دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا در مورد کمبود وزن در دوران حاملگی اطاعات کافی دارید؟

اضافه شدن وزن در دوران حاملگی باعث رشد جنین شما می شود،علاوه بر این،باعث افزایش قدرت شیردهی بعد از زایمان می شود.

شروع حاملگی و کم کردن وزن نباید باعث نگرانیان شود، تا زمانی که تغذیه مناسب داشته باشید و در ادامه بارداری به وزنتان اضافه شود.

اگر وزن خیلی کمی دارید،ممکن است برای حامله شدن نیاز به اضافه وزن داشته باشید. علاوه بر این زنانی که اختلالات خوردن دارند مثل کم اشتهایی یا بی اشتهایی باید مواد مغذی بیشتری را قبل از بارداری مصرف کنند.

چک کردن مواد مغذی بدن قبل از حاملگی توسط پزشک زنان و مشورت به منظور تغذیه مناسب از موارد مهم برای زنان با وزن کم است.

اضافه وزن

ممکن است تصور اضافه وزن برایتان ترسناک باشد ولی برای به دنیا آوردن یک کودک سالم ضروری است.دانستن اینکه چگونه افزایش وزن به شما در بارداری کمک می کند ، مهم است.

افزایش وزن شما در بارداری شامل موارد زیر می شود

  • کودک 3 تا 4 کیلوگرم
  • جفت 450 گرم تا 900 گرم
  • مایع آمونیاک 900 گرم
  • رحم 900 گرم
  • پستان 900گرم
  • خون مادر یک کیلو و 800 گرم
  • چربی های بدن مادر نزدیک به 4 کیلو

 

بیشتر این اضافه وزن بعد از زایمان برطرف می شود، و مادر بعد از مدتی چربی های اضافی انباشته شده را نیز از دست می دهد ولی برای رسیدن به وزن ایده آل بعد از زایمان باید رژیم غذایی مناسبی را دنبال کنید و حتما ورزش کنید.

 

در صورت امکان قبل از بارداری به وزن ایده آل برسید!

تغذیه مناسب قبل از بارداری برای شما و کودکتان بسیار ضروری است.وزن کم مادر احتمال ناباروری و وزن کم جنین احتمال زایمان زودرس را دارد. اگر کمبود وزن دارید،اضافه وزن میتواند برایتان مفید باشد.

اگر بعد از بارداری هنوز کم وزن هستید، حتما در طی سه ماهه اول بارداری سعی کنید اضافه وزن داشته باشید. برای رسیدن به وزن ایده آل باید حداقل روزی سیصد کالری اضافتر از حالت عادی دریافت کنید.

زنانی که کمبود وزن ندارند، احتیاجی به دریافت کالری بیشتر در سه ماهه اول ندارند. اما در سه ماهه دوم باید روزی 430 کالری و در سه ماهه سوم روزی 450 کالری اضافتر از حالت عادی دریافت کنند.

اگر سابقه اختلال خوردن دارید

کمبود وزن(اگر BMI شما کمتر از 18.5 باشد) قبل از بارداری معمولا مسئله مهمی نیست اما به شرط آنکه شما اختلال خوردن نداشته باشید. اگر شما کمبود وزن داشته باشید شاید دکترتان برایتان دریافت فولیک اسید ، آهن ، گوشت(مواد پروتئینی) و غذاهای چرب تجویز کند .

اگر اضافه وزن برایتان مشکل است

خستگی از اضافه وزن کاملا طبیعی است، تحقیقات نشان داده است که زنانی که مشکل برای افزایش وزن در حاملگی دارند، بعد زایمان نیز مشکلشان ادامه می یابد . این مسئله شاید سلامت استخوان را در معرض خطر قرار دهد .

مجموع وزنی که باید اضافه کنید

افزایش وزن مناسب بدن شما هنگام بارداری بستگی به BMI بدنتان قبل از بارداری دارد. برای دریافت جزییات بیشتر باید با پزشکتان مشورت کنید .

اما توصیه های کلی به شرح زیر می باشد:

  • 11 تا 15 کیلو اگر وزن مناسبی دارید. (اگر BMI بدنتان قبل از بارداری 18.5 تا 24.9 باشد)
  • 12 تا 17 کیلو اگر کمبود وزن قبل از بارداری دارید.(اگر BMI بدنتان قبل از بارداری کمتر از 18.5 باشد)
  • 6 تا 11 کیلو اگر قبل از بارداری اضافه وزن دارید .( اگر BMI بدنتان قبل از بارداری 25 تا 29.9 باشد)
  • 5 تا 9 کیلو اگر قبل از بارداری چاق هستید. ( اگر BMI بدنتان قبل از بارداری بیشتر از 30 باشد)

 

سه ماهه ی دوم و سوم بارداری

افزایش نامناسب وزن در سه ماهه دوم و سوم بارداری خطر زایمان زودرس و نیاز به سزارین را افزایش می دهد. نوزادان نارس وزن کمتری دارند و تحقیقات نشان داده است که این مشکل خطر ابتلای نوزادان در آینده به بیماری های قلبی ، فشار خون بالا و دیابت را افزایش می دهد .

اما مادران با کمبود وزن باید هفته ای نیم کیلو تا 900 گرم در سه ماهه دوم و سوم بارداری افزایش وزن داشته باشند.

نکات مفید برای مادران با وزن کم

  • غذا را در وعده های کوچک بخورید مخصوصا اگر حالت تهوع دارید.
  • هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
  • میان وعده هایتان باید شامل مواد مغذی ، میان وعده با کالری بالا مثل مغزها ، حبوبات ، آواکادو ، میوه های متنوع ، کره بادام زمینی ، نان جو ، سوپ خامه ای ، جو دو سر ، آجیل
  • نوشیدنی ها با کالری بالا مصرف کنید،انواع شیک ها تهیه شده با شیر پر چرب ، میتوانید به جای شیر ، پودر پروتئین مصرف کنید.
  • در غذاهای خود از روغن زیتون ، کره ، پنیر پر چرب استفاده کنید.
  • با پزشک خود در مورد رژیم غذایی صحبت کنید

اگر شروع به از دست دادن وزن کنم،چه کار باید کرد؟

بیشتر زنان در سه ماهه اول بارداری وزن کم می کنند و بیشتر بخاطر حالت تهوع این اتفاق می افتد. این حالت طبیعی است اما اگر شما دچار کمبود وزن قبل از بارداری بوده اید،باید تحت نظر باشید.نوسانات تغییر وزن در هفته های بارداری طبیعی است،اما اگر به طور ناگهانی وزن کم کنید حتما باید با پزشک خود مشورت کنید مخصوصا در سه ماهه سوم بارداری.

آیا باید ویتامین های اضافی مصرف کنم؟

به بیشتر زنان توصیه می شود که مصرف ویتامین را قبل از بارداری شروع کنند.مصرف مواد مغذی مانند کلسیم،فولیک اسید ، آهن در طول بارداری نیز مهم است.این مواد مغذی برای رشد بهتر نوزاد ضروری است.

از مکملی استفاده کنید که مواد مغذی مورد نیاز روزانه شما را به طور کامل پوشش دهد.خانم هایی که دچار کم خونی هستند با مشورت پزشک خود باید آهن بیشتری مصرف کنند.باید به این نکته توجه شود که بیشتر از نیاز روزانه ویتامین مصرف نکنید.برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ایجاد نقص در جنین می شود.

بهترین راه برای دریافت ویتامین روزانه، مصرف انواع میوه هاست . انواع سبزیجات ، دانه ها ، منابع دارای کلسیم مانند شیر بادام ، ماست یونانی یا ماست ساده ، منابع پروتئین مانند تخم مرغ ، حبوبات ، مرغ و چربیهای خوب مانند انواع ماهی ها ، آجیل ، روغن زیتون . دریافت ویتامین ها از مواد غذایی خیلی مناسب تر از مصرف مکمل ها می باشد.

امگا3

اگر روغن مفید کم مصرف میکنید مانند انواع ماهی ها یا تخم مرغ،احتمالا نیاز به مصرف روزانه امگا3 دارید.200 میلی گرم در روز باعث تکامل مغز ، عصب و رشد جنین می شود.

ویتامین D3

ویتامین D3 نیز در دوران بارداری ضروری است و در پیشگیری از زایمان زودرس و عفونت نقش مهمی دارد. بدلیل اینکه این ویتامین منابع طبیعی کمی دارد باید از مکمل روزانه استفاده شود .(حدود 2000 تا 5000 واحد در روز)

 

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا