دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا در زمان شیوع کرونا میتوان اقدام به بارداری کرد؟

کووید ـ 19 عفونتی است که توسط یک کوروناویروس ایجاد می‌شود، این ویروس شبیه به بسیاری از ویروس‌هاست که  باعث سرماخوردگی می شوند. تفاوت در این است که حتی اگر چه اغلب بیماران علایم مشابه یک سرماخوردگی را تجربه می‌کنند، افرادی که مشکلات بهداشتی دیگری مانند مشکلات ریوی یا دیابت مداوم دارند در معرض خطر بالاتر بیماری شدید و مشکلات جدی ریوی هستند. مبتلایان به کووید ـ 19 معمولا تب و سرفه یا احساس تنگی نفس خواهند داشت. در صورت تشدید این علایم ، ممکن است دچار مشکلات جدی تنفسی شوند و نیاز به بستری در بیمارستان یا واحد مراقبت‌های ویژه داشته باشند.

طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز نگرانند، از اقدام به بارداری گرفته تا مراجعه به پزشک، خرید دارو و مدیریت اختلال و آشفتگی در محل کار! در این مقاله به یکی از سوالات شایع شما عزیزان در مورد تصمیم به بارداری در زمان اپیدمی کرونا می پردازیم.

اقدام به بارداری در زمان شیوع کرونا

در حقیفت بارداری در چنین شرایطی به تصمیم شخصی هر فرد بستگی دارد ولی توصیه می شود بانوانی که تصمیم به بارداری دارد همسران و خانواده هایشان باید در جریان باشند که یک خانمی که باردار است مسلما یک تعداد ویزیتهایی را در مراکز بهداشتی درمانی و مطب متخصص زنان خواهد داشت این تازه زمانی هست که حاملگی او نرمال و روتین باشد. اما وقتی که بارداری به مشکل میخورد و دچار عوارض می شود ممکن است این رفت و آمد ها به مراکز درمانی بیشتر شود.

توصبه میشود افرادی که میخواهند دیگراز روشهای جلوگیری استفاده نکنند و باردار شوند در جریان باشند هنوز تحقیقاتی به عمل نیامده که نشان دهد خانمهای بارداری بیشتر از افراد جوان و نرمال دیگر بیشتر خطر ابتلا به کووید  19 را دارند ولی از آنجایی که حاملگی یک پاسخ منحصربه فرد هست دربرابر عفونت های ویروسی به نظر می آید که در مراحل اولیه حاملگی ممکن است افراد علائم خفیفی داشته باشند یا نداشته باشند اما ممکن است در سه ماهه سوم این علائم شدیدتر باشد این در نتیجه وضعیت حاملگی آنها هست و ممکن است در مقایسه با جمعیت عمومی ریسک بالاتری برای سخت‌تر بودن بیماری در صورت ابتلا داشته باشید. اما این اطلاعات همان یافته‌هایی است که در زنان باردار مبتلا به سایر عفونت‌های کروناویروس مانند سارس-کوو و مرس-کوو یا سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفلوانزا دیده شده است و بر اساس داده‌های محدودی که تاکنون وجود دارد، این موضوع که اگر باردار شوید، به طور قطع ریسک ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هم در شما شدیدتر خواهد شد هنوز مشخص نیست.

در هر صورت، اگر باردار شده‌اید، لازم است حتماً اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ابتلا به عفونت، مانند شستن مکرر دست‌ها و پرهیز از ملاقات با افراد بیمار را بیشتر از دیگران جدی بگیرید و انجام دهید.

آیا کروناویروس می تواند باعث سقط یا زایمان زودرس شود؟

از آنجایی که این ویروس جدید است و داده های چندانی در این رابطه نداریم طبق داده از عفونتهای ویروسی دیگر ریسک سقط جنین ناخواسته یا مرده‌زایی افزایش پیدا نمی کند.

اما در مورد زایمان زودرس نیز داده ها کم است و نمیتوان نتیجه گیری قطعی داشت ولی اطلاعات موجود این است که در دوران بارداری ابتلا به دیگر عفونت‌های تنفسی ویروسی، مانند آنفلوانزا با مشکلاتی مانند وزن کم در هنگام تولد و زایمان زودرس همراه بوده است و داشتن تب بالا در اوایل بارداری نیز ممکن است ریسک برخی نقص‌های مادرزادی هنگام تولد را افزایش دهد.

آیا کروناویروس در طول بارداری یا زایمان به کودک منتقل می شود؟

گزارشی وجود دارد از تعدادی نوزاد متولدشده از مادران مبتلا به کووید-۱۹ که در آن گفته شده تست کرونای این نوزادان مثبت شده است، اما خبر خوب اینکه همهٔ آنها حالشان خوب است و طی یک هفته عاری از علائم شده‌اند، از جمله نوزادی که زودرس به دنیا آمده بود. اما در مورد نوزاد مبتلا به کووید-۱۹ که در امریکا فوت شد، هنوز اطلاعات کاملی در مورد علت اصلی مرگ در دست نیست.

همه می‌دانیم که اطلاعات و یافته‌های دانشمندان و کارشناسان در مورد بیماری کروناویروس کووید-۱۹ روزانه در حال تغییر و کامل شدن است. به همین دلیل، سؤالات شما و پاسخ‌های پزشکان به مرور زمان تغییر می‌کند. ما ترس و نگرانی شما را درک می‌کنیم و از مادران و پدران عزیز می‌خواهیم همچنان صبور باشند. تیم مادرشو تمام تلاشش را برای یافتن پاسخ‌هایی علمی و به‌روز کارشناسان دنیا به سؤالات شما خواهد کرد. به امید اینکه فردای همهٔ ما و کودکانمان دور از این بیماری بماند.


 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا