دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت سقط جنین مکرر

علت سقط جنین مکرر
 

بیشتر سقط جنین ناشی از ناهنجاری های کروموزومی یا ژنتیکی هستند. ناهنجاری ممکن است از تخمک ، اسپرم یا جنین اولیه ایجاد شود.

دلایل احتمالی زیادی برای سقط مکرر وجود دارد، از جمله:

  • مشکلات ژنتیکی

در تعداد کمی از موارد، ممکن است یکی از زوجین کروموزوم های غیر طبیعی داشته باشد که باعث سقط مکرر می شود. در این موارد زن و مرد باید آزمایش خون برای بررسی ناهنجاری های کروموزومی انجام دهند.

  • هورمونی

در بعضی موارد نادر، عدم تعادل در هورمون های حاملگی ممکن است منجر به سقط جنین گردد. مشکلات هورمونی می تواند شامل تخمدان های پلی کیستیک  و کیست های متعدد در تخمدان های زن باشند.

 

  • انواع عفونت و ترومبوفیلی

برخی از اختلالات لخته شدن خون مانند لوپوس اریتماتوز سیستمیک و سندرم آنتی فسفولیپید می توانند باعث ایجاد خون چسبنده یا لخته و باعث سقط مکرر جنین شوند. این اختلالات نادر سیستم ایمنی روی جفت تأثیر می گذارد و ممکن است مانع عملکرد صحیح جفت شوند. در این صورت جنین از اکسیژن و مواد مغذی اساسی محروم شده و منجر به سقط جنین می گردند.

 

مشکلات رحم و ضعف دهانه رحم

رحم غیر طبیعی می تواند خطر سقط مکرر و تولد نوزاد زودرس را افزایش دهد. روش های مختلفی برای بررسی رحم وجود دارد و بسته به علت آن ممکن است روش های درمانی از جمله جراحی  توصیه شود. متاسفانه، حتی پس از بررسی، همیشه پزشکان نمی توانند علت سقط مکرر را تشخیص دهند. با این حال، بیشتر زوج هایی که سقط جنین مکرر داشته اند، در آینده شانس خوبی برای داشتن فرزند دارند.

 

  • سن مادر

افزایش سن مادر با خطر سقط جنین همراه است. به طوری که تصور می شود افزایش سن منجر به کاهش کیفیت تخمک و بروز ناهنجاری های کروموزومی (ژنتیکی) می شود. بعضی اوقات، ممکن است خود مادر یا پدر دارای بی نظمی جزئی در ژن های خودشان باشند. در این صورت جنین به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد و در نتیجه سقط می شود.

 

 

 

  • ناهنجاری های رحم

گاهی اوقات، احتمال دارد یک ناهنجاری در رحم منجر به سقط جنین شود. سقط جنین می تواند به دلیل کم خونی مادر در بارداری یا التهاب صورت گیرد. بعضی از زنان به طور مادرزاد رحم غیر طبیعی دارند و برخی ممکن است با گذشت زمان دچار ناهنجاری هایی رحمی شوند.

 

  • بیماری ها

سیستم ایمنی زن نیز ممکن است در سقط مکرر جنین نقش داشته باشد. ناهنجاری های هورمونی مانند بیماری تیروئید و دیابت نیز می تواند روی سقط مکرر جنین تأثیر بگذارد. بیماری های که باعث لخته شدن خون مادر نیز می شوند،
می توانند بر سقط های مکرر تأثیر بگذارد. به طور کلی، به نظر نمی رسد عوامل محیطی، استرس و عوامل شغلی تاثیری روی سقط های مکرر جنین داشته باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا