دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل ناباروری ثانویه در مردان

ناباروری ثانویه آقایان

ناباروری ثانویه زمانی است که یک زوج پس از داشتن یک فرزند (یا فرزندان) موفق در گذشته، برای باردار شدن دچار مشکل می شوند. بسیاری از زنانی که هیچ مشکلی در باردار شدن با فرزند اول خود ندارند، ممکن است بار دوم را برای بار دوم دشوارتر کنند.

ناباروری ثانویه چیست؟

باروری زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد، گاهی اوقات باردار شدن با فرزند دوم سخت‌تر از فرزند اول است. هنگامی که یک زن پس از بارداری و زایمان طبیعی موفق قبلی، برای باردار شدن به تنهایی مشکل داشته باشد، پزشکان باروری از آن به عنوان ناباروری ثانویه یاد می کنند. باروری ثانویه اغلب با درمان باروری قابل درمان است.

 

تفاوت بین ناباروری اولیه و ناباروری ثانویه چیست؟

ناباروری اولیه معمولاً به سادگی ناباروری نامیده می شود. ناباروری اولیه زمانی تشخیص داده می شود که زوجی پس از 6 تا 12 ماه تلاش باردار نشوند. ناباروری ثانویه زمانی است که زوجی پس از زایمان موفقیت آمیز در گذشته باردار نشوند.

علل ناباروری اولیه و ثانویه تقریباً یکسان هستند، اما تأثیر عاطفی آن می تواند بسیار متفاوت از یکدیگر باشد. خوشبختانه درمان های باروری برای ناباروری اولیه و ثانویه یکسان است و هر دو میزان موفقیت بالایی دارند.

ناباروری ثانویه چقدر شایع است؟

ناباروری ثانویه به اندازه ناباروری اولیه شایع است. ناباروری از هر 8 زوجی که برای باردار شدن تلاش می کنند، 1 یا حدود 12.5 درصد را تحت تاثیر قرار می دهد.

از بین همه علل ناباروری، ناباروری ثانویه حدود 50 درصد از همه موارد را تشکیل می دهد.

علل ناباروری ثانویه

ناباروری ثانویه می تواند ناشی از مشکلات با شریک زن یا مرد باشد.

  • حدود 33 درصد از تمام موارد ناباروری ناشی از مشکلات با همسر است.
  • 33 درصد دیگر از موارد از شریک مرد منشأ می گیرد.
  • 33  درصد باقیمانده ترکیبی از مسائل مربوط به شریک زن و مرد است

علل ناباروری ثانویه در زنان

  • کیفیت یا کمیت تخمک:

یک زن با تمام تخمک هایی که تا به حال خواهد داشت به دنیا می آید و این مقدار به آرامی کاهش می یابد زیرا او هر ماه در طول چرخه قاعدگی خود تخمک آزاد می کند. بنابراین با بالا رفتن سن، یک زن تخمک کمتری دارد و تخمک‌های با کیفیت کمتری دارد. هر دو عاملی که شانس بارداری طبیعی او را کاهش می‌دهند. به طور کلی، یک زن در اواسط تا اواخر دهه 20 زندگی‌اش بیشترین باروری را دارد، و پس از آن باروری او مشخص می‌شود. به آرامی شروع به کاهش می کند تا 35 سالگی که کاهش سرعت می گیرد. گفته می شود، هر زن متفاوت است، و این کاهش می تواند زودتر یا دیرتر شروع شود. از آنجایی که با افزایش سن، باروری کاهش می‌یابد، این امکان وجود دارد  و حتی رایج  برای زنانی که برای باردار شدن با اولین فرزند خود مشکلی نداشتند، برای بار دوم، زمانی که بزرگ‌تر و کمتر بارور می‌شوند، دچار مشکل شوند.

  • لوله های فالوپ آسیب دیده یا مسدود شده:

مشکلات لوله های فالوپ می تواند مانع از حرکت موفقیت آمیز تخمک به تخمدان ها شود.

  • مشکلات مربوط به رحم:

ترس از سزارین یا فیبروم نیز ممکن است باعث ناباروری شود.

  • اندومتریوز:

اندومتریوز یک علت بسیار شایع ناباروری است. این وضعیتی است که در آن بافتی که به طور معمول در داخل رحم رشد می کند در مکان هایی مانند تخمدان ها رشد می کند.

  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

یک اختلال هورمونی است که باعث می شود زنان پریودهای نادر یا طولانی مدت داشته باشند. بیماران PCOS همچنین ممکن است سطح آندروژن اضافی (هورمون های مردانه) داشته باشند. بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولاً مجموعه‌های کوچکی از مایع در اطراف تخمدان‌های خود ایجاد می‌کنند که مانع از آزاد شدن تخمک‌ها می‌شود.

  • سبک زندگی:

افزایش BMI و یا برخی داروها نیز ممکن است منجر به اختلال عملکرد تخمدان شود و بر باروری شما تأثیر بگذارد.

 

علل ناباروری ثانویه در مردان

ناباروری مردان عمدتاً به دلیل مشکلات اسپرم، عدم تعادل هورمونی یا مشکلات مربوط به آناتومی تولید مثل آنها ایجاد می شود.

  • تعداد کم اسپرم:

سطح پایین تستوسترون، مسدود شدن مجرا و حتی برخی داروها می توانند باعث کاهش تعداد اسپرم شوند.

  • ناهنجاری های اسپرم:

اسپرم ممکن است شکل غیر طبیعی داشته باشد یا نتواند به اندازه کافی به سمت تخمک شنا کند تا لقاح انجام شود.

  • آزواسپرمی:

آزواسپرمی زمانی است که یک مرد اسپرم زنده نداشته باشد. یعنی بدن او اسپرم غیر طبیعی تولید می کند.

  • واریکوسل:

واریکوسل را به عنوان یک سیاهرگ واریسی در کیسه بیضه در نظر بگیرید. این ممکن است دمای بیضه ها را به سطوح بالاتر از حد طبیعی برساند که می تواند تولید اسپرم را تغییر دهد.

  • آنتی بادی های ضد اسپرم:

برخی از مردان و زنان دارای آنتی بادی های ضد اسپرم هستند که رسیدن به بارداری را برای آنها دشوار می کند.

 

آیا سزارین می تواند باعث ناباروری ثانویه شود؟

 

تقریباً 20 درصد از زنانی که از طریق سزارین زایمان کرده‌اند، برای باردار شدن با فرزند دوم مشکل داشتند.

سزارین باعث ایجاد جای زخم می شود و گاهی اوقات این جای زخم می تواند باعث التهاب یا انسداد شود که می تواند باردار شدن را دشوارتر کند.

بافت اسکار نیز می تواند رشد کند و توده های بزرگی را تشکیل دهد و باعث اندومتریوز شود.

 

چه زمانی برای باروری ثانویه باید به پزشک مراجعه کرد؟

دستورالعمل های مربوط به اینکه چه زمانی باید برای ناباروری ثانویه به پزشک زنان مراجعه کنید دقیقاً مانند هر زنی است که سعی در باردار شدن دارد.

 

اگر زیر 35 سال سن دارید و به مدت 12 ماه برای باردار شدن تلاش می کنید، باید از یک متخصص زنان  کمک بگیرید.

 

توصیه می شود اگر 35 سال یا بیشتر دارید، پس از 6 ماه تلاش باید از متخصص زنان  کمک بگیرید..

آیا می توان با ناباروری ثانویه باردار شد؟

پاسخ کوتاه این است که بله، شما می توانید با ناباروری ثانویه باردار شوید، اما ممکن است لازم باشد از یک پزشک متخصص زنان و ناباروری کمک بگیرید، و دلیل آن در اینجا آمده است.

در حالی که زنان بالای 35 سال هنوز تخمک دارند، باردار شدن دشوارتر می شود زیرا تخمک ها کیفیت پایین تری دارند.

تحقیقات انجام شده توسط پزشکان در RMA نشان داد که سن یک زن بر زنده ماندن جنین های ایجاد شده از تخمک های او تأثیر می گذارد.

به عبارت دیگر، هر چه یک زن مسن‌تر باشد، احتمال اینکه تخمک‌های او دارای یک خطای کروموزومی باشند، بیشتر می‌شود که به نوبه خود منجر به آنئوپلوئید یا کروموزومی غیرطبیعی شدن جنین می‌شود.

 

آنیوپلوئیدی چه ارتباطی با بارداری موفق دارد؟

نقطه مقابل آنیوپلوئید، یوپلوئید است، به این معنی که جنین از نظر کروموزومی طبیعی است، یا اینکه دارای مقدار طبیعی کروموزوم است و شانس زیادی برای لانه گزینی در داخل رحم و منجر به بارداری موفق دارد.

از طرف دیگر، جنین های آنیوپلوئید کروموزوم های بسیار کم یا بسیار زیادی دارند و اغلب در داخل رحم لانه گزینی نمی کنند.

در فرصتی که آنها کاشت می کنند، اغلب منجر به سقط جنین یا یک کودک مرده مبتلا می شوند.

بنابراین هر چه زن مسن‌تر باشد، شانس او ​​برای تولید جنین‌های آنیوپلوئیدی که کاشت نمی‌شوند و منجر به ناباروری می‌شود، بیشتر می‌شود.

 

چگونه می توانم تشخیص دهم که ناباروری ثانویه دارم؟

اگر در گذشته توانسته اید به طور طبیعی باردار شوید و بدون مشکل زایمان کرده اید، اما برای بار دوم یا سوم خود به خود مشکل دارید، ممکن است ناباروری ثانویه داشته باشید.

با این حال، ممکن است علت دیگری نیز برای ناباروری شما وجود داشته باشد و انجام آزمایش های لازم باروری به شما کمک می کند تا علت را تعیین کنید تا بتوانید با درمان مناسب پیش بروید.

همه بیماران در RMA تحت آزمایش های تشخیصی قرار می گیرند تا تصویر کاملی از باروری خود را قبل از شروع درمان دریافت کنند. این شامل آزمایش خون باروری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تعداد تخمک های بیمار است که می تواند به تعیین اینکه آیا او ناباروری ثانویه را تجربه می کند یا خیر.

چه نوع درمانی برای زنان مبتلا به ناباروری ثانویه وجود دارد؟

ناباروری ثانویه قابل درمان است و بسیاری از زنانی که با آن تشخیص داده می شوند، حاملگی های بعدی موفقی خواهند داشت.

 

گزینه های درمانی مختلفی بر اساس مشخصات باروری خاص زن وجود دارد، از جمله تلقیح داخل رحمی (IUI)، که در آن اسپرم در زمان تخمک گذاری به رحم زن وارد می شود.

 

لقاح آزمایشگاهی (IVF)  گزینه دیگری است که در آن اسپرم و تخمک در خارج از بدن زن بارور می شود و جنین حاصل به امید لانه گزینی به رحم زن منتقل می شود.

مهم نیست که کدام مسیر درمانی را دنبال می کنید، باید امیدوار باشید که ما در کنار شما هستیم و می توانید تنها با کمک کمی بر ناباروری ثانویه غلبه کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا