دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چرخه‌های تخمک‌گذاری و بارداری

یاد بگیرید که چگونه تخمک گذاری را بر اساس طول چرخه قاعدگی خود محاسبه کنید.

اگر در حال تلاش برای بچه دار شدن هستید، احتمالاً دو واقعیت مهم را در مورد بارداری بدانید:

1) احتمال بارداری یک زن در حوالی تخمک گذاری وجود دارد و

2) تعیین دقیق تاریخ تخمک گذاری آسان نیست. این به این دلیل است که تخمک گذاری همیشه مانند ساعت اتفاق نمی افتد، به خصوص اگر سیکل قاعدگی 28 روزه استاندارد نداشته باشید. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد چرخه تخمک گذاری بدانید، همراه با نکاتی در مورد تعیین لحظات اوج باروری به شما میگوییم 

چرخه قاعدگی و تخمک گذاری شما

چرخه قاعدگی شما دارای چهار مرحله است: قاعدگی، فولیکولی، تخمک گذاری و لوتئال.

هر کدام با هم کار می کنند تا بارداری را تشکیل دهند.

مرحله قاعدگی:

چرخه قاعدگی شما از اولین روز پریود شروع می شود. از آنجایی که بدن شما در آخرین سیکل باردار نشده است، پوشش داخلی رحم خود را همراه با خون و مخاط می ریزد.

فاز فولیکولی، جایی است که تخمک ها در داخل کیسه ای پر از مایع به نام فولیکول رشد می کنند. هورمونی به نام هورمون محرک فولیکول (FSH) پشت این عمل است. تخمکی که به طور کامل رشد می کند (تخمک غالب) در مرحله بعدی تخمک گذاری می کند.

مرحله تخمک گذاری:

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمدان یک تخمک بالغ را در لوله فالوپ آزاد می کند. تخمک فقط 12-24 ساعت در دستگاه تناسلی زنده می ماند. با این حال، اسپرم تا پنج روز در لوله فالوپ زنده می ماند. به این معنی که یک زن بیشترین احتمال باردار شدن را در روز تخمک گذاری و پنج روز قبل از آن دارد. (در موارد نادر، یک زن ممکن است بیش از یک تخمک آزاد کند که می تواند منجر به دوقلوهای همسان شود).

فاز لوتئال:

اگر اسپرم تخمک را در حین تخمک گذاری بارور کند، به دیواره رحم می چسبد و حاملگی را تشکیل می دهد. در غیر این صورت، تخمک دوباره جذب دیواره رحم می شود و متعاقباً با پریود شدن زن می ریزد.

مرحله لوتئال از تخمک‌گذاری تا پریود بعدی یا آزمایش مثبت بارداری ادامه می‌یابد. به طور کلی، فاز لوتئال به طور مداوم دو هفته طول می کشد.

نحوه محاسبه چرخه تخمک گذاری

اکنون که در مورد مراحل چرخه قاعدگی خود می دانید، احتمالاً به این فکر می کنید که تخمک گذاری چه زمانی اتفاق می افتد. فاز لوتئال معمولاً 14 روز طول می کشد. از آنجایی که این بخش از چرخه قاعدگی نسبتاً پایدار است، می توانیم با کم کردن 14 روز از آخرین دوره قاعدگی زمان تخمک گذاری را پیش بینی کنیم. به عبارت دیگر، زنان می توانند انتظار داشته باشند که 14 روز قبل از شروع دوره بعدی خود تخمک گذاری کنند.

 تقویم تخمک گذاری: برای باردار شدن، رابطه جنسی را برنامه ریزی کنید

تعیین طول چرخه قاعدگی به زنان امکان می دهد تخمک گذاری را پیش بینی کنند. به سادگی طول چرخه خود را 28 روز، 27 روز، 30 روز و غیره در نظر بگیرید و 14 روز را کم کنید. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

چرخه طبیعی 28 روزه = تخمک گذاری در حدود روز 14 اتفاق می افتد

چرخه 27 روزه = تخمک گذاری در حدود روز 13 اتفاق می افتد

چرخه 30 روزه = تخمک گذاری حدود روز 16 اتفاق می افتد

برای کسانی که طول چرخه غیرقابل پیش بینی دارند، پنجره تخمک گذاری ثابت نخواهد بود. اگر دوره های شما بین 28 تا 32 روز باشد، حدود روز 14 تا 18 تخمک گذاری خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که زنان بیشتر در روز تخمک گذاری و پنج روز قبل از آن باردار می شوند.

البته، تخمک گذاری می تواند غیرقابل پیش بینی باشد، و مفهوم "14 روز" همیشه دقیق نیست. روش ها و ابزارهای زیادی برای کمک به زنان برای محاسبه بارورترین روزهای خود وجود دارد. اینها شامل کیت های پیش بینی تخمک گذاری  (OPKs)، مانیتورهای باروری، خوانش دمای پایه بدن  (BBT)، نظارت بر مخاط دهانه رحم و موارد دیگر است.

چرخه های تخمک گذاری و پریودهای نامنظم

یک سیکل قاعدگی "طبیعی" بین 21 تا 35 روز است. قاعدگی های بسیار نامنظم ممکن است نشان دهنده این باشد که شما به طور منظم تخمک گذاری نمی کنید. اگر برای شما صدق می کند، به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا