دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زمان مناسب برای بارداری


زمان‌بندی مهم‌ترین موضوع برای افزایش شانس بارداری است. اسپرم بین سه تا پنج روز زنده می‌ماند، اما تخمک فقط ۱۲ تا ۲۴ ساعت زنده است، بنابراین بهتر است به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در زمان تخمک‌گذاری به میزان کافی اسپرم زنده و سالم در لوله‌های رحم وجود داشته باشد.این نکته مهم است که برای افزایش شانس بارداری، در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری و همچنین در روز تخمک‌گذاری، هر روز رابطۀ جنسی برقرار کنید. اگر با استفاده از کیت تخمک‌گذاری، زمان دقیق تخمک‌گذاری خود را می‌دانید، یک روش مناسب این است یک تا دو روز قبل از زمان تخمک‌گذاری یک ‌بار نزدیکی جنسی مناسبی داشته باشید و یک بار هم در روز تخمک‌گذاری اقدام کنید. از آنجا که تعیین یک روز دقیق به عنوان روز تخمک‌گذاری بسیار سخت است، معمولاً چند روز را به اسم روزهای بارور می‌نامند و اقدام برای بارداری در این روز‌ها می‌تواند شانس بارداری را به میزان زیادی افزایش دهد.

 

 

در زنانی که عادت ماهانۀ منظمی دارد و طول آن ۲۸ روز است، روز‌های باروری معمولاً از ۱۷ روز پیش از شروع عادت ماهانۀ بعدی شروع می‌شود و به مدت پنج روز آینده خواهد بود. نزدیکی جنسی در این مدت، شانس بارداری را افزایش خواهد داد. برای تعیین حدود زمان تخمک‌گذاری از روش‌های تعیین زمان تخمک‌گذاری استفاده کنید. نزدیکی جنسی در روزهای باروری، احتمال حضور اسپرم سالم در لولۀ رحم هنگام آزاد شدن تخمک را افزایش می‌دهد.

بسیاری از زنان، ۱۲ دوره عادت ماهانه را در هر سال تجربه می‌کنند، اما در برخی افراد این تعداد کمتر یا بیشتر است. استرس، ورزش سنگین، کاهش یا افزایش وزن بیش از حد یا برخی از بیماری‌ها ممکن است منجر به اختلال در دورۀ شما شود. هرچه دورۀ شما نامنظم‌تر باشد، پیش‌بینی تخمک‌گذاری نیز مشکل‌تر می‌شود. اگر دوره‌های عادت ماهانه شما نامنظم است، می‌توانید به صورت تقریبی روز‌های باروری خود را مشخص کنید. فرض کنید دورۀ شما در یک ماه ۲۸ روز، در ماه بعد ۲۱ روز و در ماه پس از آن ۳۲ روز باشد. طی چند ماه این تاریخ‌ها را یادداشت کنید، سپس عدد ۱۷ را از کوتاه‌ترین طول دورۀ خود کم کنید و عدد ۱۱ را از بلندترین طول دوره؛ در این حالت روز‌هایی که در آن شانس باروری زیاد است مشخص خواهد شد. این روزها از ابتدای شروع عادت ماهانه شما محاسبه می‌شود و شما بهتر است هر دو روز یک بار در این مدت نزدیکی داشته باشید تا شانس بارداری شما افزایش پیدا کند.

 

اگر دوره‌های شما نامنظم است و بیش از ۳۵ روز نیز طول می‌کشد، لازم است با پزشک متخصص ملاقات کنید تا پزشک بتواند علت اصلی این مشکل را بررسی کند. ممکن است مشکلاتی از جمله سندرم پلی‌کیستیک تخمدان، اختلال در تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن بیش از اندازه یا افزایش میزان پرولاکتین باعث این اختلال در عادت ماهانۀ شما باشد. بهتر است صبور و دور از دغدغه باشید و بدانید که شما مجبور نیستید نمودار دمای پایۀ بدنتان را رسم کنید یا اعداد و تاریخ‌های پیچیده‌ای را ثبت و ضبط کنید تا بتوانید باردار شوید، حتی نیازی هم نیست که برای باردار شدن ارگاسم داشته باشید. اگر حداقل دو یا سه بار در هفته، به طور پیوسته نزدیکی جنسی داشته باشید، در این صورت قانون میانگین به احتمال زیاد کار خود را به شکل صحیح انجام خواهد داد و شانس بارداری شما به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا