دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکس

چسبندگی لوله های رحم یا هیدروسالپنکس

بیماری هیدروسالپنکس در واقع تورم لوله های رحمی است، زمانی که لوله های رحمی از انتها بسته می شوند، ماده ای سمی در داخل آن ها تجمع پیدا می کند و منجر به تورم و التهاب و در نهایت ناباروری می شود.

 

زمانی که لوله های رحمی یا فالوپ به دلیل آسیب و عفونت با تجمع مایع مواجهه می شود به آن این عارضه بیماری هیدروسالپنکس می گویند. تخمک ها ماهانه در لوله های فالوپ آزاد می شوند و لقاح اسپرم و تخمک در این لوله ها اتفاق می افتد، که در نهایت پس از بارور شدن تخمک به داخل رحم وارد می شود.

هر گونه آسیب به این لوله ها سبب می شو تا باروری رخ ندهد. در حقیقت بیماری هیدروسالپنکس تاثیر بسزایی بر روی لوله های رحمی یا فالوپ می گذارد. لذا در مواقعی که لوله های رحمی بسیار آسیب دیده باشند تنها با استفاده از IVF می توان اقدام به بارداری نمود.

 

علائم بیماری هیدروسالپنکس

بیماری هیدروسالپنکس گاهی ممکن است با علامت و گاهی بدون علامت ظاهر شود. در مواقعی که این بیماری بدون علامت است تنها زمانی افراد متوجه بیماری خود می شوند که قصد بارداری داشته باشند. در حالت کلی علائم بیماری با توجه به شرایط فرد متفاوت می باشد. اما علائم معمول این بیماری عبارت است از:

  • درد در ناحیه شکم و لگن
  • ترشح غیر طبیعی واژن

علل ایجاد هیدروسالپنکس

به طور معمول بیماری هیدروسالپنکس ناشی از عفونت های واژن طولانی مدت بدون درمان می باشد. عارضه های همانند سابقه پارگی آپاندیس، بیماری آندومتریوز و عفونت های جنسی از عواملی هستند که می توانند منجر به ابتلا عفونت در افراد شود که اگر این عارضه درمان نشود خود می تواند زمینه ساز بروز بیماری همچون هیدروسالپنکس شود که در نهایت منجر به انسداد لول های فالوپ و مشکلات باروری در افراد شود.

عوامل خطر ساز و ابتلا به بیماری هیدروسالپنکس چیست؟

عواملی بسیار و متعددی وجود دارد که می تواند زمینه ساز بروز بیماری هیدروسالپنکس شود اما شایعترین عوامل عبارت است از: عفونت های جنسی، پاره شدن آپاندیس، آندومتریوز، سابقه اعمال جراحی شکم و بیماری های التهابی لگن می باشد.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا