دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

PID، علل اصلی حاملگی خارج رحمی و نازایی

هنگامی که عفونت واژن از طریق دستگاه تناسلی زنان پخش می‌شود بیماری التهابی لگن (PID) نوعی عفونت التهابی است که بر اندام‌های تناسلی زنان در لگن تأثیر می‌گذارد. معمولاً در اثر گسترش عفونت واژن یا دهانه رحم ایجاد می‌شود. داشتن یک بیماری مقاربتی درمان نشده (STD) یکی از شایع‌ترین عوامل خطر است.

 PID می‌تواند باعث ترشحات واژن یا ناراحتی لگنی شود، اما همیشه اثرات قابل توجهی ایجاد نمی‌کند. با این حال، خطر نازایی و حاملگی خارج رحمی (بارداری لوله‌ای) را افزایش می‌دهد. PID را می‌توان با معاینه تشخیص داد و معمولاً با آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

علائم

همه زنان مبتلا به PID علائم قابل توجهی ندارند. در واقع، می‌تواند برای سال‌ها ناشناخته بماند و در نهایت باعث ایجاد عوارض سلامتی یا تولید مثلی شود. گاهی اوقات علائم ممکن است رخ دهند، اما اغلب خفیف یا غیراختصاصی هستند و به همین دلیل، بسیاری از زنان برای اثرات مزمن PID تا زمان بروز عوارض به دنبال مراقبت پزشکی نیستند.

به همین دلیل مهم است که علائم این بیماری را بشناسید و به محض شروع عوارض، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

علائم PID می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

با  PID، این علائم می‌توانند ظاهر شوند و از بین بروند، حتی اگر عفونت یا التهاب همچنان بر بدن تأثیر بگذارد.

عفونت‌های حاد

عوارض حاد شامل ایجاد آبسه لگن یا عفونت لگنی بزرگ است. علائم ممکن است شامل تب، لرز، حالت تهوع، استفراغ یا درد شدید لگن باشد.

عوارض

 PIDدرمان نشده طولانی مدت می‌تواند منجر به اثرات جدی سلامتی شود که بر سلامت باروری زنان تأثیر می‌گذارد.

زنانی که PID دارند ممکن است مستعد بارداری خارج از رحم باشند، که یک بارداری غیرقابل دوام است که در آن تخمک بارور شده در لوله فالوپ باعث درد شدید شکم می‌شود. 

زنانی که PID داشته‌اند نیز ممکن است به دلیل زخم و التهاب دستگاه تناسلی در باردار شدن یا حمل فرزند تا پایان ترم دچار مشکل شوند.

علل

 PIDعفونت رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های فالوپ است. این می‌تواند در نتیجه بیماری‌های مقاربتی، واژینوز باکتریایی (BV)، یا به عنوان یک عارضه جراحی لگن رخ دهد. کلامیدیا و سوزاک شایع‌ترین عفونت‌های مرتبط با PID هستند

عوامل خطر برای ایجاد PID عبارتند از: 

رابطه جنسی محافظت نشده و نا ایمن:

داشتن چندین شریک جنسی خطر ابتلا به عفونت‌های واژن و دهانه رحم را افزایش می‌دهد، به ویژه اگر روش‌های محافظتی هر بار استفاده نشود.

عفونت‌های واژن یا دهانه رحم درمان نشده:

عفونت‌های طولانی مدت می‌توانند باعث گسترش ارگانیسم عفونی از واژن به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها شوند.

سن کمتر:

نوجوانانی که از نظر جنسی فعال هستند نسبت به زنانی که در 20 سالگی یا بالاتر هستند بیشتر مستعد ابتلا به PID هستند.

دوش کردن:

کارشناسان هشدار می دهند که دوش می تواند فلور محافظ (باکتری‌های طبیعی) و pH دستگاه تناسلی زنان را تغییر دهد. این تغییر به عفونت‌ها اجازه رشد می‌دهد.

دستگاه‌های داخل رحمی(IUD)  :

خطر PID در چند هفته اول پس از قرار دادن IUD افزایش می‌یابد.

عفونت و التهاب

عفونت می‌تواند در دستگاه تناسلی زن گسترش یابد و باعث التهاب و زخم شود. جای زخم می‌تواند لوله فالوپ را باریک یا مسدود کند که از رسیدن اسپرم به تخمک برای لقاح جلوگیری می‌کند. ناباروری زمانی رخ می‌دهد که اسپرم نتواند به تخمک برسد

اگر لقاح در لوله فالوپ اتفاق بیفتد (یعنی جایی که به طور معمول در آن انجام می‌شود)، باریک شدن ممکن است مانع از رسیدن تخمک به رحم شود (این جایی است که تخمک بارور شده نیاز به چسبیدن و رشد تا پایان بارداری دارد). اثر حاصله، حاملگی خارج از رحم، زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور شده در لوله فالوپ گیر افتاده باشد.

تشخیص

تشخیص PID به طور کلی شامل تاریخچه پزشکی، معاینه زنان و آزمایشات تشخیصی مانند سونوگرافی است. اغلب، از آنجایی که اکثر زنان هیچ علامتی ندارند یا علائم کمی دارند، تشخیص در مرحله دیرهنگام، زمانی که جای زخم قبلاً رخ داده است، انجام می‌شود.

اگر PID دارید، پزشک متخصص زنان، شما را نیز برای شناسایی ارگانیسم عفونی ارزیابی می‌کند

معاینه لگن

چندین تست در ارزیابی PID استفاده می‌شود. اولین مورد معاینه زنان (که معاینه لگنی نیز نامیده می‌شود)، که در آن پزشک واژن و دهانه رحم شما را معاینه می‌کند، معمولاً با نوری که به تجسم ناحیه کمک می‌کند.

در طول معاینه، ممکن است یک پاپ اسمیر و یا یک نمونه مایع داشته باشید. پاپ اسمیر به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا سلول‌های نمونه برداری شده از دهانه رحم شما زیر میکروسکوپ بررسی شوند. یک نمونه مایع ممکن است برای کشت به آزمایشگاه فرستاده شود، آزمایشی که برای رشد و شناسایی عفونت باکتریایی استفاده می‌شود.

 از معاینه لگن چه انتظاری باید داشت؟

تست‌های تشخیصی

تست‌های تشخیصی تخصصی می‌توانند به پزشک شما کمک کنند تا ساختار اندام‌های تناسلی شما را تجسم کند و نواحی اسکار را در سراسر دستگاه تناسلی (واژن، دهانه رحم، رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها) شناسایی کند.

سونوگرافی ترانس واژینال

این معاینه شامل قرار دادن دوربین در دهانه واژن است. می‌تواند مناطق التهاب یا آبسه را شناسایی کند

لاپاراسکوپی

این یک معاینه تهاجمی‌تر است که در آن یک دوربین با جراحی برای شناسایی تغییرات ساختاری مانند التهاب یا اسکار در داخل دستگاه تناسلی و یا حفره شکمی وارد می‌شود.

چندین روش برای درمان PID استفاده می‌شود، از جمله آنتی بیوتیک‌ها و جراحی. آنتی بیوتیک‌ها را می‌توان برای درمان بیماری‌های مقاربتی و واژینیت باکتریایی قبل از ایجاد PID استفاده کرد. و اگر PID عفونی تشخیص داده شود، می‌توان از آنتی بیوتیک‌ها برای هدف قرار دادن عفونت استفاده کرد. به طور معمول آنتی بیوتیک بر اساس ارگانیسم رشد یافته در فرهنگ انتخاب می شود

اگر مبتلا به بیماری مقاربتی هستید، همسرتان نیز باید تحت درمان قرار گیرد تا عفونت به این طرف و آن طرف منتقل نشود.

عفونت شدیدی که بر جریان خون تأثیر می‌گذارد باید با آنتی بیوتیک داخل وریدی ( (IV، مستقیماً در ورید درمان شود.

عمل جراحی

التهاب و جای زخم می تواند باعث ناباروری و خطر حاملگی خارج از رحم شود. گاهی اوقات اسکارها را می‌توان با جراحی درمان کرد، اما جراحی می‌تواند خطر چسبندگی را افزایش دهد، که نوعی اسکار است که می‌تواند مشکلات بیشتری را ایجاد کند.

آبسه ممکن است نیاز به برداشتن جراحی داشته باشد و این روش معمولاً با آنتی بیوتیک‌های خوراکی (از راه دهان) یا IV دنبال می‌شود.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم ممکن است بدون درمان برطرف شود، به این معنی که شما سقط جنین خواهید داشت، معمولاً با کرامپ‌های شکمی خونریزی. اما از آنجایی که می‌تواند باعث یک اورژانس تهدید کننده زندگی شود، باید با برطرف شدن وضعیت تحت نظر باشید.

اگر حاملگی خارج از رحم به خودی خود برطرف نشد یا تب یا علائم اورژانسی در شما ایجاد شد، ممکن است برای متوقف کردن بارداری دارویی به شما داده شود. گاهی اوقات تخمک بارور شده قبل از ایجاد مشکلات تهدید کننده زندگی باید با جراحی برداشته شود و این ممکن است نیاز به برداشتن یکی از تخمدان‌ها یا لوله‌های فالوپ نیز داشته باشد.

به خاطر داشته باشید که بارداری خارج از رحم قابل دوام نیست زیرا نوزاد نمی‌تواند رشد کند مگر اینکه در رحم باشد.

سخن آخر

در سراسر جهان، PID یکی از علل اصلی حاملگی خارج رحمی و نازایی قابل پیشگیری در زنان است. راهبردهای پیشگیری شامل رابطه جنسی ایمن و غربالگری و درمان سریع برای STDs است. از انجام دوش واژینال اجتناب کنید زیرا می‌تواند برای سلامتی شما مضر باشد و خطر ابتلا به PID را افزایش دهد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا