دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

یائسگی

یائسگی زمانی است که نشان دهنده پایان چرخه قاعدگی شماست. این بیماری پس از 12 ماه بدون قاعدگی تشخیص داده می شود. یائسگی ممکن است در 40 یا 50 سالگی اتفاق بیفتد، اما میانگین سنی در ایالات متحده 51 سال است.

 

یائسگی یک فرآیند بیولوژیکی طبیعی است. اما علائم فیزیکی مانند گرگرفتگی و علائم احساسی یائسگی ممکن است خواب شما را مختل کند، انرژی شما را کاهش دهد یا بر سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. درمان‌های مؤثر زیادی وجود دارد، از تنظیم سبک زندگی گرفته تا هورمون درمانی.

 

در ماه‌ها یا سال‌های منتهی به یائسگی (پری یائسگی)، ممکن است این علائم و نشانه‌ها را تجربه کنید:

 

    پریودهای نامنظم

    خشکی واژن

    گرگرفتگی

    لرز

    عرق شبانه

    مشکلات خواب

    تغییرات خلق و خوی

    افزایش وزن و کاهش متابولیسم

    موهای نازک و خشکی پوست

    از دست دادن پری سینه

 

علائم و نشانه ها، از جمله تغییر در قاعدگی می تواند در بین زنان متفاوت باشد. به احتمال زیاد، قبل از پایان دوره های قاعدگی، بی نظمی هایی را تجربه خواهید کرد.

 

پرش پریود در دوران پیش از یائسگی امری رایج و مورد انتظار است. اغلب، دوره‌های قاعدگی یک ماه از بین می‌رود و برمی‌گردد، یا چندین ماه از بین می‌رود و سپس برای چند ماه دوباره سیکل‌های ماهانه شروع می‌شود. پریودها معمولاً در چرخه‌های کوتاه‌تر اتفاق می‌افتند، بنابراین به هم نزدیک‌تر هستند. با وجود پریودهای نامنظم، بارداری امکان پذیر است. اگر قاعدگی را رد کرده اید اما مطمئن نیستید که دوران یائسگی را شروع کرده اید، آزمایش بارداری را در نظر بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

 

برای مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه و هرگونه نگرانی پزشکی، مرتباً با پزشک خود ملاقات کنید. در طول و بعد از یائسگی به گرفتن این قرارها ادامه دهید.

 

مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه با افزایش سن ممکن است شامل تست های غربالگری توصیه شده مانند کولونوسکوپی، ماموگرافی و غربالگری تری گلیسیرید باشد. پزشک شما ممکن است آزمایش‌ها و معاینات دیگری را نیز توصیه کند، از جمله آزمایش تیروئید در صورت پیشنهاد سابقه، و معاینه سینه و لگن.

 

اگر بعد از یائسگی خونریزی از واژن دارید، حتما  پزشک خود را در جریان بگذارید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا