دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل ابتلا به چسبندگی رحم

چسبندگی رحم در حقیقت در دیواره‌های داخلی رحم ایجاد می‌شود. وظیفه اصلی دیواره داخلی یا همان آندومتر ایجاد فضای مناسب برای نگه‌داری تخمک لقاح یافته است. چسبندگی رحم می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که زایمان‌های مکرر یا کورتاژ و… از عوامل چسبندگی رحم می‌باشند.

 

علائم ابتلا به چسبندگی رحم

معمولا چسبندگی رحم هیچ علامت خاصی ندارد اما ممکن است  بیمار از مواردی مثل  قاعدگی دردناک ، یا خونریزی کم یا کلاً قطع خونریزی هنگام قاعدگی ، سقط جنین مکرر یا نازایی رنج ببرند که هنگام مراجعه به پزشک احتمال چسبندگی رحم تشخیص داده می‌شود .

 

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی: قاعدگی دردناک یا دیسمنوره

 

تشخیص چسبندگی رحم

چسبندگی رحم با روش های زیر قابل تشخیص می‌باشد :

 

*  اشعه ایکس با کنتراست از رحم و لوله‌های رحمی : این عکس حتما باید در روز های پنجم تا نهم قاعدگی صورت بگیرد. بدین شکل که کنتراست داخل رحم تزریق شده و سپس اشعه گرفته می‌شود. بافت‌های غیر منظم و چسبیده رویت شده در عکس، دلیل بر وجود چسبندگی رحم می‌باشند .

* آندوسکوپی رحم : آندوسکوپی رحم بهترین روش تشخیص و درمان برای وجود چسبندگی رحم است . آندوسکوپی رحم عبارتست از یک میله فلزی که در سر آن دوربین قرار گرفته و امکان دسترسی و رویت مجرای واژینال و دهانه‌رحم و رحم را در فراهم می‌کند . با استفاده از آندوسکوپی میزان چسبندگی نیز قابل تشخیص است.

 

دلایل ابتلا به چسبندگی رحم

از مهمترین عوامل ابتلا به چسبندگی رحم عبارتند از :

 

* عفونت رحم : دقت شود که منظور از عفونت رحم ترشح عفونی از واژن نیست بلکه در اینجا منظور عفونت‌های ناشی از بیماری‌های خطرناک و مزمن مثل سل و جذام است که می تواند دیواره داخلی رحم را از بین ببرند.

 

مطلب پیشنهادی وب سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی: عفونت دهانه رحم یا التهاب دهانه رحم

 

* کورتاژهایی که به بافت رحم آسیب می‌رسانند نیز می توانند باعث چسبندگی رحم شوند .

* استفاده طولانی مدت از آی یو دی می تواند باعث ایجاد چسبندگی رحم شود.

* زایمان‌های مکرر و عمل جراحی رحم .

* عفونت‌های مزمن رحمی .

* جراحی کیست تخمدان و فیبروم رحمی و جراحی‌هایی که برای مشکلات لگنی انجام می‌شود.

* سقط جنین داخل رحم یا به اصطلاح “جنین فراموشی” می تواند خطر چسبندگی رحم را افزایش دهد. اگر جنین در رحم سقط شود، در صورت عدم خروج جنین باید فورا بیمار کورتاژ شود، چرا که در صورت عدم اقدام سریع، جنین به دیواره رحم چسبیده و خانم باید کورتاژ خشن انجام دهد که همین امر باعث چسبندگی رحم و شاید نازایی وی شود .

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا