دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

باورهای غلط در مورد دوران قاعدگی

چرخه قاعدگی ماهیانه در زنان به این صورت است که ترشح هورمون‌ها باعث ضخیم شدن دیواره رحم شده و آن را برای بارداری آماده می‌کند؛ اما در صورتی که حاملگی رخ ندهد، دیواره داخلی رحم دچار ریزش شده و زنان به مدت ۳ تا ۷ روز دچار خونریزی می‌شوند، به این مدت دوره قاعدگی یا پریود گفته می‌شود.

باورهای غلط در مورد دوران قاعدگی

1- حمام رفتن در دوران پریود خطرناک نیست

گروهی تصور می‌کنند که استحمام در دوره قاعدگی می‌تواند خطرناک باشد. این تصور اشتباه است. شما با آرامش می‌توانید به حمام بروید. برخی این باور را دارند که آب گرم باعث بیشتر شدن خونریزی می‌شود و آب مانع از خارج شدن خون از بدن می‌شود. برای توضیح باید گفت که ممکن است حمام با آب گرم باعث بیشتر شدن خونریزی شود اما از سوی دیگر به از بین رفتن گرفتگی عضلانی در این دوران کمک می‌کند و باعث آرامش و حال خوب می‌شود. در مورد اینکه آب مانع خروج خون از بدن می‌شود باید توضیح داد این اتفاق کاملاً موقت است و خطری ندارد.

 

۲ - عقب انداختن دوران قاعدگی بی‌خطر است

تصور اشتباه دیگر در مورد دوران قاعدگی این است که مصرف دارو برای به تعویق انداختن دوران پریود خطرناک است و این در حالی است که متخصصان زنان اعلام می‌دارند که این امر هیچ گونه خطری ندارد.

 

۳ - شنا کردن در دوران قاعدگی خطری ندارد

شنا کردن به این دلیل که کاپ‌های قاعدگی اجازه ورود آب به داخل رحم را نمی‌دهند مشکلی ایجاد نمی‌کند. در مورد عفونت واژن هم نظر قطعی نمی‌توان داد ولی به صورت کلی می‌توان گفت در استخرها هر کسی می‌تواند دچار مشکلات پوستی و … شود.

 

۴ - در دوران پریود هم می‌توان موها را رنگ کرد

تصور غلط دیگر این است که موها در این دوران رنگ نمی‌گیرند یا دکلره درست انجام نمی‌شود، اما این موضوع هم اشتباه است زیرا تغییرات هورمونی مشکلی در تولید چربی مو ایجاد نمی‌کنند. اما در نظر داشته باشید که در این دوران موها شکننده می‌شوند و بعد از رنگ کردن باید از سرم‌ها و آبرسان های مناسب استفاده کرد، در صورتی که در دوران قاعدگی دچار درد شدید و یا بی‌نظمی قاعدگی هستید لازم است با پزشک متخصص زنان مشورت کرده و ویزیت شوید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا