دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دانستنیهایی در مورد اندومتریوز

اندومتریوز یک بیماری شایع در زنان است. مزمن، دردناک  و اغلب به طور پیوسته بدتر می شود.

 

دانستنی هایی در مورد اندومتریوز

 

به طور معمول، بافتی که رحم زنان را پوشانده است، به نام آندومتر شناخته می شود و تنها در رحم یافت می شود. اما هنگامی که یک زن به اندومتریوز مبتلا می شود، تکه های میکروسکوپی این بافت روی اندام های دیگر مانند تخمدان ها، دیواره خارجی رحم، لوله های فالوپ، رباط هایی که از رحم حمایت می کنند، فضای بین رحم و راست روده و ... رشد می کنند. فضای بین رحم و مثانه در موارد نادر، آنها می توانند به خارج از شکم گسترش یافته و در سایر اندام ها مانند ریه ها رشد کنند.

درست مانند آندومتر، بافت با ضخیم شدن به هورمون های استروژن و پروژسترون پاسخ می دهد و ممکن است به طور متناوب خونریزی کند. این باعث تحریک بافت اطراف می شود که باعث ایجاد کیست، اسکار و جوش خوردن بافت های بدن می شود. این در نهایت می تواند اندام های تولید مثل را به هم متصل کند و منجر به ناباروری شود.

موارد اندومتریوز بسته به اندازه ضایعات و میزان نفوذ آن به سایر اندام ها به عنوان حداقل، خفیف، متوسط ​​یا شدید طبقه بندی می شوند.

اندومتریوز 3 تا 10 درصد زنان در سنین باروری و 25 تا 50 درصد زنان نابارور را مبتلا می کند. حدود 40 تا 80 درصد از زنان مبتلا به درد لگن را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم معمولا پس از یائسگی بهتر می شوند.

چه چیزی باعث اندومتریوز می شود؟

محققان نمی دانند چرا و چگونه بافت آندومتر به سایر قسمت های بدن می رسد. اما برخی از روندها وجود دارد. اندومتریوز بیشتر در زنانی اتفاق می‌افتد که دوره‌های قاعدگی کوتاه یا طولانی‌تر از حد طبیعی دارند: زنانی که کمتر از 25 روز بین قاعدگی‌ها فاصله دارند یا بیش از 7 روز قاعدگی دارند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به اندومتریوز هستند.

اینکه چگونه این بیماری باعث ناباروری می شود نیز مشخص نیست. برخی از محققان فکر می کنند بافت اندومتریوز روند تخمک گذاری را مختل می کند. این بافت همچنین ممکن است مانع از حرکت تخمک ها از طریق لوله های فالوپ شود. برخی دیگر فکر می کنند که بافت مواد شیمیایی می سازد که در لقاح اختلال ایجاد می کند. اما برای ارائه پاسخ به مطالعه بیشتری نیاز است.

اندومتریوز یک دوره بسیار سنگین است.

در طول چرخه ماهانه، هورمون ها باعث می شوند که پوشش داخلی رحم شما ضخیم شود تا برای بارداری احتمالی آماده شود. اگر باردار نشوید، پریود می شوید. بافت تجزیه می شود و از طریق واژن شما خارج می شود.

اندومتریوز زمانی اتفاق می‌افتد که این هورمون‌ها باعث ضخیم شدن و خونریزی در بافتی که خارج از رحم شما رشد می‌کند، مانند تخمدان‌ها یا در لوله‌هایی که تخمک‌ها را تحویل می‌دهند (لوله‌های فالوپ) می‌شوند. این اغلب باعث می شود در طول دوره قاعدگی خونریزی بیشتری داشته باشید، اما نه همیشه.

خونریزی شدید به این معنی است که شما اندومتریوز دارید.

این یکی از دلایل احتمالی است، اما موارد دیگری نیز ممکن است مقصر باشند، مانند:

  • رشدهایی مانند پولیپ و فیبروم
  • مشکلات تیروئید
  • بارداری
  • سرطان

درد شدید در طول قاعدگی طبیعی است.

اگر درد در برنامه روزانه شما اختلال ایجاد کرد، با پزشک خود صحبت کنید. این یک نشانه رایج از اندومتریوز و سایر مشکلات است. و درد ممکن است محدود به پریود شما نباشد. اندومتریوز همچنین می تواند باعث درد بین دوره های قاعدگی، زمانی که به دستشویی می روید یا در حین رابطه جنسی ایجاد کند.

اگر پریودتان شروع شده باشد، ممکن است به اندومتریوز مبتلا شوید. زمانی که به 30 و 40 سالگی برسید احتمال بیشتری دارد، اما شانس شما نیز بالا می رود اگر:

  • سایر اعضای خانواده آن را داشته اند
  • پریود خود را در سن پایین شروع می کنید

معمولاً 7 تا 10 سال طول می کشد تا تشخیص داده شود. در صورت مشاهده علائمی مانند درد، خونریزی شدید، گرفتگی شدید، نفخ، و لکه بینی بین دوره های قاعدگی با پزشک خود صحبت کنید.

اندومتریوز یک وضعیت جسمی است، نه یک وضعیت روحی. تجمع خون و بافت می تواند منجر به نفخ، التهاب، بافت اسکار و درد شود. اما سال‌ها پریودهای طولانی و دردناک و رابطه جنسی ناراحت‌کننده می‌تواند بر سلامت روان شما تأثیر بگذارد، به‌ویژه اگر ندانید چه چیزی باعث آن‌ها می‌شود. به همین دلیل مراجعه به پزشک متخصص زنان، مهم است. آنها می توانند به شما در تشخیص و مدیریت بیماری کمک کنند.

علائم شما نشان می دهد که چقدر جدی است.

نه همیشه. ممکن است اندومتریوز پیشرفته بدون علائم واضح یا یک مورد خفیف که باعث درد شدید و سایر مسائل می شود داشته باشید. درد احتمالاً از جای زخم و تحریک ناشی از خونریزی یا از رشد بافت آندومتر روی عصب ناشی می شود.

پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث اندومتریوز می‌شود، اگرچه در خانواده‌ها دیده می‌شود. همچنین به نظر می رسد هورمون استروژن باعث بدتر شدن وضعیت می شود. چیزهایی مانند دوش گرفتن یا سقط جنین باعث آن نمی شود.

باور غلط: اندومتریوز به این معنی است که نمی توانید باردار شوید.

اکثر زنان مبتلا به این بیماری می توانند بچه دار شوند. اما هر چه این بیماری جدی تر باشد، احتمال بروز مشکلات بیشتر می شود. اگر به دلیل اندومتریوز برای باردار شدن مشکل دارید، ممکن است پزشک شما بتواند با درمان های خاصی کمک کند.

باور غلط: بارداری، اندومتریوز را درمان می کند.

هیچ درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد. پزشک شما می‌تواند از هورمون‌ها، داروهای ضد درد و در موارد جدی از جراحی برای مدیریت این بیماری استفاده کند. در دوران بارداری، شما پریود نمی شوید. سطح هورمون پروژسترون افزایش می یابد که اغلب علائم اندومتریوز را کاهش می دهد. اما احتمالاً پس از زایمان یا پس از پایان شیردهی برمی‌گردند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا