دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تنگی دهانه رحم و نازایی

تنگی دهانه رحم یک علت ناشایع اما بالقوه ناباروری زنان است. در تنگی دهانه رحم، دهانه رحم باریک تر از آنچه باید باشد، می شود و در موارد شدید ممکن است بسته شود. این می تواند در رسیدن اسپرم به تخمک اختلال ایجاد کند و درمان های باروری مانند تلقیح یا لقاح را پیچیده کند

برای درک اینکه چگونه تنگی دهانه رحم می تواند باعث ناباروری شود، باید دهانه رحم را بشناسید. دهانه رحم راه ورودی و گذرگاهی از واژن به سمت رحم است. در انتهای کانال واژن دهانه خارجی یا دهانه رحم قرار دارد.

وقتی پاپ اسمیر انجام می دهید، از این سلول ها نمونه برداری می شود. شما می توانید این قسمت از دهانه رحم را با انگشتان خود احساس کنید. در واقع، برخی از زنان تغییرات دهانه رحم را به عنوان راهی برای تشخیص تخمک گذاری دنبال می کنند.

با این حال، این تنها بخش بیرونی دهانه رحم است. کانال دهانه رحم از مجرای خارجی خارج می شود و نوعی تونل از واژن تا رحم ایجاد می کند. "تونل" دهانه رحم به عنوان کانال آندوسرویکس شناخته می شود. در انتهای کانال اندوسرویکال، دهانه داخلی دهانه رحم یا دهانه رحم قرار دارد. این جایی است که دهانه رحم شما به پایان می رسد و رحم شما شروع می شود.

تنگی دهانه رحم می تواند در هر یک از این نواحی و یا حتی در همه آنها به یکباره رخ دهد. با این حال، معمولاً مشکل در سیستم عامل خارجی یافت می شود. دهانه رحم چند نقش کلیدی در باروری و بارداری دارد:

    در طول قاعدگی، بافت آندومتر از طریق دهانه رحم از رحم خارج می شود.

    این گذرگاه اسپرم برای شنا کردن از واژن به سمت سیستم تولید مثل است.

    این شامل بافت تولید کننده مخاط است. مخاط دهانه رحم برای کمک به حرکت موثر اسپرم به سمت دهانه رحم در طول تخمک گذاری مورد نیاز است و به جلوگیری از عفونت و جلوگیری از میکروارگانیسم های ناخواسته کمک می کند.

    در دوران بارداری، دهانه رحم یک پلاک مخاطی برای محافظت از جنین ایجاد می کند. همچنین تا زمان تولد کاملاً بسته می ماند و به عنوان مهر و موم عمل می کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا