دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انواع ناهنجاری‌های رحمی

بافت رحم چیست؟

رحم ، اندامی تقریباً به شکل و اندازه یک گلابی بر عکس است که در وسط لگن و در قسمت بالا و پشت مثانه قرار گرفته است.

هر ماه با افزایش هورمون استروژن، دیواره رحم ضخیم‌تر می‌شود، تا تخمک را برای باروری آماده نماید. در صورتی که بارداری صورت نگیرد، دیواره داخلی رحم فرو ریخته و به شکل عادت ماهانه یا قاعدگی ظاهر می‌شود. اما در صورت بارداری، تخمک بارور شده در رحم لانه‌گزینی نموده و شروع به رشد می‌کند.

 ناهنجاری‌های رحمی

 انواع مختلف ناهنجاری‌های رحمی، به ترتیب از رایج‌ترین تا نادرترین آن‌ها عبارتند از:

 1- افتادگی رحم

ناهنجاری افتادگی رحم  زمانی بروز می کند که رحم رو به جلو و به سمت مثانه چرخیده یا به سمت عقب یا ستون فقرات متمایل شده باشد. در این شرایط نگرانی به خود راه ندهید، زیرا این مشکل نسبتاً شایع بوده است اما نیاز به درمان دارد

 2- رحم قوسی شکل/ رحم کمانی/ رحم آرکوئیت

این مشکل نسبتاً رایج است و زمانی ایجاد می‌شود که یک فرورفتگی یا قوس در بالای رحم وجود داشته باشد. رحم در این حالت فرقی با رحم عادی نداشته و معمولا مشکلی در طول بارداری ایجاد نمی‌کند.

 3- رحم سپتوم دار / رحم دیواره دار

 در این شرایط، یک دیواره‌ی عضلانی به نام سپتوم در داخل رحم کشیده شده و فضای آن‌ را تقسیم نموده است. این دیواره ممکن است تا دهانه‌ رحم کشیده شود  که رحم سپتوم کامل نام دارد و یا فقط بخشی از مسیر دهانه را مسدود نموده باشد (رحم نسبتا سپتوم). این عارضه، می‌تواند باعث مشکلات متعددی گردد.

 4- رحم دو شاخ / رحم قلبی شکل

این مشکل، همان‌طور که از نام آن پیدا است، شرایطی است که شاخ‌های رحم به هم نچسبیده و رحم دو شاخ ایجاد شده باشد. در این شرایط بین دو شاخ فرو رفتگی عمیقی ایجاد شده و رحم به شکل یک قلب می‌شود.

 5- رحم تک‌ شاخ

این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که تنها یک لوله‌ی فالوپ وجود داشته باشد. این ناهنجاری نادر به این معنا است که رحم تقریبا نصف اندازه‌ی طبیعی خود است.

 6- رحم دوتایی / دو رحمی

 در این اختلال نادر، رحم به دو نیم تقسیم می‌شود، و هر کدام ممکن است دهانه‌ رحم یا حتی واژن جداگانه داشته باشند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا