دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ویروس زگیل تناسلی

خلاصه

عفونت های ویروس HPV به طور کلی سبب ایجاد تغییراتی روی پوست و مخاط می شود. انواع خاصی از ویروس HPV باعث سرطان دهانه رحم می شوند. بیش از 100 گونه از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد.

انواع مختلفی از ویروس HPV باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن می شود. به عنوان مثال، برخی از انواع ویروس HPV باعث زگیل های کف پا بر روی پاها می شوند، در حالی که برخی دیگر باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که عمدتا بر روی صورت و گردن ظاهر می شود.

اکثر ویروس های HPV به سرطان منجر نمی شوند. اما برخی از انواع HPV ژنیتال می تواند سرطان دهانه رحم ایجاد کند. سایر انواع سرطان، از جمله سرطان های مقعد، آلت تناسلی مردانه، واژن، ولو و حلق، با ویروس HPV ارتباط دارند.

مهم است که به خاطر داشته باشیم که واکسن ها  در مقابل سوش ها ی HPV  می توانند ما را محافظت کنند که اغلب باعث ایجاد زگیل های تناسلی یا سرطان دهانه رحم می شود.

برای آن سوش هایی که واکسیناسیون انجام نمی شود و معمولاً هم زگیل ایجاد نمی کنند. خانم ها متوجه نمی شوند که ویروس را گرفتند و عفونی شده اند. عفونت های مکرر می توانند به ضایعات پیش سرطانی تبدیل بشوند و اگر درمان نشوند تبدیل به سرطان شوند.

علائم

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن قبل از ایجاد زگیل، ویروس HPV را از بین می برد. وقتی زگیل ها ظاهر می شوند، بسته به نوع HPV در ظاهر متفاوت هستند:

 

    زگیل ناحیه تناسلی: ضایعات صاف مانند گلهای کوچک مانند گل کلم یا مانند ساقه مانند به نظر می رسد. در زنان، زگیل های تناسلی به طور عمده بر روی ولو ظاهر می شوند، اما می توانند در نزدیکی مجرای ارداری و دهانه رحم یا واژن رخ می دهند.

 

    در مردان زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی یا در اطراف حنجره ظاهر می شود و به ندرت ناراحتی یا درد ایجاد می کند، هرچند ممکن است خارش نیز ایجاد نماید.

  

زگیل تناسلی در آقایان

drnematolahi

زگیل تناسلی در خانم ها

drnematolahi

 زگیل های معمولی ظاهری خشن و بریده بریده دارند و معمولاً در دست و پا، انگشتان یا آرنج رخ می دهد. در اکثر موارد، زگیل های معمولی  ناخوشایند هستند، و می توانند دردناک و یا حساس به آسیب یا خونریزی باشند.

drnematolahi

میخچه کف پا. زگیل های سختی است که معمولا بر روی پاشنه یا  قوزک پا ظاهر می شود. این زگیل ممکن است ناراحتی ایجاد کند.زگیل های صاف زگیل های مسطح دارای صاف و زخم های کوچکتر از پوست شما هستند. آنها می توانند در هر کجا ظاهر شوند، در کودکان معمولاً روی صورت و در مردان در ناحیه ریش و در خانم ها روی پاها  بیشتر بوجود می آیند.

drnematolahi

سرطان دهانه رحم

مهم است که به یاد داشته باشید که واکسیناسیون در برابر ویروس HPV می تواند شما را از سرطان سرویکس محافظت کند. برای کسانی که واکسینه نشده اند، اکثر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از ترشحات HPV است که معمولا باعث ایجاد زگیل می شوند، بنابراین زنان اغلب متوجه نمی شوند که آلوده شده اند. مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولا نشانه ای از علائم و نشانه ها نیستند.

با گذشت زمان، ویروس مکرر HPV خاص می تواند منجر به ضایعات پیش سرطانی شود. اگر درمان نشود، این ضایعات می توانند سرطانی شوند. به همین دلیل است که زنان برای آزمایشات پاپ منظم، که می توانند تغییرات پیش سرطانی در گردن رحم را که ممکن است منجر به سرطان شود، مهم است.

 

دستورالعمل های کنونی توصیه می کنند که زنان

سنین 21 تا 29 ساله هر سال یک تست پاپ داشته باشند. و اگر تست HPV DNA انجام بدهند هر 5 سال یکبار می توانند یک آزمایش پاپ اسمیر دهند. زنان در سن 30 تا 65 سالگی توصیه می شود که هر سه سال یک بار یک آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند و یا هر پنج سال یکبار   .

زنان بالای65 سال اگر سه بار پاپ اسمیر نرمال یا دو بار تستHPV DNA نرمال داشته باشند می توانند دیگر تست پاپ اسمیر ندهند.

چه وقت باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان دارای زگیل هایی هستید بدون هیچ خجالتی، به پزشک خود مراجعه کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا