تخمک گذاری نشانه لانه گزینی جنین و تشکیل رویان است.

 

3-درد، سنگینی و حساس شده سینه ها

تغییر سینه ها هم یکی از علائم بارداری قبل از پریود است. زمانی که شما باردار میشوید  هورمون ها سیگنال هایی را به سینه می فرستند و سینه های شما  را برای 40 هفته بارداری آماده می کنند. در آغاز عروق خونی در سینه ها رشد کرده و بزرگتر می شود. نوک سینه دارای خطوط قهوه ای تیره میشود و بزرگتر شده و نوک آن تیره تر میشود. توجه داشته باشید تغییرات سینه یک تا دو هفته بعد از انجام رابطه جنسی و لقاح دیده میشود. ابن علائم یعنی درد، بزرگ شدن و حساس شدن تقریبا تا چند هفته بعد از پریود نشدن ادامه داشته که تقریبا هفته 6 تا 8 بارداری میشود.در این مقاله بطور کامل در مورد بزرگ شدن و حساس شدن سینه ها در بارداری بخوانید.

 

**دقت کنید این علائم ممکن است شبیه علائم سندم پیش از قاعدگی باشد و ممکن است با علائم بارداری اشتباه شود اما اگر پریود نشدید و این علائم را داشتید ممکن است که باردار باشید.

 

4-خستگی

خسنگی بدون دلیل نیز ممکن است از علائم بارداری باشد. افزایش هورمون پروژسترون در اویل بارداری باعث ایجاد احساس خستگی و خواب آلودگی در همه زمان روز شود. علاوه برا آن سیستم گردش خون فعال تر میشود تا جنین رشد کند. اگر شما ویتامین و املاح لازم را دریافت نکتید ذخایر املاح و ویتامین خود را از دست می دهید.

 

** اگر شما باردار باشید باید روزانه ویتامین پره ناتال را استفاده کنید. کافئین مصرف نکنید. خوب بخوابید تا خستگی از بین رود.

 

** خستگی می تواند به دلایل مختلف دیگر از جمله کم خونی، هایپوتیروئیدیسم و .... باشد. خستگی در کنار سایر علائم نشانه بارداری است.

 

5-حالت تهوع

یکی از اولین علائم بارداری داشتن حالت تهوع است که معمولا از قبل از پریود نشدن خود را نشان میدهد و تا اوخر سه ماهه اول ادامه دارد.شما احساس سرگیجه، ضعف میکنید و دوست دارید که همش استراحت کنید.

 

گاهی ممکن است شما در تمام طول روز احساس تهوع داشته باشید اما گاهی اوقات فقط صبح ها حالت تهوع دارید. حدود 75 درصد افراد تنها صبح ها حالت تهوع دارند. شدت حالت تهوع در زنان باردار متفاوت است و در بارداری اول ممکن است خیلی بدتر باشد و در بارداری های بعدی وضعیت بهتر می شود.

 

** افزایش هورمون HCG در اوایل بارداری می توانند باعث ایجاد تهوع در باردار شود. معمولا حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری سرکوب میشود اما گاهی اوقات تا آخر 9 ماه ممکن است شما حالت تهوع داشته باشید. در برخی زنان حالت تهوع تا هفته ششم آغاز نمیشود و بعد از آن شروع میشود اما در برخی از همان اول لقاح دارای حالت تهوع هستند.

 

 

6-نفخ شکم

شکمتان باد کرده است و نفس کشیدنتان سنگین شده است بنظر می رسد شما باردار هستید حتی اگر جنین شما هنوز خیلی کوچک باشد یا حتی هنوز بلاستوسیت باشد.احساس نفخ و سنگینی معده یکی از احساسات ناخوشایند قبل از پریود نشدن است که همراه با باد شکم است.که دلیل آنهم افزایش ترشح هورمون پروژسترون است. برای تسکین دادن آن نیز بابد تعداد وعده های غذایی را زیاد کنید اما حجم آن را کم کنید. در این مقاله بطور کامل درباره نفخ شکم در دوران بارداری و 14 روش درمان توضیح داده شده است.

 

7-تکرر ادرار

ادرار کردن مکرر یکی از نشانه های بارداری است که بعد از تخمک گذاری متوجه میشود. که این تکرر ادرار بیشتر در شب رخ می دهد و برای شما اذیت کننده است. به دلیل افزایش ترشح هورمون ها گردش خون افزایش می یابد و به دستگاه ادراری فشار بیشتری وارد میشود کلیه ها بیشتر کار کرده و تولید ادرار را زیاد می کند.

 

8-تنفر غذایی

یکی از علائم بارداری قبل از پریود، داشتن تنفز غذایی است. ممکن است که شما الان از غذاهایی که خیلی خوشتان می آمد متنفر هستید، 85 درصد خانم ها تنفر غذایی را در سه ماهه اول بارداری (بهترین غذاها برای ماه اول بارداری) تجربه می کنند. در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم عادات غذایی شما بر می گردد. اما در مورد برخی غذاها ممکن است تا آخر بارداری طول بکشد.

 

9-سرگیجه

سرگیجه و سردرد خفیف از جمله علائم دیگر بارداری است که دلیل آن فشار خون پایین است. معمولا به دلیل رقیق شدن خون فشار در سه ماهه اول کاهش می یابد و در سه ماهه دوم  به حالت عادی بر می گردد. داشتن سرگیجه به تنهایی می تواند یکی از علائم بارداری باشد، اما اگر این سرگیجه همراه خونریزی واژینال و درد شکمی بود می تواند نشانه حاملگی اکتوپیک باشد که نشانه خطرناکی است.

 

10-تغییر خلق و خو

بدیل تغییرات هورمون ها ممکن است احساسات و هیجانات شما تغییر کند و خودتان متوجه نباشید که چرا اینجور شده اید.

 

11- یبوست

یکی دیگر از علائم بارداری داشتن یبوست است که بدلیل افزایش سطح پروژسترون در دوران بارداری غذا مدت طولانی تری در معده و روده می ماند و آب غذا کاملا جذب شده و باعث سفت شدن مدفوع می شود. اگر یبوست ادامه دار بود. درمان های خانگی آن را آغاز کنید.

 

12-سر درد و پشت درد

بدلیل افت قند سر درد ایجاد میشود که سلول های مغزی سعی می کنند که ذخایر قندی خود را تامین کنند. اگر مدام سردرد دارید می تواند نشانه ای باشد که استروژن و پروژسترون در حال آماده سازی رحم برای لانه گزینی رویان هستند.

 

کرامپ، یبوست و نفخ شکمی همه می توانند باعث ایجاد درد پشت در بدن شوند. حتما با پزشک خود مشورت کنید تا داروی مناسب به شما دهد و هرگز خودتان دارو مصرف نکنید. نحوه خوابیدن شب را نیز تغییر دهید.

 

 

13-تشنگی زیاد

در اوایل بارداری بدلیل افزایش حجم خون نیاز به آب افرایش می یابد و فرد مدام تشنه هست.

 

14- نداشتن اشتها

بدلیل داشتن حالت تهوع  استفراغ اشتهای شما به غذا خوردن کم میشود. سعی کنید غذاهای پرکالری با حجم کم مصرف کنید.استرس خود را کاهش دهید تا اشتهای شما بهتر شود.

 

15-پتیالیسم

افزایش ترشح بزاق در بارداری در برخی زنان دیده می شود در برخی نه. ترشح مازاد بزاق بدلیل بیماری صبحگاهی و سوزش سر دل است. در سوزش سر دل اسید زیادی ترشح میشود که بدن در مقابل آن بزاق که خاصیت قلیایی دارد را ترشح می کند.

 

16-مزه فلزی دهان

گاهی بدلیل تغییرات هورمونی زنان احساس فلزی در دهان دارند که گاهس در آخر سه ماهه اول از بین می رود و گاهی تا آخر بارداری این حس را در دهان دارند.

 

17-کوتاه شدن نفس

ممکن است در هفته های اول سه ماهه اول بارداری دچار کوتاهی نفس شوید که بذلیل افزایش جریات خون و نیاز بیشتر به اکسیژن است. داشتن ورزش منظم، خواب درست و پوشیدن لباس شل می تواند برای درمان مفید باشد. این علائم ممکن است در سایر شرایط پزشکی هم دیده شود و یا علائم پیش از یائسگی باشد. اگر قبلا این علائم را تجربه نکرده اید و متفاوت است می توانند علائم بارداری باشد. اما مطمعن ترین راه همان تست بارداری و آزمایش خون است.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا