دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اختلالات تخمک گذاری در یک نگاه

اختلالات تخمک گذاری طیفی از شرایط است که بر سیستم غدد درون ریز زن تأثیر می‌‌گذارد، که هورمون‌ها و الگوهای تخمک گذاری او را کنترل می‌کند، فرآیندی که طی آن تخمدان زن در طول چرخه قاعدگی، او تخمک آزاد می‌کند.

اختلالات تخمک گذاری می‌تواند باعث تخمک گذاری نادر و نامنظم و همچنین عدم تخمک گذاری شود که یکی از دلایل شایع، سیکل‌های قاعدگی نامنظم است.

برخی داروها، شرایط و عوامل سبک زندگی می‌توانند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارند و باعث اختلال در تخمک گذاری شوند.

اختلالات تخمک گذاری در یک نگاه

اختلالات تخمک گذاری و ناباروری

اختلالات تخمک گذاری یکی از علل شایع ناباروری در زنان است. در طول چرخه قاعدگی طبیعی، سیستم غدد درون ریز بدن را برای بارداری آماده می‌کند و هورمون‌هایی را ترشح می‌کند که مهم‌ترین آنها هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH)، هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) است.

 GnRHو FSH هورمون‌هایی هستند که تا حد زیادی مسئول بلوغ تخمک در تخمدان زن هستند. LH باعث آزاد شدن نهایی تخمک بالغ (تخمک) در لوله فالوپ می‌شود، جایی که می‌تواند توسط اسپرم مرد بارور شود.

اگرچه طول چرخه متفاوت است، زنانی که به طور منظم تخمک گذاری می‌کنند، معمولا سیکل قاعدگی 28 روزه دارند و یک بار در این دوره 28 روزه تخمک‌گذاری می‌کنند. زنانی که دارای عدم تعادل هورمونی یا کمبود هورمون هستند ممکن است تخمک گذاری نادر یا غایب (عدم تخمک گذاری) و در نتیجه نازایی را تجربه کنند.

اختلالات و علائم رایج تخمک گذاری

سیستم غدد درون ریز نقش مهمی در چرخه قاعدگی و فرآیند باردار شدن دارد. برخی از داروها، شرایط و عوامل سبک زندگی، مانند اضافه وزن یا کم وزنی، بر سطح هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث تولید نامنظم هورمون یا آسیب به تخمدان‌ها و در نتیجه اختلال تخمک گذاری شوند.

دو علامت شایع، تخمک‌گذاری نامنظم یا عدم وجود قاعدگی و مشکل در باردار شدن است. اما اکثر اختلالات مجموعه‌ای منحصر به فرد از علائم را نشان می‌دهند. در زیر اختلالات اولیه تخمک گذاری وجود دارد که ما اغلب آنها را درمان می‌کنیم.

سندرم تخمدان پلی کیستیک  (PCOS)

پزشکان علت دقیق سندرم تخمدان پلی کیستیک را نمی‌دانند، اما احتمالاً به دلیل عدم تعادل هورمونی است که بر سطوح آندروژن (تستوسترون) زنان و پذیرش انسولین تأثیر می‌گذارد. سطوح پایین پذیرش انسولین می تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون و در نتیجه افزایش تستوسترون شود.

اگرچه زنان به‌طور طبیعی مقداری تستوسترون تولید می‌کنند، زنانی که سطح تستوسترون بالا مرتبط با PCOS دارند، ممکن است دوره‌های نامنظم یا غایب، عدم تخمک‌گذاری را تجربه کنند و ممکن است کیست تخمدان داشته باشند. تولید کیست‌های متعدد در طول زمان می‌تواند فولیکول‌های تخمدان را از تولید تخمک‌های بالغ مسدود کند و تستوسترون آندروژن اضافی می‌تواند تخمک گذاری را مختل کرده و باعث ناباروری شود. سایر علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک شامل موهای زائد روی صورت، سینه، شکم و بالای ران، افزایش وزن، آکنه شدید و پوست چرب و طاسی با الگوی مردانه است.

آمنوره هیپوتالاموس

 FSHو LH برای بارداری ضروری هستند. در طول چرخه قاعدگی، غده هیپوفیز FSH را آزاد می‌کند تا به تخمدان‌ها سیگنال دهد که یک فولیکول برای بالغ شدن به تخمک نیاز دارد. با شروع افزایش سطح LH، سطح FSH شروع به کاهش می‌کند که نشان دهنده آزاد شدن تخمک تازه بالغ شده از فولیکول است. زنان مبتلا به آمنوره هیپوتالاموس ممکن است تخمک گذاری نامنظم یا غایب را تجربه کنند زیرا بدن آنها مواد مغذی یا محتوای چربی لازم برای ارسال تکانه‌های هورمونی به تخمدان‌ها را ندارد.

استرس بیش از حد، وزن کم یا زیاد بدن و افزایش یا کاهش وزن بیش از حد می‌توانند از عوامل موثر باشند. آمنوره هیپوتالاموس در ورزشکاران حرفه‌ای، رقصندگان و زنان مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی شایع است.

نارسایی زودرس تخمدان و یائسگی

نارسایی زودرس تخمدان (POF) که به آن نارسایی اولیه تخمدان (POI) نیز گفته می‌شود، شروع یائسگی قبل از 40 سالگی است. در طول نارسایی زودرس تخمدان و یائسگی، تخمدان ها تولید استروژن را متوقف می‌کنند. نارسایی زودرس تخمدان معمولاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که عملکرد فولیکول‌های تخمدانی (کیسه‌هایی که به تخمک تبدیل می‌شوند) در بدن به پایان رسیده است یا فولیکول‌های تخمدان به درستی کار نمی‌کنند.

بدن یک زن با افزایش سن استروژن کمتری تولید می‌کند، اما دلایل نارسایی زودرس تخمدان هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. زنان مبتلا به اختلالات خودایمنی، که شیمی درمانی یا پرتودرمانی دریافت کرده‌اند، یا دارای اختلالات ژنتیکی خاصی هستند، بیشتر احتمال دارد نارسایی زودرس تخمدان را تجربه کنند.

عدم تعادل هورمونی

بیش از حد برخی از هورمون‌ها می‌تواند منجر به ناباروری زنان شود. به عنوان مثال، بیش از حد پرولاکتین، هورمونی که توسط غده هیپوفیز تولید می‌شود، ممکن است باعث هیپرپرولاکتینمی شود. در طول هیپرپرولاکتینمی، بیش از حد پرولاکتین سطح استروژن را کاهش می‌دهد و باعث ناباروری می‌شود.

عوامل سبک زندگی که می‌تواند بر تخمک گذاری تاثیر بگذارد

برخی از عوامل سبک زندگی مانند سطح فعالیت، وزن و مصرف دارو در زنان می‌توانند بر سطح هورمون‌ها تأثیر بگذارند و باعث ناباروری شوند. زنانی که اضافه وزن دارند، ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی شوند که بر توانایی آنها برای باردار شدن تأثیر می‌گذارد.

داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن می‌توانند در صورت مصرف طولانی مدت بر تخمک گذاری تأثیر بگذارند. استروئیدها، حتی آنهایی که توسط پزشک برای مصارف پزشکی تجویز می‌شوند، مانند برخی از داروهای صرع، با هورمون‌های مورد نیاز برای تخمک گذاری تداخل می‌کنند. بسیاری از روش‌های کنترل بارداری از هورمون‌ها برای تداخل در توانایی تخمدان‌ها برای تولید و آزادسازی تخمک استفاده می‌کنند.

اگرچه داروها می‌توانند تخمک گذاری را تغییر دهند، مهم است که قبل از حذف داروها با پزشک تجویز کننده در مورد حذف آنها صحبت کنید.

تشخیص و درمان اختلالات تخمک گذاری

برخی از اختلالات تخمک گذاری را می‌توان با معاینه، سابقه پزشکی و سابقه قاعدگی تشخیص داد. اما سایر اختلالات برای تشخیص مثبت نیاز به آزمایش خون آزمایشگاهی دارند. بر اساس علائمی که یک زن نشان می‌دهد، پزشکان سطوح مختلف هورمونی را آزمایش می‌کنند. برای مثال، اگر زنی علائم PCOS داشته باشد، پزشک احتمالاً سطح تستوسترون و انسولین او را آزمایش می‌کند تا تعیین کند.

پس از تشخیص، اکثر اختلالات تخمک گذاری را می‌توان با تغییر شیوه زندگی یا دارو درمان کرد. پزشک ممکن است تنظیم تغذیه، داروهای محرک باروری که مکمل هورمون‌های از دست رفته یا کاهش استرس هستند را توصیه کند.

زنانی که قاعدگی نامنظم یا غایب دارند، در صورتی که نتوانند در عرض 12 ماه از رابطه جنسی محافظت نشده با دفعات منظم باردار شوند - اگر زن بالای 35 سال سن داشته باشد، باید به متخصص زنان مراجعه کنند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا