دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه مدت بعد از رابطه جنسی باردار میشوم؟

باردار شدن شاید بیشتر فرآیندی فیزیکی به نظر برسد. وقتی کسی علم و زمان‌بندی آن را بیاموزد، بارداری حس بیشتری ایجاد خواهد کرد. با وجود این مردم ممکن است نگران آن باشند که باردار شدن پس از داشتن مقاربت جنسی در عمل چقدر زمان می‌برد.

جواب کوتاه به این سؤال این است که تخمک و اسپرم ممکن است در طول چند دقیقه تا حداکثر 12 ساعت پس از انزال به یکدیگر برسند. اما برای دیدن آن خط دوم بر روی تست بارداری شما ممکن است موانع چندی برای پشت سر گذاشتن در پیش رو داشته باشید.

لقاح چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

لقاح زمانی اتفاق می‌افتد که تخمک زن و اسپرم مرد در لوله فالوپ (لوله تخم‌بر) به همدیگر می‌رسند. برای اینکه این اتفاق رخ دهد، زنان باید در پنجره باروری خود قرار داشته باشند. این بدان معنی است که زن نزدیک به تخمک‌گذاری بوده یا کوران آن قرار داشته باشد، بازه زمانی هر چرخه عادت ماهانه که در آن یک تخمک از تخمدان رها می‎‌شود.

یک تخمک فقط به فاصله 12 تا 24 ساعت پس از رها شدن آن امکان بارور شدن دارد. پس از این مدت، تخمک شروع به تجزیه می‌کند، هورمون‌ها چرخش می‌کنند، و در نهایت پریود عادت ماهانه چرخه بعدی را شروع می‌نماید.

در حالی که به نظر می‌رسد شانس گرفتن یک تخمک بسیار کم است، اعداد و ارقام را باید در نظر گرفت. تخمین زده می‌شود که هر انزال شامل 280 میلیون سلول اسپرم است. و در شرایط ایده‌آل، اسپرم پس از ورود به درون دستگاه تولید مثل تا چندین روز زنده می‌ماند.

هر مورد رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری در طول حدود 5 روز از زمان تخمک‌گذاری ممکن است اسپرم کافی منتظر و آماده لقاح در اختیار داشته باشد. به عبارت دیگر، امکان لقاح پس از رابطه در فاصله نزدیک به یک هفته پیش از تخمک‌گذاری در صورت سالم بودن اسپرم وجود دارد.

از سوی دیگر لقاح ممکن است کمی پس از داشتن رابطه نیز اتفاق بیفتد. کارشناسان می‌گویند که اسپرم می‌تواند رحم و لوله‌های فالوپ را برای رسیدن به تخمک در فاصله زمانی 30 دقیقه پس از انزال پشت سر بگذارد.

القاء چه زمانی رخ می‌دهد؟

پس از لقاح، تخمک بارور جدید از لوله فالوپ پایین می‌رود و تغییرات شگرفی را پشت سر می‌گذارد. این تخمک بارور به یک مورولا (تقسیم مکرر سلول تخمک) و سپس یک بلاستوسیت تبدیل می‌شود. وقتی تخمک باور به مرحله بلاستوسیت می‌رسد آماده کاشته شدن در جدار داخلی رخم و ادامه رشد خود در راستای تبدیل شدن به جنین خواهد بود.

القاء برای تحقق بارداری نقش اساسی دارد. بدون آن بلاستوسیت تجزیه می‌شود و همراه مابقی جدار رحم در طول پریود از بدن خارج می‌گردد.

در مورد زمان‌بندی باید گفت القاء به طور معمول در فاصله 6 تا 10 روز پس از بارور شدن رخ می‌دهد. علایم تجربه شده از سوی زن ممکن است خفیف بوده و شامل کرامپ و لکه‌بینی خفیف باشد. به هر حال برخی زنان با هیچ علامتی مواجه نمی‌شوند.

علایم چه زمانی شروع می‌شوند؟

وقتی نطفه کاشته شده شروع به تولید هورمون می‌کند (که فرآیندی فوری است) علایم بارداری شروع به نشان دادن خود می‌کنند. اولین علایم شامل موارد زیرند:

قطع پریود عادت ماهانه

اگر پریود به تأخیر بیفتد، زن ممکن است حامله باشد. هورمون‌های تولید شده توسط جنین در حال رشد به مغز پیغام می‌دهند تا مانع از ریزش دیواره رحم شود.

تغییرات پستان

پستان‌های زن ممکن است در مقابل لمس به علت تغییرات هورمونی حساس یا متورم احساس شوند.

ناخوشی صبحگاهی

اگرچه این علامت عموماً به فاصله یک ماه یا بیشتر از زمان القاء شروع می‌شود، در مورد برخی زنان امکان بروز آن در زمانی زودتر وجود دارد. زنان در ناخوشی صبحگاهی ممکن است دچار تهوع شوند که ممکن است با استفراغ همراه باشد یا نباشد.

تکرر ادرار

کلیه در طول بارداری دچار پرکاری می‌شود زیرا موظف به پردازش مایعات اضافی به علت افزایش حجم خون است. این به معنی افزایش حجم ادرار خواهد بود.

خستگی

زنان ممکن است در اوایل بارداری دچار خستگی مفرط شوند. در این مورد نیز هورمون‌ها نقش دارند. به طور مشخص، هورمون پروژسترون می‌تواند سبب ایجاد خستگی شود.

اگر زنی دچار این علایم بوده یا به جهات دیگر فکر می‌کند که حامله شده است، خوب خواهد بود که یک تست بارداری خانگی استفاده کند.

چه زمانی زنان می‌توانند از یک تست بارداری نتیجه مثبت بگیرند؟

تست‌های بارداری خانگی دنبال گونادوتروپین جفتی انسان (hCG) در ادرار می‌گردند. این فرآورده پس از القاء تخمک تولید می‌شود اما سطوح قابل ردیابی آن مربوط به 6 تا 14 روز پس از لقاح است. قابل اعتمادترین نتایج مربوط به روز آغاز پریود قطع شده است، اگرچه تمامی چرخه‌های عادت ماهانه منحصر به فرد هستند.

تست‌های مزبور به وفور در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی در دسترسند. زنان باید در هنگام استفاده از این تست‌ها دستورالعمل استفاده از آنها را به دقت مطالعه کنند.

در برخی موارد زنان ممکن است بخواهند تا از آزمایش خون برای بارداری استفاده کنند، که می‌تواند مقادیر کم هورمون  hCG بارداری را ردیابی کند.

آیا کاری هست که زنان بتوانند برای افزایش شانس خود انجام دهند؟

برای جمع‌بندی موضوع، موارد زیر باید اتفاق بیفتند تا بارداری تحقق یابد:

.1 یک تخمک نیاز است تا رها شود و وارد لوله فالوپ گردد.

.2 اسپرم نیاز است تا پیش از، در طول، با بلافاصله پس از تخمک‌گذاری انباشت شود.

 .3تخمک و اسپرم نیاز است تا برای ایجاد آنچه در ادامه به بلاستوسیت تبدیل می‌شود به هم بپیوندند.

 .4بلاستوسیت نیاز است تا خود را در جدار رحم بکارد تا به نطفه تبدیل شود و راه خود را در رشد به سوی جنین ادامه دهد.

گذشته از همه موارد دیگر، زنان می‌توانند شانس بارداری خود را هر ماهه با رسیدن به درک بهتری از چرخه عادت ماهانه و مشخص کردن پنجره باروری خود افزایش دهند. زنان ممکن است یک میلیون بار رابطه داشته باشند اما اگر در قسمت مناسب چرخه عادت ماهانه قرار نداشته باشند باردار نخواهند شد.

رابطه جنسی در فاصله 5 روز مانده به تخمک‌گذاری می‌تواند به لقاح منجر شود اما شانس بارداری در روز پیش از رها شدن تخمک به بالاترین میزان خود می‌رسد.

بعضی زنان دارای چرخه عادت ماهانه 28 روزه در حدود 14 روز پس از آخرین پریود خود تخمک‌گذاری می‌کنند. در مورد دیگران، این موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

زنان همچنین می‌توانند از کیت‌های پیش‌بینی کننده تخمک‌گذاری استفاده کنند. این نوارها که به صورت غیر نسخه‌ای موجودند هورمون‌های مختلف را در ادرار که رهش نزدیک تخمک را نشان می‌دهند، کشف می‌کنند.

آیا نمی‌خواهید اینقدر دقیق موضوع را پیگیری کنید؟ کارشناسان باروری داشتن رابطه جنسی به میزان دو تا سه بار را در هر هفته در طول ماه توصیه می‌کنند. به این روش زنان همیشه یک ذخیره پایدار اسپرم تازه مرد را در اختیار خواهند داشت.

زنان ممکن است راه‌هایی مثل دراز کشیدن پس از رابطه جنسی به مدت 15 دقیقه و استفاده از لوبریکانت‌های دوستدار اسپرم را برای کمک به اسپرم برای رسیدن به مقصد امتحان کنند.

اگر زنان نخواهند باردار شوند

همان توضیح بالا در اینجا نیز کارآیی دارد. زنان باید با چرخه عادت ماهانه خود آشنا شوند و چند عمل احتیاطی دیگر را در طول گذر پنجره بارداری در مد نظر داشته باشند. روش‌های پیشگیری مثل استفاده از کاندوم در پیشگیری از بارداری در حدود 87 درصد مؤثر هستند.

زنان در عین حال می‌توانند در مورد گزینه‌های کنترل بارداری هورمونی و غیر هورمونی با پزشک مشورت کنند. برای مثال قرص‌های پیشگیری از بارداری در پیشگیری از بارداری در حدود 93 درصد مؤثر هستند. دیگر گزینه‌ها و میزان کارآیی آنها شامل ایمپلنت (99.9 درصد)، دستگاه‌های داخل رحمی (99 درصد) یا آمپول‌ها (96 درصد) است.

با وجود این هوای نفس بروز می‌کند. بنابراین اگر زنان خود را در موقعیتی می‌بینند که فکر می‌کنند باردار شده‌اند، هنوز می‌توانند مصرف قرص قرص صبح روز بعد (لوونورگسترل) را در فاصله 72 ساعت پس از مقاربت در دستور کار قرار دهند.

این داروی اورژانسی پیشگیری از بارداری اورژانسی به قصد مصرف منظم طراحی نشده است. داروی مزبور با پیشگیری یا به تأخیر انداختن تخمک‌گذاری عمل می‌کند، بنابراین در صورتی که تخمک‌گذاری یا القاء پیشتر صورت گرفته باشد کمکی نخواهد کرد.

این موضوع حساسی است اما زنان نباید از صحبت در مورد نیازهای خود برای پیشگیری با دکتر شرم داشته باشند. پزشک می‌تواند در انتخاب گزینه درست در مورد روش کنترل بارداری با توجه به نیازهای بدن و سبک زندگی زن به وی کمک کند.

اگر زنی در تلاش برای باردار شدن باشد و این اتفاق بلافاصله رخ ندهد نباید دلسرد شود. البته، گفتن این موضوع آسان‌تر از عمل به آن است. اما شانس به نفع زنان است. اکثر زوج‌هایی که به شکل منظم رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته‌اند با 1 سال سعی باردار می‌شوند.

اگر سن زنی بالای 35 سال باشد در صورت 6 ماه یا بیشتر سعی بی‌نتیجه برای باردار شدن، یا در صورتی که دچار نگرانی‌های دیگری در مورد سلامت سیستم زادآوری خود باشد باید به متخصص زنان مراجعه کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا