دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تاثیر مواد مخدر بر نازایی زنان و مردان

اعتیاد به مواد مخدر و ناباروری یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مشکلات دنیای امروزی در جمعیت زوجین جوان است. متاسفانه تمامی تحقیقات و مطالعات مختلف در زمینه اورولوژی نشان داده است که اعتیاد به مواد مخدر تاثیر نامطلوبی در روند باروری آقایان و خانم‌ها داشته به دلیل تاثیر مستقیم بر عملکرد صحیح هورمون های جنسی، منجر به بروز اختلال در روابط جنسی و روند بارداری خواهد شد.

تاثیر مواد مخدر بر عملکرد جنسی آقایان

یکی از مهمترین تاثیرات مصرف مواد مخدر، ایجاد تغییرات نامطلوب در برقراری روابط جنسی زوجین است. متاسفانه تحقیقات جدید در خصوص اعتیاد مواد مخدر و نازایی نشان داده است که قطع و یا ترک مصرف مواد، تاثیری در بازگشت عملکرد جنسی مردان نداشته و همچنان مشکلات مربوط به نعوظ، انزال و کاهش میل جنسی در آقایان باقی خواهد ماند.

اعتیاد مواد مخدر و ناباروری در مردان

تاثیرات نامطلوب مصرف مواد مخدر بر دستگاه تولید مثلی آقایان عبارت اند از:

•          افزایش ریسک ابتلا به عفونت های جنسی و مقاربتی

•          انقباض بیش از حد بیضه و اندام های تناسلی

•          نوسان ترشح هورمون های جنسی به دنبال تاثیر مواد مخدر بر کنترل غدد درون ریز

•          برهم خوردن تعادل پارامترهای اسپرمی از جمله تعداد، تحرک و مورفولوژی

•          کاهش بهداشت باروری

تاثیر اعتیاد مواد مخدر و نازایی زنان

طبق نتایج حاصل از تحقیقات و مطالعات مختلف در خصوص اعتیاد مواد مخدر و نازایی، گزارش ها حاکی از میزان بیشتر تاثیرات نامطلوب مواد مخدر بر سیستم تولید مثلی زنان در مقایسه با مردان است. این تاثیرات عبارت اند از:

•          تغییر در چرخه قاعدگی

سلامت سیکل قاعدگی یکی از مهمترین و اصلی ترین پارامترهای باروری موفق در زنان است. هرگونه تغییر نامطلوب و اختلال آسیب زننده به عملکرد سیکل قاعدگی منجر به کاهش ریسک باروری در زنان خواهد شد. خونریزی های شدید، آمنوره، برهم خوردن سیکل 28 روزه قاعدگی، قاعدگی های بدون تخمک گذاری و تخمک گذاری های خارج از چرخه قاعدگی از مهمترین تاثیر اعتیاد مواد مخدر و نازایی زنان است.

•          افزایش ریسک ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد یکی از مهمترین تاثیرات اعتیاد مواد مخدر در نازایی زنان و مردان، افزایش ریسک ابتلا به عفونت ها به دنبال کاهش قدرت سیستم ایمنی فرد معتاد است. با توجه به تاثیر بسیار زیاد عفونت های اندام تناسلی زنانه از جمله رحم و افزایش ریسک ابتلا به ناباروری، اعتیاد به مواد مخدر به شکل تاثیرگذاری منجر به کاهش قدرت باروری در جمعیت زنان خواهد شد.

•          سرطان های جنسی

ابتلا به سرطان های جنسی بواسطه روابط جنسی کنترل نشده از طریق ویروس مولد زگیل تناسلی یکی دیگر از تاثیرات اعتیاد مواد مخدر و نازایی زنان به شمار می آید. متاسفانه ابتلا به ویروس HPV و افزایش ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم به دنبال برقراری روابط جنسی کنترل نشده در جمعیت بانوان مصرف کننده مواد مخدر و مشروبات الکلی از مهم ترین دلایل ایجاد ناباروری زنانه در این جمعیت است.

•          تاثیر نامطلوب در روابط جنسی

از مهمترین تاثیرات نامطلوب مصرف مواد مخدر بر روابط جنسی در جمعیت بانوان و افزایش ریسک ناباروری به شرح زیر است:

•          کاهش ترشحات واژن در طول رابطه جنسی

•          کاهش توانایی ارگاسم

•          کاهش شدید میل جنسی

•          افزایش استرس های فیزیکی و روانی در طول رابطه جنسی

•          اجتناب از برقراری روابط جنسی سالم

افزایش ریسک باروری های پرخطر

متاسفانه یکی دیگر از تاثیرات سوء و نامطلوب مصرف مواد مخدر در جمعیت زنان معتاد، افزایش ریسک بارداری های پرخطر، تولد نوزادان زودرس، تولد نوزادانی با سندرم ها و جهش های غیرطبیعی و از همه مهمتر مرده زایی است.

همچنین باید در نظر داشت که مصرف ترکیبات اپیوم باعث کاهش تستوسترون سرم گردیده و از این طریق موجب کاهش تولید اسپرم می‌شود. عوارض ناشی از اپیوئیدها در عرض یک ماه پس از قطع مصرف بتدریج برطرف می‌شود.

کلام پایانی

اعتیاد مواد مخدر و نازایی در جمعیت آقایان و خانم ها یکی از مهمترین معضلات و مشکلات مربوط به حوزه ناباروری و فرزندآوری در سراسر جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته است. همانطور که بررسی شد اعتیاد به مواد مخدر و به دنبال آن مشروبات الکلی به واسطه کاهش قدرت سیستم ایمنی و افزایش ریسک ابتلا به عفونت های جنسی، کاهش شدید میل جنسی در هر دو جنس، افزایش ابتلا به اختلالات نعوظ و انزال در آقایان، برهم زدن تعادل ترشح و عملکرد هورمون های جنسی، ایجاد اختلالات شدید در چرخه قاعدگی بانوان، تاثیرات نامطلوب روحی روانی در طول رابطه جنسی و اجتناب از برقراری رابطه سالم، قادر به افزایش ریسک ناباروری و مرده زایی در جمعیت زوجین مبتلا به اعتیاد مواد مخدر شده و سلامت فرزندآوری را به خطر خواهد انداخت.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا