دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دفع لخته‌های خون در زمانی که پریود نیستید

دفع لخته‌های خون در زمانی که پریود نیستید در میان افرادی که سیکل قاعدگی دارند رایج است. آنها می‌توانند ناشی از تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) ، رشد رحم یا مشکلات تیروئید باشند.

زمانی که خون پریود شدیدترین حالت خود را دارد، لخته شدن خون بیشتر دیده می‌شود. عبور لخته‌های خون در خارج از دوره عادت ماهانه همیشه یک نگرانی عمده نیست، اما می‌تواند باشد، به خصوص اگر آنها بزرگ باشند.

لخته‌های خونی که در زمان پریود نشدن ظاهر می‌شوند، می‌توانند ناشی از طیف وسیعی از مسائل باشند. اما از آنجایی که برخی از آنها می‌توانند جدی باشند، از جمله فیبروم‌های رحمی، اختلالات خونریزی، سقط جنین و سرطان بهتر است به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

این مقاله توضیح می‌دهد که عبور لخته‌های خون در زمانی که پریود نیست چه معنایی دارد و چرا ممکن است مراجعه به یک متخصص زنان مهم باشد. توضیح می‌دهد که چگونه علل این لخته‌ها و هر گونه علائم مرتبط مانند خستگی تشخیص داده شده و درمان می‌شوند.

علائم خارج شدن لخته های خون غیر طبیعی است

لکه‌بینی، زمانی است که شما فقط چند قطره خون بین قاعدگی‌ها خونریزی می‌کنید، در بیشتر موارد غیر معمول و نگران کننده نیست. اگر به طور منظم لخته‌های خونی بزرگ را دفع کنید، خونریزی بین قاعدگی‌ها نگران کننده‌تر می‌شود. 

اگر در طول یا بین دوره‌های قاعدگی خونریزی شدید داشتید یا لخته‌های خونی بزرگ‌تر از یک چهارم دفع کردید، با یک متخصص زنان صحبت کنید.

در زیر علائم اضافی وجود دارد که نشان می‌دهد خونریزی واژینال خیلی شدید است: 

  • خونریزی که از طریق پد هر دو ساعت یا کمتر خیس می‌شود
  • نیاز به استفاده از پد برای کنترل خونریزی
  • نیاز به تعویض پد خود در طول شب
  • خونریزی که شما را از فعالیت‌های روزانه، محل کار یا مدرسه باز می‌دارد
  • خستگی
  • تنگی نفس

چه چیزی باعث لخته شدن غیر طبیعی در خارج از یک دوره می‌شود؟

تشکیل لخته می‌تواند در افرادی که قاعدگی شدید دارند بیشتر طول بکشد. حدود 33 درصد از افرادی که رحم دارند، پریودهایشان به قدری سنگین است که هر ساعت یک بار برای چندین ساعت از یک پد خیس می‌شوند. 

دلایل پزشکی احتمالی برای دفع لخته در زمانی که پریود نیست عبارتند از:

عدم تعادل هورمونی:

 یائسگی می‌تواند باعث ریزش نامنظم دیواره رحم شود. این می‌تواند منجر به لخته شدن و خونریزی شدید شود.

فیبروم‌های رحمی:

این‌ها توده‌های غیرسرطانی هستند که در داخل یا اطراف رحم ایجاد می‌شوند و می‌توانند باعث پریودهای سنگین یا دردناک و همچنین لخته شدن خون شوند.

اندومتریوز:

در این حالت آندومتر در خارج از رحم در سایر اندام‌ها مانند تخمدان‌ها یافت می‌شود. این می‌تواند منجر به پریودهای نامنظم و لخته‌های خون شود که به نظر می‌رسد نمونه‌ای از دوره‌های سنگین هستند.

آدنومیوز:

این وضعیتی است که در آن بافت آندومتر که به طور معمول رحم را می‌پوشاند شکسته و شروع به رشد در دیواره رحم شما می‌کند. این می‌تواند منجر به پریودهای سنگین و لخته شود.

سقط جنین:

سقط جنین ممکن است خیلی زود اتفاق بیفتد، گاهی قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید. لخته شدن و خونریزی از علائم شایع هستند.

پولیپ‌های رحم یا دهانه رحم :

اینها رشد روی رحم یا کانال دهانه رحم هستند که رحم را به واژن متصل می‌کند. این می‌تواند منجر به خونریزی شدید و لخته شود.

سرطان در رحم یا دهانه رحم:

این یک منبع بالقوه اما کمتر احتمالی برای لخته شدن خون است.

سایر شرایط پزشکی:

کم‌کاری تیروئید، که زمانی رخ می‌دهد که تیروئید شما هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک  (PCOS)زمانی که کیست‌های متعدد روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند، می‌تواند منجر به لخته شدن و خونریزی شدید شود.

خونریزی شدید قاعدگی طولانی مدت یکی از علل شایع کم خونی فقر آهن است، وضعیتی که در آن گلبول‌های قرمز کافی در بدن وجود ندارد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که حدود 63 درصد از کسانی که دوره‌های سنگین را تجربه کردند، کم خونی نیز داشتند. 

علائم کم خونی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی، یا انرژی کم
  • ضعف
  • پوست رنگپریده
  • تنگی نفس
  • مشکل در تمرکز
  • احساس سرگیجه داشتن

اگر هر یک از این موارد را دارید با یک پزشک متخصص زنان صحبت کنید.

تشخیص شرایط لخته شدن خون

پزشک شما ممکن است در مورد سابقه پزشکی و دوره قاعدگی شما سوالاتی بپرسد تا بفهمد چه چیزی باعث لخته شدن نامنظم شما می‌شود. ممکن است از شما خواسته شود که یک دفترچه خاطرات پریود داشته باشید تا سنگینی پریودتان را بررسی کنید، اگر لخته داشتید، و اینکه چند محصول پریود مانند پد استفاده کرده‌اید.

در مرحله بعد، پزشک شما ممکن است معاینه لگن را انجام دهد. آنها همچنین ممکن است بخواهند آزمایش‌هایی از جمله: 

آزمایش خون: ممکن است برای بررسی مشکلات هورمونی و لخته شدن خون و همچنین سطوح پایین آهن استفاده شود.

تست پاپ اسمیر: دهانه رحم شما برای گرفتن نمونه ای از سلول‌ها سواب گرفته می‌شود تا بررسی شود که آیا هرگونه تغییر غیرطبیعی ممکن است علت خونریزی شدید و یا لخته شود.

بیوپسی آندومتر: در این روش نمونه‌ای از بافت رحم شما برای بررسی سلول‌های غیر طبیعی گرفته می‌شود.

سونوگرافی: این روش از امواج صوتی برای بررسی جریان خون و بررسی فیبروم یا اندومتریوز در رحم شما استفاده می‌کند.

برای تشخیص وضعیت شما، پزشک سابقه پزشکی شما را می‌گیرد، یک معاینه فیزیکی به شما می‌دهد و همچنین ممکن است آزمایش‌های خاصی را برای درک بهتر آنچه اتفاق می‌افتد درخواست کند.

لخته‌های خون چگونه درمان می‌شوند؟

درمان لخته‌های خون شما به علت زمینه‌ای بستگی دارد و ممکن است شامل دارو یا جراحی باشد.

دارو

بسته به دلیل لخته شدن خون و شرایط خاص، گزینه‌های دارویی ممکن است متفاوت باشد. این گزینه‌ها عبارتند از: 

روش‌های کنترل بارداری هورمونی اغلب می‌توانند خونریزی شدید ناشی از آندومتریوز، PCOS و فیبروم را مدیریت کنند.

هورمون درمانی  می‌تواند برای خونریزی شدید قاعدگی که در دوران پیش از یائسگی رخ می‌دهد مفید باشد. این دارو با جایگزینی هورمون‌هایی که به طور طبیعی در این مدت ساخته نمی‌شوند، علائم پیش از یائسگی را کاهش می‌دهد.

ترانگزامیک اسید یک داروی تجویزی است که خونریزی شدید قاعدگی را درمان می‌کند. این دارو در یک قرص ارائه می‌شود و هر ماه در شروع پریود مصرف می‌شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  (NSAIDs)مانند ادویل (ایبوپروفن) ، ممکن است به خونریزی شدید، از جمله لخته شدن خون، کمک کند و گرفتگی‌های قاعدگی را تسکین دهد. 

عمل جراحی

در صورت نیاز به برداشتن پولیپ یا فیبروم، درمان جراحی ممکن است یک گزینه برای شما باشد. اگر دارو مشکل را برطرف نکرده باشد، ممکن است پزشک شما جراحی را توصیه کند. جراحی‌های بالقوه عبارتند از:

آمبولیزاسیون شریان رحمی برای درمان فیبروم استفاده می‌شود. رگ‌های خونی رحم مسدود می‌شوند، که جریان خون را متوقف می‌کند که به فیبروم‌ها اجازه رشد می‌دهد.

میومکتومی جراحی است که فیبروم های رحم را بدون برداشتن رحم از بین می برد.

هیستروسکوپی ممکن است برای برداشتن فیبروم یا توقف خونریزی ناشی از فیبروم استفاده شود.

ابلیشن آندومتر پوشش داخلی رحم را از بین می برد. خونریزی قاعدگی را متوقف یا کاهش می‌دهد.

هیسترکتومی برداشتن رحم است. برای درمان فیبروم، آدنومیوز و سرطان آندومتر استفاده می‌شود. پس از برداشتن رحم، دیگر پریود نخواهید شد و دیگر نمی‌توانید باردار شوید.

خلاصه

دفع لخته‌های خون در دوران پریود جای نگرانی ندارد. با این حال، دفع مکرر لخته‌های بزرگ که بزرگ‌تر از یک چهارم هستند و خونریزی شدید در بین دوره‌های قاعدگی لازم است با پزشک متخصص زنان در تماس باشید.

لخته شدن غیرطبیعی ممکن است ناشی از عدم تعادل هورمونی، برخی شرایط پزشکی و برخی از انواع سرطان باشد.

لخته های خون از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

لخته‌های خون ممکن است شامل ترکیبی از خون، سلول‌های مرده و لایه بالایی پوشش رحم به نام آندومتر باشد. آنها ژله مانند هستند و می‌توانند قرمز روشن تا تیره باشند.

آیا داشتن لخته خون به اندازه یک توپ گلف طبیعی است؟

داشتن لخته‌های خون بزرگتر از یک چهارم طبیعی نیست. هر زمان که لخته‌های خونی بزرگ در طول قاعدگی یا خارج از دوره قاعدگی خود داشتید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

اگر قبل از یائسگی، فیبروم، سرطان‌های خاص و مشکلات مربوط به عدم تعادل هورمونی داشته باشید، ممکن است خونریزی غیرطبیعی واژینال رخ دهد. سقط جنین یا سایر مسائل مربوط به بارداری نیز می‌تواند باعث این امر شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا