دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علائم کیست بارتولن

 


غدد بارتولن دو اندام کوچک هستند که در زیر پوست در ناحیه تناسلی زنان قرار دارند. آن‌ها در هر دو طرف چروکیدگی پوست (لب‌های آلت تناسلی) قرار دارند و واژن و رحم را احاطه می‌کنند. بیشتر اوقات این غدد قابل احساس یا دیدن نیستند. وظیفه غدد بارتولن تولید مقداری مایع مخصوص است که سبب مرطوب شدن قسمت خارجی آلت تناسلی یا فرج می‌شود. این مایع از لوله‌های کوچکی که نزدیک قسمت باز واژن هستند به بیرون تراوش می‌کند. این لوله‌ها، کانال‌های بارتولن نامیده می‌شود. اگر این کانال‌ها مسدود شود مایع در غدد جمع می‌شود. غده مسدود شده، کیست بارتولن نامیده می‌شود. اندازه این کیست‌ها می‌تواند بین اندازه یک نخود تا یک مهره بزرگ متغیر باشد. این کیست‌ها معمولاً به آرامی رشد می‌کنند. درصورتی‌که غده یا کانال بارتولن عفونی شود به آن آبسه غدد بارتولن گفته می‌شود. کیست غده بارتولن معمولاً کوچک ولی دردناک است و برخی از آن‌ها بدون هیچ‌گونه درمانی، رفع می‌گردند.

 

گاهی برخی از زنان دارای کیست بارتولن هستند اما چیزی درباره آن نمی‌دانند و تا زمان مراجعه به از وجود آن نیز باخبر نمی‌شوند. درصورتی‌که شما برخی علائم را داشته باشید لازم است حتماً به متخصص مراجعه کرده و درصدد درمان برآیید. درصورتی‌که کیست برتولن عفونی شود لازم است بر روی آن درمان انجام پذیرد. گاهی داروهای آنتی‌بیوتیک سبب درمان عفونت و کیست برتولن می‌شوند. انجام یک عمل جراحی کوچک نیز جهت درمان این مشکل، روشی شایع است. عملی که برای درمان انتخاب می‌شود به اندازه کیست یا آبسه و مشخصات آن و همچنین نظر متخصص زنان و زایمان مربوطه بستگی دارد. معمولاً تمامی عمل‌ها موفقیت‌آمیز انجام شده و احتمال بروز مجدد کیست برتولن در فرد بسیار پایین است.

دلایل ایجاد کیست بارتولن

 

معمولاً علت مسدود شدن کانال‌های بارتولن ناشناخته است اما در برخی موارد این مسئله به انتقال باکتری‌های عفونت‌زای جنسی مانند سوزاک یا کلامیدیا یا سایر باکتری‌ها مانند اشرشیا کولی نسبت داده می‌شود.

 

زنانی که دارای شرایط زیر باشند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کیست بارتولن هستند:

  •  جوان و فعال در زمینه جنسی باشند.
  •  تاکنون حامله نشده باشند.
  •  به تازگی یک حاملگی داشته باشند.

علائم کیست بارتولن

 

چنانچه کیست بارتولن در فرد کوچک باشد معمولاً بیمار هیچ علائمی را در خود مشاهده نمی‌کند اما کیست‌های بزرگ یا کیست‌های عفونی (آبسه) نشانه‌هایی را به همراه دارد. علائم کیست‌هایی که عفونی نیستند به شرح زیر است:

  •  وجود توده دردناک در فرج
  •  قرمزی یا تورم در فرج
  •  احساس ناراحتی در فرد هنگام راه رفتن، نشستن و یا فعالیت جنسی

نشانه‌های کیست‌های عفونی به شرح زیر است:

  •  دردی که به طور مداوم شدیدتر شده و راه رفتن، نشستن و یا حرکت به اطراف را در بیمار سخت می‌کند.
  •  تب و لرز
  •  تورم در ناحیه تناسلی
  •  خروج مایع از کیست

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا